Vanhan loppu on uuden alku

Helsingin Bussiliikenne 825: CGO-582, Scania K230, Lahti ScaLa, vm. 2008. Ylästö, Vantaa, 11.8.2015.

Uusi työmaani. Helsingin Bussiliikenne 825: CGO-582, Scania K230, Lahti ScaLa, vm. 2008. Ylästö, Vantaa, 11.8.2015.

Aloitin linja-autonkuljettajan urani pikkuvarikolta hieman yli viisitoista vuotta sitten.

Olin sopinut työhaastattelusta, ja marssin sisään HKL:n varikolle. Kysyin ensimmäiseltä vastaantulijalta, jonka myöhemmin opin olevan tarkastaja (liikenne-esimies), missä henkilöstöpäällikön huone sijaitsee. Sain hyvät ohjeet, ja erilaisten ajo- sun muiden näytteiden jälkeen olin päässyt citybussinkuljettajakurssille.

Välillä kävin tyydyttämässä vaihtelunhalua isolla varikolla, ja sinä aikana HKL:stä ja STA:sta muodostui HelB. Syrjähypystä huolimatta pikkuvarikko tuntuu silti enemmän kodilta, ja varsinkin sinne palattuani olen tuntenut juurtuneeni peruuttamattomasti.

Kilpailutus on johtanut siihen, että Itä-Helsingin liikenne on hiljalleen valunut muille liikennöitsijöille. Viimeisimmällä yt-kierroksella työnantajani päätti, että Itä-Helsingissä sijaitsevaa pikkuvarikkoa pienennetään minimimiehitykselle. Onhan se ihan logistista, että idästä ei kannata ajaa pitkiä ajoja ilman matkustajia aamun ensimmäisiin lähtöihin eikä illalla päinvastoin viimeisten lähtöjen jälkeen, koska liikenteen tilaaja ei maksa tyhjänä ajettuja kilometrejä. Minimin yli menevästä miehityksestä suurin osa siirrettiin isolle varikolle talviliikenteen alkaessa.

Myös minä olen siis tästä lähtien ison varikon kuljettaja. Samalla jäin pois sijaiskuljettajan töistä, ja sain vakilinjat (70, 70T, 566, 575, 611, 611B, 614, 615 ja ”665” eli sukkulabussi Helsinki-Vantaan rautatieasemalta terminaaleille). En silti ole haudannut ajatusta sijaisuudesta, eikä ole työnantajanikaan, ja saanhan ajaa muitakin linjoja esimerkiksi ylitöinä, jos jaksan.

Varsinaisen tunnereaktion koin, kun selvisi, että siirryn toimipisteestä toiseen. Jonkin aikaa surtuani ja surkuteltuani muuttoa otin järjen käteen, ja aloin listasta muuton ja muutoksen hyviä ja huonoja puolia. Ja kyllähän niitä hyviäkin puolia kertyi, ja monen huonon puolen perään lisäsin kysymysmerkin, jotta muistaisin pohtia, onko se oikeasti huono puoli, vai onko kyse vain omasta asenteestani.

Toinen alakulon hetki oli, kun minulle selvisi, että joudun tuohon ns. lentokenttäpakettiin, ja ylipäätään tiukasti ennakoitavaan linja- ja työtehtävävalikoimaan. Sen kääntäminen voitoksi on vieläkin kesken, mutta ajatusprosessi on jo sisältänyt onni onnettomuudessa -osion, sillä pikkuvarikon linjavalikoima on vielä nykyistä repertuaarianikin pienempi.

Kaiken tämän ajatustyön jälkeen suljin pikkuvarikon oven haikeudella. Varmasti tulen siellä vielä vierailemaan, mutta silti eräänlainen lapsuudenkoti jäi taakse.

Löytyneen avaimen arvoitus. Photoshoppasin sitä sen verran, ettei kopiointi onnistu.

Löytyneen avaimen arvoitus. Photoshoppasin sitä sen verran, ettei kopiointi onnistu.

Varikon vaihtamiseen liittyy tietenkin myös käytännön järjestelyjä.

Pikkuvarikon rahastusvälinelokeron, pukukaapin, ja vaatehuoltolokeron avaimet piti luovuttaa pois, ja lunastaa uudet isolta varikolta. Se kävi helposti, sillä maanantaina ehdin lyhyen työpäivän jälkeen kierrellä eri puolilla ison varikon tiloja.

Avaimia pyöritellessä mustaksi pekaksi jäi eräs avain. En ollenkaan muistanut, mihin lukkoon se käy, vaikka se painavassa avainnipussani kilisi mukana. Myöhemmin samalla viikolla minulla välähti, eikä kovin monta lukkoa tarvinnut kokeilla, ennen kuin havaitsin, että sehän käy niihin kaikkiin.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.