Sturenkatu sotki aikataulut

Kolmena päivänä ajelin linjaa 70T Kampin ja Suutarilan välillä. Keskustasta se lähtee Runeberginkatua, Helsinginkatua, Sturenkatua ja Hämeentietä pitkin, ja nämä seudut ruuhkautuvat monena päivänä pahoin.

Helmi-laite kertoo myöhästymisen määrän vihreillä numeroilla ruudun oikeassa yläkulmassa.

Helmi-laite kertoo myöhästymisen määrän vihreillä numeroilla ruudun oikeassa yläkulmassa. Sturenkatu, 1.9.2015.

Ensimmäisenä päivänä olin Sturenkadun seisokin jälkeen pahimmillaan noin 27 minuuttia myöhässä. Malmin hautausmaan jälkeen pääsin ajelemaan melko monen pysäkin ohi, joten sain kirittyä myöhästymistä niin, että lähdin Suutarilasta noin 20 minuuttia aikataulua jäljessä.

70T:n vuoroväli ruuhka-aikaan on 10 minuuttia, joten pysäkillä odottavien matkustajien silmissä olin ihan aikataulussa. Sitähän he eivät voineet tietää, että olin kaksi lähtöä ”taaempana” kuin normaalisti. Malmilla olin enää 17 minuuttia hitaassa, ja ohitin ajantasauspisteen 3 minuuttia etuajassa – matkustajien mielestä. Joskus tällaisista tilanteista on lähetetty palautetta HSL:lle, mutta nyt ei ole kuulunut mitään.

(Useiden linjojen varsillahan on näitä ohjeaikoja tai ajantasauspaikkoja. HSL lupaa, että bussi ei mene pysäkin ohi ennen ohjeaikaa, mutta myöhässä se voi toki olla. Jokaisella pysäkillä olevat pysäkkiaikataulut sen sijaan ovat vain arvioituja aikoja. Tarkasti noudatettavat ohjeajat löytyvät esimerkiksi aikatauluista.)

HelB 1008: CHL-491, Lahti Scala, Scania K230, vm. 2008. Suutarila, 2.9.2015.

HelB 1008: CHL-491, Lahti Scala, Scania K230, vm. 2010. Suutarila, 2.9.2015.

Toisena päivänä olin yli puoli tuntia myöhässä, kun pääsin Lahdenväylälle asti. Takana tuleva saman linjan bussi sai minut kiinni Malmilla ja käytännössä meni menojaan, koska minun bussissani oli enemmän matkustajia, joten minulla kului pysäkeillä enemmän aikaa. Siltamäen kohdilla alkoi näyttää siltä, että myöhästyisin Suutarilan lähdöstä noin 25 minuuttia.

Soitin varikolle, ja selitin tilanteen, ja sieltä annettiin lupa ajaa takaisin Kamppiin suorinta reittiä, ilman matkustajia. Sen tein, ja Kampista pääsinkin sitten taas lähtemään ihan ajallaan. Turhaahan kahden saman linjan bussin on peräkanaa ajaa, ja nyt oli kyseessä vielä iltapäiväruuhka, eli keskustan suuntaan oli menossa varsin vähän matkustajia.

Tällaisissa tapauksissa on tärkeää sopia asia nimenomaan työnjohtajan kanssa, jotta saataisiin myös HSL tietoiseksi asioista ja lähdöt merkittyä perutuiksi tai ajamattomiksi. Ajamattomista lähdöistä HSL ei maksa liikennöitsijöille, tosin en tiedä, millainen käytäntö on, kun ajamattomuus ei johdu liikennöitsijästä.

(Ajamaton lähtö: HSL katsoo lähdön ajamattomaksi, jos se lähtee yli 15 minuuttia myöhässä. Esimerkiksi jos kello 12:00 lähteväksi määrätty bussi lähteekin vasta 12:16, niin lähtö 12:00 on ajamaton. HSL katsoo lähdön ajamattomaksi myös, jos seuraava bussi ehtii lähteä ennemmin. Esimerkiksi jos kello 14:00 lähteväksi määrätty bussi lähteekin vasta 14:07, mutta ennen sitä on jo lähtenyt toinen saman linjan bussi kello 14:05, niin lähtö 14:00 on ajamaton.)

HelB 1005: CHL-488, Lahti ScaLa, Scania K280, vm. 2010. Siltamäki, 14.12.2014.

HelB 1005: CHL-488, Lahti ScaLa, Scania K280, vm. 2010. Siltamäki, 14.12.2014.

Kolmaskin päivä alkoi kaaosta lupaillen. Minun piti mennä ulosajon kyydissä varikolta Kamppiin, mutta ulosajopa olikin mennyt ennen aikojaan, joten menin työnjohtajan ohjeiden mukaan kadun varteen odottamaan normaalia linjavuoroa. Onneksi myös myöhemmin Kamppiin menossa ollut vuoro oli lähtenyt varikolta etuajassa, ja koukkasi sen pysäkin kautta, jolla odotin. Ehdin kuin ehdinkin ajoon ajoissa, ja Sturenkatukin veti hyvin, joten ihan hyvinhän se päivä loppujen lopuksi menikin.

(Ulosajo: Bussit menevät yöksi nukkumaan varikolle. Aamulla ne lähtevät varikolta linjoilleen, ja tätä siirtymistä varikon ja ensimmäisen lähtöpysäkin välillä sanotaan ulosajoksi. Vastaavasti illalla matka viimeiseltä saapumispysäkiltä varikolle on sisäänajo. Tyhjänä siirtymistä voidaan kuvailla myös yhdellä sanalla: hallisivu.)

(Matkustus hallisivulla: Nykyisin työehtosopimus määrittää, että kuljettajan työpäivän pitää alkaa ja päättyä varikolta. Kuljettajan siirtyminen varikon ja ajon aloituspaikan välillä on joskus toteutettu niin, että hän matkustaa ulosajon kyydissä.)

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.