Tunga Rallyt

Motorhistoriska Sällskapet i Sverige on ruotsalainen ajoneuvohistoriallinen yhdistys, joka vuosittain järjestää Tunga Rallyt Åkarsvängen -tapahtuman. Tunga Rallyt, suomeksi Raskas ralli, on raskaiden ajoneuvojen leikkimielinen kilpailuajo.

Suomen linja-autohistoriallinen seura osallistui tänä vuonna kilpailuun HKL:n 33:lla, joka on Scania-Vabis / Helko vuodelta 1965. (Olen esitellyt autoa aiemmin.)

AVR-11:n ensimmäinen ulkomaanmatka? Viking Amorella, 13.9.2015.

AVR-11:n ensimmäinen ulkomaanmatka? Viking Amorella, 13.9.2015.

Perjantaina lähdettiin matkaan Helsingistä, tosin eri ajoneuvolla. ”Frenkkeli” on nimittäin ollut korjattavana Tampereen seudulla, joten se ajoi sieltä suoraan Turkuun. Alunperin Helsinki-Turku-liityntäkuljetukseen ajateltu ajoneuvo oli sekin epäkuntoinen, joten matkalaiset haettiin Helsingistä entisellä Turun kaupungin edustusbussilla, jonka varustuksiin kuuluu mm. VHS-videot, kahviautomaatti, ja jääkaappi. Mikään niistä ei tosin tainnut toimia.

Meren yli menimme Viking Gracella, jolla en ollutkaan aikaisemmin matkustanut. Turun-reitillä matka-aika on huomattavasti lyhempi kuin Helsingistä Turkuun, joten kovin paljon aikaa ei laivaan tutustumiseen ollut. Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat kulkevat yleensä miespaikoilla, tosin nyt kävi niin hyvin, että retkemme kaksi kuljettajaa saivat käyttöönsä oman kahden hengen hytin. Toisaalta se hytti oli varsin pieni kooltaan: jos toinen halusi mennä vessaan, toisen piti väistää käytävälle. Suhtauduin asiaan kuten melkein aina tämänkaltaisiin asioihin, eli kyllä siellä pystyi sen muutaman käytettävissä olleen tunnin nukkumaan.

Suurin osa Tunga Rallyt tapahtuman osallistujista on kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä. Vasemmalta oikealle: AGC334, Scania-Vabis LBS76, vm. 1967. GCJ553, Scania L50, vm. 1968. EYR800, Scania-Vabis 76, vm. 1966.

Suurin osa Tunga Rallyt tapahtuman osallistujista on kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä. Vasemmalta oikealle:
AGC334, Scania-Vabis LBS76, vm. 1967.
GCJ553, Scania L50, vm. 1968.
EYR800, Scania-Vabis 76, vm. 1966.
DUZ527, Scania LS76, vm. 1976.

Lauantaina oli varsinainen Tunga Rallyt -tapahtuma. Ralli-sanan ei pidä antaa hämätä, vaan kyseessä on oikeastaan kokoontumisajo, jossa ajetaan noin sadan kilometri lenkki vanhoilla, raskailla ajoneuvoilla, ja matkan varrella pysähdytään rasteille, joissa vastaillaan tietokilpailukysymyksiin, ja muunkinlaisia tehtäviä on silloin tällöin, kuten esimerkiksi sorakasan painon arvailua.

Bussejakin oli tänä vuonna mukana melko useita. Vasemmalta oikealle: CEF488, Scania BF76, Scania CF110, vm. 1968. EHD411, Volvo B638, SKV, vm. 1953. E-6251, Volvo B635, Larvik Karosseri, vm. 1959, Norjasta. CJW831, Volvo B727, SKV, vm. 1954.

Bussejakin oli tänä vuonna mukana melko useita. Vasemmalta oikealle:
CEF488, Scania BF76, Scania CF110, vm. 1968.
EHD411, Volvo B638, SKV, vm. 1953.
E-6251, Volvo B635, Larvik Karosseri, vm. 1959, Norjasta.
CJW831, Volvo B727, SKV, vm. 1954.

Reitti alkaa ja päättyy yleensä Scanian Södertäljen tehtaiden pihaan, niin nytkin. Saavuimme paikalle noin tuntia ennen tapahtuman virallista starttia, ja ajoneuvoja oli jo paikalla melkoinen joukko. Lähdöt olivat noin minuutin-parin välein, ja meidän lähtönumeromme oli kuudenkymmenen paremmalla puolella, joten aikaa autojen tutkimiseen jäi reilu pari tuntia.

20150912_112602

Hiekkakuopalla olleessa tehtävässä tunnistettiin autoja valokuvista.

Pääsimme matkaan, ja suunnistimme meille annettujen reittiohjeiden perusteella rastilta toiselle. Reitti oli myös merkitty maastoon, ja silmäpareja oli autossamme parikymmentä, joten emme ainakaan kovin monen risteyksen ohi meinanneet ajaa. Suunnistaminen helpottui siinä vaiheessa, kun aloimme saada edellä olleita ajoneuvoja kiinni. Minulla ei ola hajuakaan reitistä, koska karttoja ei ollut mukana, mutta mäkisissä maisemissa kuljettiin, ja välillä panin merkille hiekkaista kangasmetsää, ihan samanlaista kuin Suomessakin.

Tehtävät tuntuivat olevan kovin vaikeita ja tietokilpailupainotteisia tänä vuonna, eikä siinä edes muista autokunnista ollut apua. Rastit oli ripoteltu parille hiekkakuopalle ja muille soveltuville alueille. Yhdessä vaiheessa pyörähdimme sellaisenkin sillan päältä, joka oli tehty poikittaisista ratakiskoista. Liekö sellaisen värkin tarkoituksena sitten irrottaa alustaan ajautunutta hiekkaa. Vieressä oli myös läpiajettava vesikaukalo, jolla silläkin arveltiin olevan jotakin tekemistä alustapesun kanssa.

Scanian pääkonttorin edustalla on lampikin.

Scanian pääkonttorin edustalla on lampikin.

Maaliin saapumisen jälkeen on yleensä ollut mahdollisuus tutustua Scanian museoon, mutta nyt se oli kiinni. Niinpä ruokailun lomassa oli aikaa tarkastella autoja vielä, ja vaikka istuskella Scanian pääkonttorin edustalla olevan lammen rannalla. Lopulta palkinnotkin jaettiin kymmenelle ensimmäiselle, mutta Suomen edustusjoukkue ei ollut palkittujen joukossa. Myöhemmin sain selville, että olimme olleet yhdensiätoista.

Lauantaina oli vielä jäljellä ajelu takaisin Tukholmaan. Pysähdyimme matkalla ensin kertaalleen Kungens Kurva -kauppakeskuksessa, jossa kävin musiikkiostoksilla, ja sen jälkeen vaikka kuinka monta kertaa Tukholman lauantairuuhkissa, jotka näyttivät aiheutuneen tietyömaista.

Paluulaivana oli Viking Amorella. Tälläkään kerralla ei aikaa juuri jäänyt huvituksille, mutta ainakin ruokasali tuntui hieman tunnelmallisemmalta kuin Gracella. Hytissäkin mahtui kaksi ihmistä seisomaan yhtä aikaa.

Sunnuntaina oli sitten minun vuoroni viimeinkin tarttua rattiin, ja ohjastaa Helko takaisin Helsinkiin. Pysähdyimme matkalla Lahnajärven uudelleen avatulla taukopaikalla.

Miniloman ja retken jälkeen arki palaa kuvioihin. SLHS:n autoja on nyt Helsingissä kolme kappaletta, ja paikkoja on vain kahdelle. Ensi viikolla pitäisi järjestellä kaikille virallinen ja turvallinen pysäköintipaikka, ja vielä pestä ja siivotakin retkellä käytetty Scania seuraavaa ajoa varten.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.