Eri linjat, sama linjanumero

Kirjoitin hiljattain, että HSL-alueella ollaan pääsemässä eroon samalla linjatunnuksella eri kaupungeissa kulkevista linjoista. Koordinointi muun Uudenmaan kanssa ei näyttäisi olevan yhtä tarkkaa.

Pohjolan Liikenne 85: LIC-697, Scania L94, Lahti Flyer, vm. 1997. Helsinki, 20.9.2015.

Pohjolan Liikenne 85: LIC-697, Scania L94, Lahti Flyer, vm. 1997. Helsinki, 20.9.2015.

Linja 665 kulkee Helsingistä Hyrylän ja Järvenpään kautta Kellokoskelle, ja osa vuoroista jatkaa edelleen Mäntsälään. Sitä liikennöivät pääosin Pohjolan Liikenne ja Koiviston Auto, ja yksittäisiä lähtöjä ajavat myös Etelä-Suomen Linjaliikenne (Savonlinja) ja Ventoniemi. Linjalla eivät kelpaa minkäänlaiset HSL:n liput. (Lähde: Keski-Uudenmaan talviaikataulukirja 2015-16, ladattavissa toistaiseksi tuolta.)

Linja 665 kulkee Lentoaseman aseman Teletien sisäänkäynniltä Lentoaseman terminaaleille. Sitä liikennöi Helsingin Bussiliikenne Oy, tosin minulla ei ole varmaa tietoa, onko liikenteen tilannut taho HSL vai esimerkiksi Liikennevirasto. Linjalla ei tarvita minkäänlaista lippua.

HSL-665 on väliaikainen linja, ja linjanumero on olemassa vain sen takia, että jokin tunnus linjalla pitää tietojärjestelmissä olla. Vain kuljettajien käyttöön tarkoitetuissa Helmi- ja Buscom-laitteessa sekä paperisessa aikataulumateriaalissa tämä lentokenttäkarusellille varattu numero näkyy, enkä usko, että kuljettajat sekoittavat sen ”oikeaan” 665:een.

Linja 665 löytyy Buscomista. Sen edessä oleva nelonen merkkaa HSL:n sisäiseen käyttöön tarkoitetuissa linjatunnuksissa Vantaan sisäistä linjaa, tai Vantaan suuntaan kulkevaa seutulinjaa.

Linja 665 löytyy Buscomista. Sen edessä oleva nelonen merkkaa HSL:n sisäiseen käyttöön tarkoitetuissa linjatunnuksissa Vantaan sisäistä linjaa, tai Helsingistä Vantaalle kulkevaa seutulinjaa.

Bussien linjakilpiin 665:ttä ei panna, ja T2:n lähtöaikanäytössä linjanumeron paikalla lukee ”Free”. Löytyy sen aikataulu ja reitti silti HSL:n WWW-sivuilta, ja mainitaanpa linjanumero jopa Teletien Helmi-näytössä. Matkustajien keskuudessakaan sekaannuksen vaara ei ole suuri, mutta on se aina olemassa.

En ymmärrä, että kun kerran numeroita on äärettömästi, niin miksi tämä väliaikainen linja piti läntätä juuri samalle numerolle kuin jokin olemassaoleva, samalla alueella kulkeva linja.

Suurelle yleisölle linjatunnus 665 näkyy ainakin Lentoaseman aseman Teletien sisäänkäynnin patterinäytössä.

Suurelle yleisölle linjatunnus 665 näkyy ainakin Lentoaseman aseman Teletien sisäänkäynnin patterinäytössä.

Kuluneella viikolla ajoin kahden päivän aikana 78 kierrosta HSL-665:ttä. Jos ei siihen menessä ollut jokainen reitin varren kaivonkansi tuttu, niin nyt on…

Väkeä ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan paljon, koska ei ollut pahin ruuhka-aika. Silti melkein joka kierroksella oli kyydissä joku, aivan viimeisiä siivuja lukuunottamatta. Kun en laskenut kierroksia, niin pääsin sopivaan mielentilaan, jossa kierros sulautuu toiseen, ja taas seuraavaan, ja yhtäkkiä huomasinkin, että jäljellä oli sinä päivänä enää 32 kierrosta.

Toiset matkustajat jaksoivat odottaa lentokentän ja Helsingin keskustan välistä bussia (linja 615) melkein puolikin tuntia, vaikka sen reitti mutkittelee läpi lähiöiden. Sinä aikana minä ajoin ohi kolme kertaa, ja junalla olisi ehtinyt Puistolaan tai Vantaankoskelle asti, vaikka ottaisi huomioon bussi- ja kävelymatkan lentokentän terminaalilta asemalaiturille asti, ja vaikka juna olisi juuri mennyt nenän edestä. Täytyy kuitenkin muistaa, että iso osa 615:llä kulkevista matkustajista on menossa Mäkelänkadun varteen, Sörnäisiin tai Hakaniemeen, jolloin juna ei enää olekaan kilpailukykyinen vaihtoehto.

Puolenyön jälkeen HSL-665 jatkaa kulkuaan 10 minuutin välein, vaikka junan vuoroväli on 30 minuuttia. Yhdellä kierroksella viedään matkustajat junalle, toisella kierroksella tuodaan toiset matkustajat junalta, kolmas kierros ajellaan terveisiä.

Ensi viikolla en onneksi ole yhtä pitkiä pätkiä lentokenttäpyöriäisenä.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Eri linjat, sama linjanumero

  1. Joel Yliluoma sanoo:

    Sen verran tahtoisin korjata, että linjaa 665 ei kyllä enää aja ESLL. ESLL menetti sen kilpailutuksessa UUDELY/2015/2/3 kokonaan Pohjolan Liikenteelle 7/2015 alkaen. Täytenä yllätyksenä kuitenkin tuli, että sitä tosiaan ajaa myös Koivisto, sekä yhden Hyvinkäälle jatkavan vuoron tapauksessa myös Ventoniemi, ainakin aikataulukirjan mukaan: http://www.uudenmaanjoukkoliikenne.fi/easydata/customers/ujo/files/kuuma_aikataulut/kuuma_aikataulukirja_talvi.pdf En tiedä, millä sopimuksella nuo sitten ovat muodostuneet.

    • Rattiriemu sanoo:

      Joel on ihan oikeassa. Etelä-Suomen Linjaliikenne, joka on osa Savonlinja-konsernia, ei tosiaankaan kuulu linjan 665 liikennöitsijöihin tällä hetkellä. Sopimuskuviot eivät ole minullakaan kovin hyvin hallussa…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.