Helsingin Bussiliikenteestä osa Koiviston autoa

Tämän viikon uutispommi kuljettajien kahvipöydissä on ollut Helsingin Bussiliikenteen myynti Koiviston Auto -yhtymälle. Se on jo herättänyt minussakin muutamia ajatuksia.

Satakunnan Liikenne 64: LKI-794, Scania K114, Lahti Eagle, vm. 2006. Koiviston Auton "vanha" väritys, raitaa on saatavana myös oranssina, mutten tiedä, millä perusteella väri valitaan.

Satakunnan Liikenne 64: LKI-794, Scania K114, Lahti Eagle, vm. 2006. Helsinki, 19.9.2015.
Koiviston Auton ”vanha” väritys. Raitaa on saatavana myös oranssina, mutten tiedä, millä perusteella väri valitaan.

Puhun vielä tässä vaiheessa myyntiaikeesta, koska vaikka Koiviston Auton nimi jo on paperissa, täytyy vielä odotella HelBin nykyisen omistajan, eli Helsingin kaupungin nimikirjoitusta, jos nyt kaupungilla sellaista on. Käytännössä asiaa käsitellään vielä kaupunginhallituksessa 5.10., ja kaupunginvaltuustossa 21.10. Valtuuston käsittelyä voisin mennä muun lomatekemisen puutteessa katsomaankin, jos en kolmen viikon sisällä saa äkki-inspiraatiota lähteä ulkomaille.

Jos kauppa toteutuu, liiketoiminta siirtyy Viikin Linja Oy:lle 31.12.2015. Se pitää sisällään linja-autot, liikennöintisopimukset, liiketoiminnan muun käyttö- ja vaihto-omaisuuden, yhtiön toiminimen sekä henkilöstön. Viikin Linja Oy on osa Koiviston Auto -konsernia, vaikkei sitä KA:n tämänhetkisessä konsernikaaviossa näykään. HelBin henkilöstölle jaetussa tiedotteessa kerrotaan, että yhtiön nimi ei muutu, ja toiminta jatkuu Ruskeasuon ja Vartiokylän varikoilla. Työntekijät siirtyvät uuden yhtiön palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Siitä en ole tässä vaiheessa päässyt selville, miten käy Helsingin Bussiliikenteen velkojen, ja EU:ssa parhaillaan käsiteltävänä olevan kanteen, jonka mukaan Helsingin kaupunki olisi tukenut bussiyhtiötään sääntöjen vastaisesti.

Porvoon Liikenne 164: FLN-164, Volvo 9700S (B8R), vm. 2014. Koiviston Auton uusin väritys.

Porvoon Liikenne 164: FLN-164, Volvo 9700S (B8R), vm. 2014. Helsinki, 19.9.2015.
Koiviston Auton uusin väritys.

Tieto kaupanteosta tuli kuljettajille torstaiaamuna tiedotteen ja tiedotustilaisuuksien muodossa. Olin aluksi melko yllättynyt, melkeinpä järkyttynyt, ja päätin odottaa kaupungivaltuuston kokoukseen asti, ennen kuin alkaisin miettiä asiaa enempää. Siitä huolimatta muutamia juttuja pulpahti mieleen, kun lauantaiaamuna yritin hidastella Sturenkadulla, jottei aikataulu pettäisi eri suuntaan kuin normaalisti (oli pari aika löysää sivua, koska autoja tuli linjalle lisää).

Konsernirakenne merkitsee sitä, että pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen kuljettaja ei varmaankaan kovin helposti pääse vaihtamaan pikavuoron ajamiseen, tai minkään muun kaupungin lähiliikenteeseen. Ei se silti estä minua ja vaihtelunhaluisia ajatteluelimiäni herkuttelemasta ajatuksella, että jonakin päivänä ajosarjassa on joka toinen kierros 70T:tä ja joka toinen kierros Lahden pikavuoroa.

HelB liikennöi HSL-alueella, mikä merkitsee, että Koiviston Auton oranssia tai sinistä raitaa ei nähdä pääkaupunkiseudulla enää, koska HSL määrää bussikaluston värityksen. Aiemminhan se on ollut Liikenne Oy:n autojen kyljissä, mutta sitä en muista, maalattiinko Lähilinjojen autoja siihen kuosiin. (Toivottavasti HelBille ei muuten käy kuten näille kahdelle ”edeltäjälleen”…)

Toistaiseksi pääkaupunkiseudullakin jokaisen liikennöitsijäyhtiön kuljettajat ovat yhtiön tarjoamissa vaatteissa, eikä ole näköpiirissä, että tähän olisi tulossa muutosta. Niinpä saanen vielä pukeutua HelBin uusien pukeutumismääräysten mukaisesti vuodenvaihteen jälkeenkin.

Juuri, kun olin edellisestä muutoksesta kutakuinkin toipunut, ja sopeutunut ison varikon elämänrytmiin, niin ollaankin jo valmistutumassa uuteen muutokseen. Niinhän sitä sanotaan, että mikään muu ei ole niin pysyvää kuin muutos.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Helsingin Bussiliikenteestä osa Koiviston autoa

  1. Joel Yliluoma sanoo:

    Mietin tuota näkökulmaa bussien värityksestä. Nythän esim. Nobinan bussit ovat pukeneet päällensä vihreää maalia, ja ESLL:n bussit ovat edelleen lähes samanlaisia lähes kokovalkoisia kuvioinniltaan ajetaanpa niillä sitten HSL:ää tai pitkää matkaa; erona vain HSL:n sininen plakaatti bussin keulassa. Missä määrin HSL sitten määrää todellisuudessa sen värityksen? Vai koskeeko vain jotain tiettyjä linjoja?

    • Rattiriemu sanoo:

      Käsitykseni mukaan kaikki HSL-liikenteeseen tulevat uudet linja-autot pitää maalata (tai teipata) HSL:n tilaajaväritykseen.

      Nobinan vihreät Vestit on tuotu käytettynä Oslosta, jossa Nobinalla myös on (oli?) liikennettä. Oletan, että koska ne eivät ole uusia autoja, niin niitä ei ole tarvinnut värittää ”Suvin sinisiksi”. Toisaalta niitä on kuitenkin varusteltu HSL-liikenteeseen sopivaksi mm. lisäämällä penkkejä. Hieman lisätietoa löytyy Kuukankorven bussikuvastosta: http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/nof1-16.html.

      Etelä-Suomen Linjaliikenne ei tietääkseni ole voittanut HSL-liikennettä sinä aikana, kun HSL-värityspakko on ollut olemassa. Vanhoja autoja ei tarvitse alkaa maalata uudelleen. Mainittakoon nyt vielä sekin seikka, ettei HSL:llä ole sananvaltaa U-liikenteen bussien värimaailmaan.

  2. bisqwit sanoo:

    En tiedä, mistä lähtien HSL-värityspakko on voimassa, mutta ESLL voitti H78-linjan vielä tämän vuoden puolella, vaikka hävisikin U848:a lukuunottamatta kaiken muun HSL:ään viittaavan. Kalusto tosin on 2010-vuoden Iveco Crosswayta, että kenties vaatimus tosiaan koskee vain uusia hankittavia autoja.

    • Rattiriemu sanoo:

      Joudun jälleen tunnustamaan muistamattomuuteni. En tarkistanut asiaa, enkä muistanut, että tynkä-78:a tosiaan ajetaan uudella sopimuksella, mutta jo olemassa olleilla autoilla.

      Siitä olen kyllä melko varma, että maalauspakko koskee vain uusia autoja. Eihän kukaan HSL-liikennöitsijä maalaa kaikkia sopimuksiin tarjottuja vanhoja autoja HSL-väreihin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.