Nappulat jumissa

Eräänä päivänä ajelin Kirkonkyläntietä pitkin kohti Malmin asemaa. Jo pysäkille pysähtyessäni huomasin, että kyytiin oli pyrkimässä äitejä lastenvaunuineen. Lastenvaununappiakin painettiin, kun olin pysähtynyt, että varmasti huomioisin heidät.

Lastenvaunumerkinannon valon väriksi on vakiintunut sininen.

Lastenvaunumerkinannon valon väriksi on vakiintunut sininen.

Ainakin täällä HSL-alueella on bussit varustettu lastenvaununapeilla, joita on sekä bussin sisä- että ulkopuolella. Ne toimivat tavallisen pysähtyy-napin tapaan, eli kuljettajalle tulee ääni- ja valomerkein tieto siitä, että kyytiin tai kyydistä pois on pyrkimässä lastenvaunuja tai muita hitaasti liikkuvia matkustajia. Erona puolestaan on se, että kuljettajan on erikseen kuitattava lastenvaunumerkinanto pois, ennen kuin keskiovet voi sulkea. Yhtäältä napilla on siis informatiivinen merkitys, eli sitä painamalla voi esittää toivomuksen bussin niiaamisesta kuljettajalle. Toisaalta tavoitteena on turvallisuus, eli kuljettajan pitäisi kuitata vasta, kun näkee, että lastenvaunut ovat päässeet pysäkin puolelle (tai sisään asti), jottei oven väliin jääntiä varmasti tapahtuisi.

Kuittasin lastenvaunumerkinannon, mutta sen äänimerkki kuului välittömästi uudelleen, ja valo syttyi kojetauluun. Tulos oli sama kolmella seuraavallakin kuittausyrityksellä. Siinä sitä sitten seistiin pysäkillä, keskiovet sepposen selällään, ja kun ei merkinantoa saanut pois päältä, niin eivät ne ovet suostuneet sulkeutumaankaan.

Ei siinä loppujen lopuksi ollut kyse sen kummemmasta viasta kuin että ulkolastenvaununappi oli juuttunut pohjaan. Olin liikkeellä sellaisella bussimallilla, että napin purkaminen kävi ilman työkaluja, joten sain sen ronkittua ylös melko vähällä vaivalla. Matka jatkui muutaman minuutin myöhässä.

Nappuloiden kirjaimet, D, N ja R ovat jo hieman kuluneet. Elvyttäminen kielletty?

Nappuloiden kirjaimet, D, N ja R ovat jo hieman kuluneet. Elvyttäminen kielletty?

Päivän toisessa autossa puolestaan oli vaihteenvalitsin risa. Nykyisin kaupunkibussit ovat automaattivaihteisia, ja ajosuunta valitaan nappuloilla. Uusimmissa vaihteenvalitsimissa D (eteenpäin) ja R (taaksepäin) jäävät pohjaan, ja toista ajosuuntaa ei pysty valitsemaan, ellei ensin N:llä (vapaa) pompsauta D:tä tai R:ää ylös.

Vaihdoimme kuljettajaa pikapysäköintipaikalla, ja siirsin auton lähtöpaikalle kolme minuuttia ennen lähtöä, kuten HSL ohjeistaa. Koska en halunnut rikkoa kahden minuutin tyhjäkäyntirajoitusta, sammutin auton, mutta epähuomiossa unohdin vaihteen päälle.

Kun oli lähdön hetki, yritin saada vaihteen pois päältä, koska autohan ei käynnisty, jos vaihteenvalitsin ei ole N-asennossa. Sepä ei onnistunutkaan, koska N-nappulaa painamalla ei D tullut ylös. Riittävän kauan eri nappuloita ronklaamalla sain kuitenkin vaihdettua D:ltä N:lle, mutta matkaan lähdettiin jälleen muutama minuutti myöhässä.

Minulla oli ajettavana pari kierrosta, ja sen jälkeen vein bussin varikolle. Koko ajan auto sai käydä vaihde päällä, jottei minun uudelleen tarvitsisi taistella namiskuukkelien kanssa… Tein toki vikailmoituksen, ja seuraavana päivänä näppäimistö olikin jo korjattu.

Jälkikäteen muistelen, että siinä ränkätessäni huomasin, että N-nappiin kyllä syttyi valo, kun sen painoi pohjaan, ja piti siellä. Luultavasti auto olisi käynnistynyt painamalla toisella kädellä nappia ja vääntämällä virta-avainta toisella kädellä, mutta eipä se siinä hektisessä hetkessä tullut mieleen.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.