Toijalan Jumbon neitsytmatka

Tänään olin katsomassa, kun Toijalan veturimuseon Tv1 933 veti puumatkustajavaunuja Toijalan ja Valkeakosken välillä. Kyseessä oli veturin uuden elämän ensimmäinen matka vaunujen ja matkustajien kanssa.

Toijalan veturimuseon Tv1 933 lähestyy Valkeakoskea. 17.10.2015.

Toijalan veturimuseon Tv1 933 lähestyy Valkeakoskea. 17.10.2015.

Aamun aluksi hain toisen rautatieharrastajan Riihimäen rautatieasemalta, ja kävin hänen kanssaan Toijalan rautatieasemalla toteamassa tilanteen.

Lähtöajasta oli kahta eri tietoa, joista aikaisempi näköjään päti. Onneksi tilanne on kuitenkin se, että koska henkilöliikenne Toijalan ja Valkeakosken välillä on päättynyt jo 1.12.1956, ei ole enää mitään tarvetta sille, että laituriraiteilta pääsisi Valkeakosken suuntaan. Siksi juna peräytti aluksi pitkän pätkän, vaihtoi toiselle raiteelle, ja lähti vasta sen jälkeen todella matkaan, joten ehdimme hyvin radan varteen odottamaan.

Tiet seurailevat rataa melko hyvin, joten pystyimme matkaamaan melko lailla samassa tahdissa junan kanssa Konhon siltojen yli. Sen jälkeen juna pysähtyi Ilolaan, ja me kävimme Metsäkansassa kurkkaamassa sen verran, että puutavaravaunut peittivät näkymän.

Jatkoimme ajoa Savilahden rantaan, jossa olin käynyt samaa veturia kuvaamassa jo kesäisten koeajojen aikaan, joten tyydyin tasoristeykseen, josta oheinen kuvakin on. Sen kanssa kävi sikäli tuuri, että juna jarrutti jostakin syystä, ja kiihdytti saapuessaan Valkeakosken liikennepaikan alueelle. Minun kamerankäyttötaitoni ja sään harmaus ja sumuisuus yhdessä saavat aikaan sen, että savu ei erotu kovin hyvin, mutta paikan päällä tunnelma oli kertakaikkisen mainio.

Toijalassa seurailimme, kun Jumbo kiersi vaunujensa ympäri, ja palasimme sen jälkeen Lotilansalmen sillalle. Siellä jouduimme hetken aikaa odottelemaan, koska junan matkaan lähtö viivästyi kymmenisen minuuttia. Oli aikaa sommitella kuva kunnolla, mutta jos olisi ollut saha ja tikkaat mukana, niin yhden oksan olisin katkaissut, ja ehkä yhden valopylvään. Miksi yleensäkään rautatielle on pitänyt rakentaan rautatievalaistus?

Ruokatauon jälkeen yhytimme junan vielä Ilolassa, jossa se oli pysähtynyt melkeinpä Ilolan maatilan kahvilan pihaan. Kyseisen kahvilan rakennushan on siirretty nykyiselle paikalleen tasan 20 vuotta sitten, ja alunperin se oli jokusen sataa metriä Valkeakosken suuntaan sijaitsevan Metsäkansan aseman asemarakennus (rakennusvuosi 1938).

Päivän toista junaparia emme seuranneet tämän pitemmälle, vaan palailimme pääkaupunkiseudulle muun ohjelman pariin, nimittäin Suuri snadi -tapahtumaan, jossa oli näytteillä mm. pienoisrautateitä.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.