Päiväretki Savonlinnaan

Toisella lomaviikolla kävin Savonlinnassa Suomen linja-autohistoriallisen seuran illanvietossa.

SLHS:n toimintaa on jaettu osastoihin, jotka järjestävät alueillaan tapahtumia. Mitään rajoituksia ei kuitenkaan ole sen suhteen, kuka minkäkin osaston tapahtumiin saa osallistua, vaan aivan hyvin turkulainen voi osallistua Pirkanmaan osaston illanviettoon, tai espoolainen Itä-Uudenmaan osaston tutustumisretkeen.

Päivä kuitenkin alkoi rautatieharrastuksen parissa. Lähdin matkaan jo aamulla muutama muukin osallistuja kyydissäni, ja ajelimme Imatrankoskelle katsomaan paikkaa, jossa vanhoja, sinisiä matkustajavaunuja purettiin. Aktiivista purkamistoimintaa ei ollut nähtävänä, eikä tehdasalueelle päässyt, mutta jonkinlaisen kuvan sain kuitenkin aidan raosta.

Saapuihan se viimeinkin. Dm12 4404 Parikkalassa 20.10.2015.

Saapuihan se viimeinkin. Dm12 4404 Parikkalassa 20.10.2015.

Matka jatkui Parikkalaan, josta oli tarkoitus jatkaa junalla Savonlinnaan. Saavuttuamme asemalle kuulimme kuulutuksen, että Savonlinnan suunnasta Parikkalaan saapuva juna oli peruttu, mikä merkitsi sitä, että myös Parikkala – Savonlinna -juna peruttaisiin. Vaikea se on junaa asemalta lähettää, jos ei kyseessä oleva juna koskaan sinne edelliseltä vuoroltaan saavukaan.

Jäimme kuitenkin odottamaan, ja niin vaan seuraavaksi ilmoille kajahti junan saapumisilmoitus. Maksimaalisen sekavuuden saavuttamiseksi Dm12-moottorivaunun jo rullatessa paikalle kuultiin vielä toinen peruutusilmoitus. Myös Helsinkiin menevää junaa oli odottamassa jokunen ihminen, ja vaikka kuulutukset eivät siihen liittyneet lainkaan, niin niinhän siinä kävi, että eräs henkilö turvautui meihin ja varmisti, että pääseehän hän nyt varmasti Helsinkiin. Menin lupaamaan, että pääsee tietenkin, mutta myöhemmin tulin katumapäälle: saattoihan matka katketa vielä Parikkalan ja Helsingin välilläkin.

Kustannuksien säästämiseksi konduktöörit on poistettu joistakin kiskobussivuoroista, joten junan lähtiessä yritin leimata lippuani automaatissa, mutten siinä onnistunut. Kuulutuksessa onneksi kerrottiin, ettei sitä edes tarvitse leimata, joten ei minun koko matkaa tarvinnut istua lippujen tarkastuksen pelossa.

Juna kolkutteli läpi Punkaharjun maisemien, ja nimenomaan kolkutteli, koska tällä suunnalla ei kiskoja vielä ole hitsattu kiinni toisiinsa. Hyvä äänieristys Dm12-junissa kyllä on, ja kolketta olisin mieluummin kuunnellut jo mainituissa sinisissä vaunuissa, mutta totuus on kuitenkin se, ettei niiden kyydistä enää taida päästä nauttimaan.

Pääskylahden ja Savonlinnan välillä juna oli korvattu linja-autolla. Savonlinja (Linja-Karjala) 487: Volvo B10B, Säffle System 2000, vm. 1999. Pääskylahti, 20.10.2015.

Pääskylahden ja Savonlinnan välillä juna oli korvattu linja-autolla.
Savonlinja (Linja-Karjala) 487: Volvo B10B, Säffle System 2000, vm. 1999. Pääskylahti, 20.10.2015.

Junan päätepiste oli Pääskylahdessa (joka on Savonlinnaa), koska Pääskylahden ja Savonlinnan välistä tunnelia oltiin korjaamassa, ja loppumatka kauppatorille piti taittaa Volvo B10B / Säffle System 2000:n kyydissä. Kyseessä on Savonlinjalle alun alkaenkin tullut bussi, vaikka samanlaisia toki oli pääkaupunkiseudullakin paljon.

Savonlinnasta Pieksämäen suuntaanhan ei enää kulje junia, koska junarata on katkaistu uuden laivaväylän tieltä. Silta tosin näytti vielä olevan paikallaan, eikä rataakaan ole purettu kuin noin sadan metrin matkalta. Sen sijaan Savonlinnan aseman ratapiha on purettu, ja junat saapuvat ja lähtevät kauppatorin seisakkeelta. Vanhoista hyvistä ajoista muistuttavat enää pystyyn jääneet asemarakennus ja veturitalli.

Savonlinnan kaupunkiliikennettä. Savonlinja (Linja-Karjala) 417: BRJ-246, Volvo 8900 (B8R), vm. 2014.

Savonlinnan kaupunkiliikennettä.
Savonlinja (Linja-Karjala) 417: BRJ-246, Volvo 8900 (B8R), vm. 2014.

”Junan” saapumisen jälkeen oli vielä hetki aikaa katsella Savolinnan kaupunkiliikenteen busseja, ja sitten menimmekin jo juuri sinne Savonlinnan veturitalliin, jossa illanvietto järjestettiin. Kolme ja puoli tuntia kului rattoisasti vanhoja busseja ja muitakin ajoneuvoja videolta ja valokuvista katsellen.

Paluu Savonlinnasta Helsinkiin tapahtui pimeän jo laskeuduttua Juvan, Mikkelin ja Lahden kautta. Päivän aikana tulin ajaneeksi 766 kilometriä.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.