Pikalinjan paluu

Tänään aloitti liikennöinnin linja 617, joka kulkee Hakaniemestä lentokentälle. Minäkin pääsin heti tuoreeltaan sitä ajamaan, tosin vain yhden sivun verran lentokentältä Hakaniemeen.

HelB 702: SAY-838, Volvo 8700 (B12B), vm. 2007. Hakaniemi, 16.11.2015.

HelB 702: SAY-838, Volvo 8700 (B12B), vm. 2007. Hakaniemi, 16.11.2015.

617 on suunniteltu parantamaan etenkin lentoaseman alueella työskentelevien kulkuyhteyksiä. Siitä on hyötyä myös lentoaseman alueen ja Mäkelänkadun välillä matkustaville, esimerkiksi Hattulantien pysäkiltä matka terminaaleille nopeutuu noin 5-10 minuutilla.

Ikään kuin sivutuotteena myös matkat Herttoniemen aseman vaikutuspiiristä lentokentälle nopeutuvat aiempaan verrattuna, mikäli vain on liikkeellä siihen aikaan, kun 617 kulkee. Muulloin Kurvin vaihtoyhteytenä on edelleen 615, ja Reittiopas ehdottelee myös, että linjoilla 50 ja 59 voi matkustaa Pasilaan, ja jatkaa sieltä Kehäradan junalla kentälle.

Itäkeskuksesta ja sitä idempää on 617:sta huolimatta nopeampi kulkea kentälle Malmin tai Pukinmäen kautta linjoilla 54, 554, 554K, 560 tai 561.

Hakaniemessä päätepysäkkinä on 516:n entinen pysäkki, siis liikuntahallin sisäänkäynnin kohdalla Sörnäisten rantatiellä, kuten kuvasta näkyy. (Moni ei tiedäkään, että Sörnäisten rantatie jatkuu sinne.) Siitä lähdetään Näkinkujaa Hämeentielle, ja Mäkelänkatua, Tuusulan moottoritietä ja Kehä kolmosta Lentoasemantielle, minkä jälkeen pitää vielä muistaa koukata Aviapoliksen aseman kautta.

Reitti on siis helppo, mutta varmistin vielä ennen lähtöä kartasta, mitä kautta pitikään ajaa. Vasta kakkosterminaalilla tosin muistin tarkistaa, että linjalla 617 siinä ei ole välipisteaikaa, siis sellaista, jota pitäisi tarkasti noudattaa. Kyytiin nousi monia ihmisiä juuri työpaikka-alueilta, ja usean naamalta oli luettavissa, että 617 on positiivinen lisä linjavalikoimaan. ”Vihdoinkin.” Kehällä ja Tuusulanväylällä pääsin entisaikojen tunnelmiin, kun muistelin, että juuri tältä se tuntui ajaa 615:tta vielä alkuvuodesta.

Lopuksi täytyy vielä sanoa, että olin ilahtunut siitä, että uusi linja on ohjelmoitu sekä linjakilpiin että Helmi-laitteeseen aikatauluineen päivineen. Lisäksi HSL on tuonut pysäkeille 617:n linjapäreet (eli ne pysäkkitolpissa ja katoksissa olevat kilvet, jotka kertovat, mitä linjoja siltä pysäkiltä kulkee). Toisinaan nämä kaikki ovat nimittäin tulleet hieman jälkijunassa.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.