Sininen perjantai

Perjantait ovat liikenteellisesti hieman erilaisia päiviä kuin muut arkipäivät, koska perjantain ja lauantain välisenä yönä on enemmän bussiliikennettä kuin arkiöinä. Tästä johtuen myös kuljettajien työpäivät ovat perjantaina erilaisia kuin muina arkipäivinä.

Toinen tähän juttuun liittyvä alustava seikka on, että bussien mukana kulkee nk. vuoroaikataulu, joka kertoo sen, mitä linjoja bussi ajaa ja mihin aikaan. Usein käytännössä kuljettaja katsoo omasta listastaan, mihin vuoroon (bussiin) hän on menossa, ja sen jälkeen ajaa vuoroaikataulun mukaan seuraavaan kuljettajanvaihtoon asti.

Myös vuoroaikataulut ovat erilaisia perjantaisin ja muina arkipäivinä. Maanantaista torstaihin käytetään valkoista aikataulua, ja perjantain värinä on sininen, mutta tänään se olisi minun kannaltani ihan hyvin voinut olla vaikka musta.

665 mato- ja pe-vuoroaikataulut

Perjantain ja muiden arkipäivien vuoroaikatauluissa ei välttämättä ole mitään eroa.

Minun on jostakin syystä ollut vaikea tehdä eroa perjantain ja muiden arkipäivien välille, mikä saattaa johtua siitä, että olen aloittanut urani sellaiseen aikaan, jolloin jatkettu yöliikenne oli harvinaisempaa, ja työpäivät olivat samanlaisia kaikkina arkipäivinä. Siksi en huomannut mitään erikoista siinä, että esillä oli maanantain ja torstain välillä pätevä, valkoinen aikataulu, eikä perjantain sininen versio.

Ajoin sen verran, mitä ma-to-aikataulussa luki, ja aloin Koskelantien pysäkillä ihmettelemään, missä vaihtokuljettaja on. Sanoin matkustajille, että nyt tuli pikku tauko, kun selvittelen tilannetta, ja soitin työnjohtajalle. Sain kerrottua tilanteen, ja sillä välin pomo oli kaivanut omasta kirjastaan oikean aikataulun esille. Myhäillen hän kysyi, että mikäs aikataulu minulla on esillä, ja minulle tuli kiire lopettaa puhelu, että pääsisin jatkamaan matkaa (ei ollut hansfree korvilla sillä hetkellä). Perjantaina siinä vuorossa kuljettaja vaihtuukin vasta kierroksen verran myöhemmin, vaikka ajo olikin alkanut samaan aikaan kuin muina arkipäivinä.

Ruokatunnin jälkeen jatkoin ajelua Mäkelänkadun suuntaan. Siellä ajetaan melko paljon niin, että Rautatientorilla vaihdetaan linjalta toiselle, mutta nyt oli sellainen ajorupeama, että koko ajan olin samalla linjalla. Tai niinhän minä luulin.

Taas kerran luin vuoron aikataulua huolimattomasti, enkä huomannut, että viimeinen pätkä ennen työvuoroni lopetusta olikin eri linjaa kuin mitä siihen asti olin ajanut. Asiaan vaikutti sekin, että oikea linja kulkee kuljettajanvaihtopaikalle asti täsmälleen samaa reittiä kuin mitä olin lähdössä ajamaan. Ajoin lähtölaituriin väärällä linjanumerolla, ja aloin neuvoa matkustajia ja myydä lippuja kuin olisin menossa lentokentälle, vaikka oikea määränpää olikin Ylästö.

Oli siinä kyllä melkoinen selittäminen monella kielellä, että kaikki matkustajat saatiin oikeaan määränpäähän meneviin kulkuneuvoihin.

Päätin alkaa lukea vuoroaikatauluja tarkemmin (muulloinkin kuin perjantaisin).

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Sininen perjantai

  1. Sami E. sanoo:

    Vaihdoin muutamia vuosia (itseasiassa jo 6 vuotta :O ) sitten työnantajaa pk-seudulla HelBistä erääseen toiseen. Olin tottunut Helbin käytäntöön jossa vuorokirja kulki auton mukana, enkä uudella työnantajalla voinut käsittää sitä, että se kulkeekin koko päivän minun mukana.
    Nyt tuntuu hullulta, että minulla ei olisi sitä minun omaa ”raamattua” mukana, josta näen vain sen mitä minun pitää ajaa, eikä muiden ”tekemiset” kuulu minulle. Meilläkin on Ma-To omat ajosarja, Pe, La ja Su on omansa. Erikoissarjat ovat sitten erikseen (arkipyhät ”perjantaineen”, koulujen lomat jne-)

    • Rattiriemu sanoo:

      HelBillä tuo vuoron mukana kulkeva kirja, tai kansiohan se oikeastaan on, on HKL:n peruja, ja raitioliikenteessäkin niitä edelleen käytetään (metroliikenteestä en ole varma). STA:lla pelattiin muistaakseni kuljettajakohtaisten ajosarjojen perusteella.

      HelBin aikana myös kuljettajakohtaiset ajosarjat ovat olleet halutessa saatavana, mutta ei niitä koskaan ole kuljettajille tyrkyttämällä tyrkytetty, enkä tiedä ketään, kuka niitä oikeasti käyttäisi. Ne ovat ylimääräistä materiaalia vuorokirjojen lisäksi, eli vuorokirja kulkee aina auton mukana, vaikka kuljettaja ajaisikin henkilökohtaisen ajosarjansa mukaan.

      Odotan innolla, millaiseksi vuorokirjojen ja ajosarjojen käytäntö muodostuu Koiviston Auton siipien alla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.