Valikoima lentokenttälinjoilla kysyttyjä kysymyksiä

sateinen T1

HelB 1522 (VXT-521, Scania OmniExpress 320LE / K280, vm. 2015) aloittelee matkaansa lentokentältä keskustaan sateisena perjantaipäivänä. Helsinki-Vantaa, 4.12.2015.

Meneekö tämä lentokentälle/keskustaan?

Yleisin kysymys 615:ttä ajaessani on, pääseekö sillä lentokentältä keskustaan tai päinvastoin. Lisäksi tiedustellaan, mikä olisi nopein keino matkustaa mainittujen paikkojen välillä.

615 menee kyllä Helsingin päärautatieasemalta lentokentälle, mutta junalla on ajankohdasta ja tuurista riippuen noin -20 – +20 minuuttia nopeammin perillä, jos ottaa kulkuvälineiden odotusajat huomioon. Junalla perille pääseminen nopeutuu entisestään, kun jos lentoaseman aseman lentoaseman sisäänkäynti avataan joskus.

Jos lähtee esimerkiksi lauantaina (5.12.2015) tasan kello 12 Kaivokadulta lentoasemalle, olisi I-junalla perillä olisi kello 12:51. Jos jää odottamaan 615:ttä, joka lähtee vasta 12:25, olisi perillä vasta 13:11.

Jos taas on niin onnellisessa asemassa, että voi minuutilleen valita ajankohdan, jolloin Kaivokadulta lähtee, niin I:n varsinainen matka-aika ovelta ovelle on 48 minuuttia, 615:n puolestaan 50 minuuttia, eli juna voittaa silti kahdella minuutilla.

Jos sattuu tupsahtamaan tullista ulos perjantain ja lauantain välisenä yönä kello 0:45, niin kannattaa mennä 615:llä, jolla olisi perillä jo 1:33. Junaa odottamaan jäävä häviää kuusitoista minuuttia, ja saapuu määränpäähän vasta 1:49.

Koska näin laajaa vastausta ei yleensä ole aikaa antaa, tyydyn vain sanomaan, että kyllä menee, ja jos oma lähtöaikani ei ole vielä lähelläkään, että junalla pääsisi hieman nopeammin.

Onko tämä kotimaan- vai ulkomaanterminaali?

Yleensä kerron, että ne on jaoteltu nykyään lentoyhtiön eikä määränpään mukaan. Jos vastaus tähän on, että matkustaja on menossa Norjaan, en voi auttaa enempää. Jos sen sijaan saan tietää matkustajan käyttämän lentoyhtiön tai lennon numeron, ja on aikaa, saatan jopa omalla älypuhelimellani kurkata, missä sen lähtöselvitystiskirivistö sijaitsee.

Meneekö tämä metroasemalle?

Lentokentän terminaalien ja Kehäradan lentoaseman aseman välillä kulkee sukkulabussi päiväsaikaan noin viiden minuutin välein. Matka kestää muutamia minuutteja. Sitä ajaessa on korviinpistävän usein alkanut kuulua kysymyksiä nimenomaan metroasemalle menemisestä.

Yleensä katkaisen vastaukseni siihen, kun alan pohdiskella, millaisia oikeastaan ovat metrojärjestelmät sekä teknisesti että matkustajien kokeman palvelun kannalta.

Metro kulkee maan alla, sanotaan usein, vaikka Helsinginkin maanalainen kulkee pitkiä pätkiä maan päällä. Samoin Lontoossa on paikkoja, joissa underground (maanalainen) kulkee ylempänä kuin overground (maanpäällinen). No, niinhän se Kehärata kulkee maan alla lentoaseman tienoilla.

Metrolla on tiheä vuoroväli. Kehäradan juniakin kulkee kymmenen minuutin välein, eli samalla vuorovälillä kuin vaikka Vuosaareen tai Mellunmäkeen. Lontoon joillakin metrohaaroilla on kahdenkinkymmenen minuutin vuorovälejä.

Metrojunat ovat paikallisliikenteeseen sopivia sähkömoottorijunia. Niin ovat Kehäradalla kulkevat Sm5-junatkin.

Metro ottaa kulkemiseen tarvittavan sähkön virtakiskosta. Kehäradan tunnelissa ajolanka on vaihdettu virtakiskoksi, mutta se vain on junan yläpuolella eikä sivulla.

Minun mielestäni asia on niin, että Metro (isolla alkukirjaimella, koska puhun nyt nimenomaan Helsingin metrosta) on vain markkinointinimi tietynlaiselle lähijunaliikenteelle. Siksi Metro ja Kehärata, ja oikeastaan koko Helsingin seudun lähijunaliikenne Keravalle ja Kirkkonummelle asti tulisi brändätä yhden ja saman muotin alle.

HSL on kuitenkin lähtenyt eri linjalle, ja pitää Metron ja lähijunat erillään toisistaan. Seuraavat Sm5-junat tulevat jo lähijunaliikennebrändin liloihin väreihin, kun taas Metro jatkaa tutulla oranssilla kuosillaan.

Toisaalta HSL on päättänyt brändätä metromaisesti kulkevat linja-autot oransseiksi. Ehkä on parempi jättää pohtimatta, meneekö tämä kaikki nyt ihan loogisesti…

Mitä on miljoona kertaa miljoona?

Joko biljoona tai triljoona, riippuen siitä, missä maassa ollaan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.