Kapuloita rattaissa

Eräänä päivänä olin hyppäämässä Vilhonvuoren (Sörnäinen (M) teille nykyaikaisille) pysäkiltä Mäkelänkadulle kääntyvään bussiin. Näin, kuinka oikean linjan auto pysähtyikin kolmanneksi autoksi ja päästi pois jäävät matkustajat poistumaan. Tästä vihjeestä innostuneena osa matkustajista suuntasi jo sen kyytiin, mutta koska minulla ei ollut kiire, päätin katsoa, pysähtyykö se vielä uudelleen, kun edellä olleet kaksi bussia ovat menneet pois tieltä. Pysähtyi se.

Minullakin on sellainen kirjoittamaton sääntö, että pysäkillä matkustajia palvelee korkeintaan kaksi autoa kerrallaan. Jos tulen pysäkille kolmanneksi autoksi, pysähdyn tarvittaessa uudelleen pysäkin kohdalle, vaikka matkustajia olisikin jo tullut kyytiin tai poistunut jonotuksen aikana.

Eräänä päivänä Malmilla jouduin tahtomattani rikkomaan tuota sääntöä. Edelläni meni kaksi bussia, ja koska oli hiljainen päivä sekä matkustajamäärien että autoliikenteen suhteen, ne jäivät Malmin asemalle odottamaan lähtöaikojaan. Minun lähtöaikani oli jo mennyt, joten ei auttanut muu kuin pysähtyä kolmanneksi autoksi, työmaan aitojen sekaan, puolittain keskelle katua, ja jatkaa matkaa, kun ei matkustajia tullut pysäkiltä enää enempää. Toivottavasti sinne ei jäänyt kovin monta ihmistä kyytiä kaipaamaan.

Isoilla pääväylillä keskustan suuntaan mennessä kahden bussin sääntö ei ole aivan ehdoton. Kun melkein kaikki bussit menevät samaan paikkaan, voi olettaa, että sinne menevät matkustajat menevät jonon ensimmäiseen bussiin. Täytyy kuitenkin olla etelänkin suuntaan ajaessa tarkkana, ennen kuin ohittaa pysäkin, koska ensimmäinen bussi saattaa olla jäämässä Hakaniemeen, tai joku voi haluta juuri tiettyyn bussiin jostakin syystä.

Erityisesti mieleen tulee Vilhonvuoren keskustan suunnan pysäkki, johon mahtuu kerralla jopa viisi bussia, paitsi sinä päivänä, kun pysäkin kohdalla olevassa porttikongissa tehtiin korjaustöitä, ja pysäkille oli pysäköity kuorma-auto ja muita työkoneita. Viiden bussin mukaan pysäkille ajavista kuljettajista kaksi viimeistä jäi busseineen tukkimaan Helsinginkadun risteystä, minäkin kertaalleen.

Osuustie s1

Osuustien pysäkki (?) 11.12.2015. Ei tuohon taida olla mahdollista pysähtyä niin, ettei joku kanssa-autoilija tai matkustaja kokisi tulleensa kaltoin kohdelluksi. (Bussini oli pysäköitynä kuvan ottamisen ajan.)

Viimeisimpänä kapuloita rattaisiin on heitelty Osuustien pysäkillä Vantaalla, Jumbon lähistöllä. Tätä kirjoittaessani sielläkin on työmaa, ja pysäkille ei mahdu yhtäkään bussia kunnolla. Matkustajia varten on jätetty vain kapea kaistale kulkuväyläksi. Vaihtoehtoja on kolme:

  • Bussi pitää jättää reilusti irti työmaa-aidoista, että matkustajat mahtuvat kulkemaan bussin ja työmaa-aidan välistä kapealle kaistaleelle ja sitä kautta pysäkille, mutta samalla tukkiutuu vasemmanpuoleinen kaista.
  • Bussi pitää ajaa työmaa-alueen ohi, jolloin matkustajat joutuvat poistumaan multaiseen pusikkoon.
  • Bussilla pitää pysähtyä pysäkille kolme kertaa, jotta jokaisesta ovesta yksi kerrallaan pääsee kapean kaistaleen kautta kulkemaan pysäkille.

 

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.