Lentoaseman rautatieasema lähes valmis

Tänään on se suuri päivä, kun Lentoaseman rautatieaseman lentoaseman sisäänkäynti otetaan koekäyttöön. Tässä vaiheessa avataan tosin vasta hissit, ja liukuportaat tulevat käyttöön ensi vuoden puolella. Toivottavasti niihin liukuportaisiin saadaan vielä sähkötkin kytkettyä ennen vuotta 2017.

Koska pidän hissejä yhtenä joukkoliikennemuotona, piti uutuudet käydä koematkustamassa.

Ei ole ennenkuulumatonta, ettei maanalaisen rautatien ja katutason välillä pääse kulkemaan liukuportailla. Lontoon metrojärjestelmässä on tälläkin hetkellä muutamia asemia, joissa vaihtoehtona ovat hissit ja hätätapauksia varten kierreportaat, joissa on satoja askelmia. Hissejä on kaksi kuilua kohden, ja niihin mahtuu paljon matkustajia, ja tuubissa nenä kainalossa matkustaneet ihmiset ahtautuvat niihinkin varsin tiiviisti. Siitä huolimatta ruuhkaa esiintyy, ja noilla asemilla jään yleensä odottamaan toista tai kolmatta hissiä.

image

Porttien tehtävä jäi epäselväksi. Ne aukeavat vieressä olevasta napista.

Helsinki-Vantaalla terminaalien välisellä käytävällä leijaili uuden haju, kun mm. pintoihin vedeltiin viimeisiä maaleja. Liukuportaiden edessä oli vielä väliaikaiset vaneriseinät, mutta hissien eteen oli jo saatu pysyvät metallitolpat ja -karsinat, joiden käyttötarkoitus jäi epäselväksi. Liekö joukkojenhallinta?

image

Olemukseltaan hissit olivat aivan tavallisia metroasemia-tyylisiä pyöreine nappuloineen, ja myös kerroskuulutukset niissä oli, kuten muuallakin Kehäradalla, vaikka tietysti voidaan olla monta mieltä siitä, onko ”kerros -1” hyödyllistä informaatiota. Korissa on ikkuna, joka toistaiseksi on peitetty, mutta pienestä raosta pystyi ihailemaan maisemia, jotka alempana muuttuivat betoniseinäksi. Minä kovasti arvostan ikkunallista hissikoria umpikuilussa, vaikka se ehkä tarpeettomalta kuulostaakin.

image

Alhaalla matkustajia on vastassa kapeahko käytävä, joskaan pituutta ei ole yhtä paljon kuin toisessa päässä asemaa. Matka maan pinnalta asemalaiturille kestää noin viisi minuuttia. Ylöspäin siirtyminen saattaa kestää joitakin minuutteja kauemmin, mikäli hissiä joutuu jonottamaan.

image

Testiajankohtana matkustajia tuli noin 10-15 joka junalla. Vaikka heitä ylös oli kuljettamassa kaksi 21 hengen hissiä, silti osa joutui odottaamaan hetken aikaa. Hissit eivät ole yhtä tilavia kuin Lontoossa, ja suomalainen vaatii ympärilleen suuremman henkilökohtaisen tilan. Matkalaukutkin vaativat oman tilansa.

Sivuhuomautuksena kerron, että Lontoon Queenswayn aseman hätäportaiden käyttöä olen kokeillutkin, koska aseman henkilökunta ei estellyt niitä käyttäviä, vaikka alhaalla kieltokyltti olikin. Minä koin sen enemmän suosituksena (olla käyttämättä). Helsinki-Vantaalla tätä rappusmahdollisuutta ei ole.

Lentoaseman aseman toisen sisäänkäynnin ja terminaalien välinen sukkulabussiyhteys jää käyttöön ainakin lentokentän jouluruuhkan ajaksi, kenties jopa siihen asti, että liukuportaat valmistuvat. Sitä nimenomaista ”665”-linjaa minäkin lähdin ajelemaan tänä iltapäivänä.

image

Matkustajia oli kuin olikin, mutta vähemmän kuin normaalina perjantai-iltana, eli tieto uudesta sisäänkäynnistä ei ollut mennyt aivan kaikille perille. Jos joku kysyi, meneekö bussini junalle, keskustaan, Tikkurilaan, Kehämetrolle jne., sai vastaukseksi, että terminaalien väliseltä käytävältä pääse hissillä nopeammin alas. Muut saivat minun puolestani pitää valitsemansa linjan (kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti), ja kiertää junalaitureille pitemmän kaavan mukaan.

Ajorupeamani jälkeen menin vielä ottamaan muutaman kuvan lisää ja muutenkin fiilistelemään. Hissiin samaan aikaan osuneet olivat sitä mieltä, että olivat tulleet tulevaisuuteen, ja kyllähän minullekin Lentoasema-asemasta tulee kieltämättä mieleen futuristinen Lontoon Canary Wharfin asema ja Jubilee-linja muutenkin.

Meneekö tämä T4:lle?

Ennätin jo vastata, ettei sellaista ole olemassakaan, ennen kuin kävi ilmi, että olin kuullut väärin, ja että henkilö oli menossa P4:lle.

Teletien sisäänkäynnin vieressä olevalle henkilökunnan P8-alueelle kulkiessaan voi kyllä käyttää juna-asema-shuttlea. Sen sijaan P4A:n vieressä olevalla pysäkillä ”TRAI-bussi” ei pysähdy, ja P4B:n läheltä sukkula ei edes kulje; niille pääsee vaaleansinisellä parkkibussilla.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Lentoaseman rautatieasema lähes valmis

  1. H.Niinimäki sanoo:

    Voi miten sujuvaa ja mukaansa tempaavaa tekstiä + kuvat välissä.

  2. harrikkka sanoo:

    portithan siis ovat sitä varten, ettei kukaan vie kentän matkatavarakärryjä asemalle

    • Rattiriemu sanoo:

      Okei, kuulostaa ihan loogiselta. Tosin saihan ne portit kyllä auki nappia painamalla, kun olin sisäänkäyntiä kokeilemassa. En ainakaan minä keksi, miten voisi estää matkatavarakärryjen viemisen asemalle niin, ettei samalla estyisi vaikka lastenrattaiden kanssa kulkeminen…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.