Kallistetut liput

Viime viikkoina työvuorolistoilleni on normaalien vapaapäivien lisäksi annosteltu runsaasti pekkaspäiviä eli työajan lyhennysvapaita. Siitä huolimatta olen tänä vuonna jo pari päivää ollut töissäkin, mm. ihmettelemässä uusia lippujen hintoja.

Helsingin Bussiliikenne 275: LTF-138, Lahti ScaLa, Scania L94, vm. 2002, ex. Suomen turistiauto 26. Ylästö, Vantaa, 5.1.2016.

Helsingin Bussiliikenne 275: LTF-138, Lahti ScaLa, Scania L94, vm. 2002, ex. Suomen turistiauto 26.
Ylästö, Vantaa, 5.1.2016.

Uuden vuoden ensimmäisenä työpäivänä ajelin Vantaan sisäistä linjaa. Vaikka jo kahvipannun ympärillä oli ollut puhetta kallistuneista lipuista, en uutta taksaa silti muistanut ajorupeaman ainoan lipunostajan tullessa sisään, vaan perin edellisvuoden hinnan.

Vahinko ei ollut iso, mutta panin silti puuttuvat 20 senttiä renkiin heti, kun tilanne sen salli, koska tykkään, että rahastuskassa täsmää joka hetki. Voisin kuvitella, että ihan pienistä, muutamien eurojen vaihtovirheistä ja kassavajauksista ei ainakaan kirjallisia varoituksia jaeltane, mutta joissakin asioissa olen kovin pikkutarkka.

Ruokatauon jälkeen vaihdoin seutulinjalle. Ajoin ensimmäistä sivuani keskustasta poispäin, ja olin jo Jumbon kohdalla, kun pyydettiin kaksi lippua. Aamuinen tappio mielessä päätin, että nyt ainakin otan oikean rahasumman – ja ilmoitin reteästi kahden seutulipun hinnan, vaikka Vantaan sisäiset olisivat riittäneet.

Onneksi nämä kaksi matkustajaa olivat jo etukäteen selvittäneet uudet hinnat, ja kun he alkoivat kaivaa lisää rahaa esille, tajusin, että jokin on nyt vialla. Tilanteen korjaamiseksi kiistin edellisen lausuntoni ja ilmoitin oikean hinnan.

Enempää lippuja ei päivän aikana onneksi tarvinnut myydä, koska vanhojen lipunmyyntilaitteiden toiminta pakkasella on erittäin epävarmaa. Käytännössä joka aamu niitä joutuu lämmittelemään ja vähän vippaskonsteinkin elvyttelemään. Oikein kovilla pakkasilla on usein helpompaa vain päästää kertalipunostajat matkustamaan ilmaiseksi.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.