Muistelua ja luistelua

Tällä haavaa ajelen Rautatientorilta enimmäkseen linjoja 611, 611B, 614 ja 615. Nämä linjat eivät pysähdy Kaisaniemenpuiston pysäkillä, ja Hakaniemessä, Haapaniemessä ja Sörnäisissä ne käyttävät ajosuunnassa ensimmäisiä pysäkkejä. Sörnäisten jälkeen ne kääntyvät Mäkelänkadulle.

Tänään olin kuitenkin ajamassa linjaa 70, joka lähtee Rautatientorilta ja pysähtyy Kaisaniemenpuistossa. Hakaniemessä, Haapaniemessä ja Sörnäisissä pysäkin paikka on ajosuunnassa viimeisenä, ja Kurvin jälkeen pitäisi vielä muistaa jatkaa Hämeentietä kohti Lahdenväylää. Se on kulussa vain myöhään illalla ja sunnuntaisin, joten minulle sitä tulee ajettavaksi melko harvoin. Päivän ensimmäinen osuus siis meni muistellessa, mitä kautta piti ajaa, ja millä pysäkeillä pysähtyä.

HelB 1524 SLA 2048

Sen verran jäi aikaa Suutarilaan, että ehdin kuvata ajokkini (pienellä alkukirjaimella).
HelB 1524: VXT-523, Scania Omniexpress 320LE (K280), vm. 2015.
Suutarila, Helsinki, 17.1.2016.

Päivän aikana myös luistelin monesti bussini kanssa. Pysäkeillä ja risteyksissä on toisinaan erittäin liukasta, koska bussien lämpimien renkaiden alla jo olemasa oleva jää (ja mahdollisesti satanut lumi) kiillottuu entistä sileämmäksi. Sudittelu ja lukkojarrutukset pahentavat tilannetta entisestään. Tyypillisiä jokatalvisia hankalia paikkoja ovat esimerkiksi Mäkelänkadulla Sturenkadun risteys pohjoiseen ajettaessa ja Hämeentiellä Haapaniemen pysäkki keskustan suuntaan tultaessa.

Uutena ilmiönä tänä talvena on ollut Malmin sairaalan pysäkki kohti Malmin asemaa. Viikonlopun aikana kiiltäväksi puunattu alue piteni pitenemistään, mutta onneksi tie ei siinä kohdassa ole kallellaan kumpaankaan suuntaan. Pysäkin kohdalle pysähtyminen vaati todella maltillista tilannenopeutta, jos oli aikomuksena, että kuljettaja määrää, minne bussi menee, eikä päinvastoin.

Joskus jäisillä pysäkeillä taiteilua verrataan luistinradalla ajamiseen. Tänä aamuna näin, kun Rautatientorin luistelukentälle tuotiin kuorma-autolla lisää vettä. Sen kuljettaja joutui ihan oikeasti ajamaan luistinradalla ympyrän muotoista ajolinjaa, ja nopeus oli sen mukainen. Minäkin olisin halunnut kokeilla, mutta lähtöaika painoi päälle.

Loppukevennykseksi visualisointi bussinkuljettajienkin välillä välillä esiintyvästä pattitilanteesta, jossa ahtaan paikan eri puolilla kumpikin kohteliaana vilkuttelee toiselle valoja, että ”tule vain”, ”teidän jälkeenne”, ”ei, minä vaadin” jne…

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.