Talvikeleihin suhtautumisesta

Minun linjavalikoimassani on muutamia sellaisia linjoja, joilla aikataulussa pysyminen hyvilläkään keleillä ei aina ota onnistuakseen. Näin talvella kuljettajalla on silloin mahdollisuus valita, kummalla kahdesta tavasta hän haluaa jättäytyä jälkeen aikataulusta.

Ensinnäkin voi suhteuttaa ajonopeutensa vallitsevaan keliin. Tilannenopeutta pienentämällä ajo käy turvallisesti, vaikka sitten pitäisi lähestyä pysäkkiä viimeiset parisataa metriä kävelyvauhtia. Aikataulut on tietenkin suunniteltu sen mukaan, että pääsisi ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, mutta mieluummin myöhässä perillä kuin ajoissa ojassa.

Toinen vaihtoehto on yrittää ajaa aikataulua kiinni, menettää bussin hallinta liukkaassa alamäessä ja törmätä bussilla esimerkiksi talon seinään. Sellaisia tapauksia on ollut Helsingissäkin aikojen kuluessa monta. Eivät ole tainneet nekään matkustajat päästä aikataulun mukaan perille. Mieluummin myöhässä perillä kuin ajoissa ojassa.

Keneltä tahansa liikenteen ammattilaiselta kysyykin, saa vastaukseksi useimmiten, että turvallisuus on tärkeämpää kuin aikataulussa pysyminen. Silti tänäkin talvena on jo monta tapausta, jotka, näin väitän, olisi voitu välttää oikean tilannenopeuden valinnalla. Miksi sanat ja teot eivät kohtaa? Ei tehdä enää tämmöisiä otsikoita tänä talvena tai koskaan, eihän?

Tikkurilan taukoparkkipaikalla riitti tänään vielä jäätä pyörien alle, vaikka muuten ajoin suolatuilla ja sulilla teillä. Pinta ei ole niin sileä, eikä kaltevuus niin suuri, että bussi lähtisi itsestään liikkeelle, joten uskaltauduin ulos ottamaan kuvan.

Tikkurilan taukoparkkipaikalla riitti tänään vielä jäätä pyörien alle, vaikka muuten ajoin suolatuilla ja sulilla teillä. Pinta ei ole niin sileä eikä kaltevuus niin suuri, että bussi lähtisi itsestään liikkeelle, joten uskaltauduin ulos ottamaan kuvan.

Sanotaan myös, että liukas keli ei ole koskaan syy onnettomuuteen, vaan kuljettajan toiminta.

Täytyy kyllä todeta, että vuosien aikana on muutama sellainen tilanne ollut minullakin, että paikallaan ollut bussi on lähtenyt liukumaan itsekseen, mutta ojaan asti en ole päätynyt. Niissä tilanteissa bussi olisi lähtenyt liukumaan, vaikken olisi edes ollut kuljettajan paikalla, joten kuljettajaa ei voi siitä syyttää kuin sen verran, että mitäs meni pysähtymään kaltavalle pinnalle.

Muutamana viime päivänä lumen ja jään päälle satanut vesi on saanut aikaan sen, että varsinkin pienemmillä maaseututeillä on ollut juuri sellaiset olosuhteet, että paikallaan olleen bussin on saattanut tönäistä ojaan tuulenpuuska tai muu vastaava. HSL on reagoinut tähän niin, että moisilta teiltä on bussiliikenne katkaistu kokonaan. Mieluummin turvassa neljän seinän sisällä kuin bussissa ojassa.

Näistä voi sitten miettiä, mitä oikein on tapahtunut, ja mikä oli kuljettajan rooli asioissa.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Talvikeleihin suhtautumisesta

  1. Anonyymi ratsastaja sanoo:

    Hei

    Kiitos mielenkiintoisesta blogista.
    Kahden viimeisen linkin päiväykset ovat väärällä vuosituhannella.

  2. Bisqwit sanoo:

    Rengas tuossa kuvassa näyttää sen sijaan aika hyvin siloitellulta.

    • Rattiriemu sanoo:

      Renkaiden kunto on tietenkin yksi tilannenopeuteen vaikuttava tekijä. ”Slikseillä” ei voi ajaa yhtä lujaa kuin juuri uudet kulutuspinnat saaneilla renkailla.

      Yksi kaupunkibussien renkaiden erikoisuus on se, että myös oikean eturenkaan kylki kuluu, kun sitä hierotaan pysäkkien reunakiveä vasten, ja juuri siihen taisitkin kiinnittää huomiosi. Tietenkään sitä ei pitäisi hieroa reunakiveä vasten, mutta luulenpa, että rengasvalmistajat ovat heittäneet toivonsa siitä päätellen, että ovat alkaneet lisätä kulutuspintaa myös renkaan kylkeen.

  3. Anonyymi sanoo:

    Käyttääkö linja-autot talvirenkaita talvisin?

    • Rattiriemu sanoo:

      Lyhyt ja ytimekäs vastaus: pääkaupunkiseudun bussit ajavat samoilla renkailla kesät talvet. Bussien renkaissa on melko karkeat kuviot, joten en sanoisi niitä kuitenkaan kesärenkaiksi. Suurimman osan vuodesta pärjää vallan hyvin näillä nastattomilla renkailla.

      Olisi iso urakka vaihtaa satoihin busseihin pyöriä kaksi kertaa vuodessa. Bussien nastarenkaat tekisivät kevään katupölykaudestakin kahta kauheamman.

      Koska haitat koetaan suuremmiksi kuin hyödyt, bussien pyöriä siis vaihdellaan vain siinä tapauksessa, että renkaan kulutuspinta on loppuun kulunut, tai rengasrikon seurauksena.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.