Lippu- ja informaatiojärjestelmälaitekoulutus

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä on ottamassa käyttöön uutta lippu- ja informaatiojärjestelmää. Siihen liittyvien laitteiden asennus on jo vauhdissa, ja kuljettajien koulutus on aloitettu. Tällä viikolla oli minun vuoroni tutustua kuljettajien käyttöön tuleviin laitteisiin.

Järjestelmän ajoneuvolaitteisiin kuuluu monenmoista laatikkoa ja linnunpönttöä. Kuljettajan näkyviin jäävät lipunmyyntilaite (oikealla), kuljettajapääte (keskellä), ja kuljettajakortin lukija (kuljettajapäätteen oikeassa alakulmassa). Matkustajien käyttämä kortinlukija on vasemmalla.

Järjestelmän ajoneuvolaitteisiin kuuluu monenmoista laatikkoa ja linnunpönttöä. Kuljettajan näkyviin jäävät lipunmyyntilaite (oikealla), kuljettajapääte (keskellä), kuljettajakortin lukija (kuljettajapäätteen oikeassa alakulmassa) ja puhelimen luuri. Matkustajien käyttämä kortinlukija on vasemmalla.

Järjestelmään sisään ja ulos kirjautuminen ja kuljettajien vaihdot sujuvat melkeinpä samaan tyyliin kuin nyt. Kuljettajan kortti tulee olemaan etäluettava nykyisen kontaktikortin sijaan. Tulevaisuudessa siis riittää, kun korttia käyttää lukijan lähettyvillä, tällä hetkellä sirukortti pitää vielä saattaa fyysiseen kontaktiin laitteen kanssa.

Tämä tietää sitä, että kortit pitää vaihtaa. Koska kaikkiin autoihin ei uusia laitteita saada heti, tämä tietää myös sitä, että kuljettajalla pitää olla siirtymäkauden ajan kaksi korttia. Kun osa myynnistä on yhdellä kortilla ja osa toisessa järjestelmässä, niin se tietää ”mukavia” hetkiä tilityspisteessä, vaikka eihän siinä toisaalta pitäisi olla mitään epäselvää.

Tieto kuljettajan myymistä lipuista tulee olemaan pilvessä eikä kortilla, kuten tähän asti. Järjestelmä tietää jatkuvasti, kuinka paljon kukin kuljettaja on myynyt lippuja. Jos kuljettaja tällä hetkellä unohtaa lopettaa myyntieränsä, hänen kortilleen jää lopettamaton myyntierä, ja tieto myytyjen lippujen määrästä ja tilitettävästä rahasummasta kiertää tilityspisteeseen seuraavan kuljettajan kortin kautta, missä voi kestää kauankin. Tulevaisuudessa siis ei periaatteessa edes lopettamattomia myyntieriä tunneta.

Lipunmyyntilaitetta voi käyttää joko kosketusnäytöltä, tai isokokoisista fyysisistä napploista.

Lipunmyyntilaitetta voi käyttää joko kosketusnäytöltä tai isokokoisista fyysisistä napploista.

Lippujen myynnissä on käytettävissä samat toiminnot kuin nykyäänkin, mutta uusi laite on huomattavasti helppokäyttöisempi kuin vanha. Lasten lähialueseutu 3 -lippu ei olekaan enää koodi 0007, vaan sen saa helposti valittua kosketusnäytöltä koskettamalla vyöhykkeen kuvaketta ja valitsemalla lippujen määrä. Jos kerralla myydään useampia lippuja, niistä voi tulostaa ryhmälipun, eikä enää tarvitse käsitellä pitkiä yksittäisten kertalippujen rimpsuja (vaikka sekin mahdollisuus on tietysti edelleen olemassa, jos vaikka ryhmän joka jäsen jääkin pois eri pysäkillä).

Nykyisin esimerkiksi kertalipun myynti matkakortin arvolla tai ryhmäarvolipun myynti ovat tarkkojen koodien ja työjärjestyksen takana, siis käytännössä ulkomuistista pitää osata, mitä nappeja painaa ja missä vaiheessa matkakorttia masiinalle näyttää. Uudessa laitteessa ei ole niin väliä, missä järjestyksessä toimintoja valitsee ja korttia vilauttelee, ja isolta kosketusnäytöltä kaikki on helppo näpytellä.

Kuljettajapäätteen perustila näyttää tältä. Näkyviin voi valita monia muitakin ruutuja ja näyttöjä.

Kuljettajapäätteen perustila näyttää tältä. Näkyviin voi valita monia muitakin ruutuja ja näyttöjä.

Kuljettajan käytettävissä on myös kuljettajapääte, joka korvaa Helmi-laitteen ja radiopuhelimen.

Kuljettajapäätteen näytöllä on kunnollinen kartta, johon on merkitty linjan reitti ja pysäkit, ja jota saa jonkin verran zoomailtuakin silloin, kun se on koko näytön tilassa. Sen lisäksi on luettelo pysäkeistä, jota voi nuolinäppäimillä selata. Näkyviin saa joko kartan, pysäkkiluettelon, tai jaetulle ruudulle kummatkin.

Jos joudutaan poikkeusreitille, se pystytään päivittämään kartalle. Tosin aikansa tietenkin menee, ennen kuin ensimmäinen esteen kohdannut bussi saa yhteyden varikolle ja sopiva toimintatapa ja reitti saadaan määriteltyä.

Näytön alalaidassa on vuorovälikello. Siitä näkee, onko vuoro etuajassa vai myöhässä, ja lisäksi näkee myös eron edellä menevään ja takana tulevaan vuoroon, mikä auttaa vuorovälin tasaisena pitämisessä. Tämän ominaisuuden toiminnan pääsee näkemään kunnolla vasta linjalla, koska testilaite oli ja pysyi paikallaan. Kuvassa oma vuoro on yhdeksän minuuttia myöhässä, mutta en tässä vaiheessa vielä edes tiedä, mihin tulee näkyviin todellinen minuuttimäärä seuraavaan ja edelliseen vuoroon.

Kuljettajapäätteen avulla saa myös yhteyden työnjohtoon tai korjaamolle. Voi lähettää joko tekstiviestin tai jättää soittopyynnön. Viestejä harvemmin on aikaa linjalla näppäillä, eikä laki sitä oikeastaan sallikaan, mutta voisin kuvitella, että HKL:n radiopuhelinjärjestelmään tottuneena käytän sitä ominaisuutta päätepysäkeillä kuten vanhan järjestelmän tilaviestejä, esimerkiksi ”myöhässä”, ”täynnä jää pysäkille”, ”löytötavara”, ”TEK2”, ”002” jne.

image

Matkustajien kortinlukulaitteen kanssa tulee olemaan aluksi hankalaa. Kausilippujen leimaaminen ja vaihto arvolipuilla sujuu ihan kuin nykyisinkin, mutta arvolipun ostamisessa pitää olla nopea. Matkustaja valitsee ensin kosketusnäytöltä halutun lipputyypin ja matkustajamäärän, ja sitten painaa vielä OK-nappia. Sen jälkeen kortti näytetään laitteelle. Jos jossakin vaiheessa pitää 2-3 sekuntia pitemmän tauon, laite palaa perustilaan.

Homma on ihan helppo, kun tietää, mitä tekee: kaksi kosketusnäytön painallusta ja kortin näyttö. Käytännössä pysäkkiaikojen hidastumista on odotettavissa, kun arvolipun ostajat joutuvat takuulla yrittämään muutaman kerran, ennen kuin lopulta onnistuvat. Kuljettaja joutunee ainakin aluksi neuvomaan jokaista.

Täytyy kuitenkin ajatella positiivisen kautta, että onneksi ei uutta vyöhykemallista tariffia oteta käyttöön tässä samassa yhteydessä, vaan mennään yksi uusi asia kerrallaan.

Kokonaisuudessaan uusista laitteista jäi erittäin positiivinen kuva. En malta odottaa, että pääsen käyttämään niitä oikeasti.

20160202_115328

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.