Kierros Linkkerillä

Pakettikatkoyön jälkeinen vapaapäiväkin meni harrastellessa. Kävin Espoossa kokeilemassa Linkker-sähköbussin kyytiä.

Transdev 3007 Tapiola

Transdev 3007: HTF-614, Linkker-sähköbussi. Alunperin Kabus TC6A4 vuodelta 1996, sähkötettynä linjalle vuonna 2016. Kuva Tapiolasta 9.3.2016.

Linkker on taho, joka pyrkii edistämään sähkön käyttöä kaupunkien joukkoliikenteessä vallankumouksellisella tavalla. Näkyvin teknologian ja tietotaidon yhdistelmä taitaa olla sähköbussi, joita on saatu liikenteeseen Espoon linjalle 11 kaksin kappalein.

Keskiviikkona kävin koematkustamassa kierroksen verran Tapiolan ja Friisilänaukion välillä. Yhytin bussin Friisilänaukiolla, ja hyppäsin kyytiin. Matkanteko oli huomattavan hiljaista dieselbussiin verrattuna. Voimakkain ääni kuului voimansiirrosta, eikä sekään ollut havaittavissa koko aikaa. Auto on aikaisemmin ollut Kabus-merkkinen (Koiviston Auto -yhtymän oma bussitehdas), ja sisätilat ja sisustus ovatkin aivan kuin mistä tahansa Kabusista. Sähköistyksen vaatima tekniikka on saatu piilotettua varsin hyvin.

Toiseen suuntaan päätin matkustaa toisella kahdesta yksilöstä. Odotellessa kuvailin muita busseja ja kävin toteamassa Länsimetron työmaan. Vielä vaikuttaa varsin keskeneräiseltä, mutta niin vain pitäisi elokuussa jo junien kulkea.

Friisilänaukiolle päin istuin etupenkissä. Siitä tarkasteltuna kuljettajan paikka näytti varsin ahtaalta. Kojetaulussa oli vain välttämättömimmät nappulat, eikä mittariston monitoiminäytössäkään kovin kiinnostavia tietoja näkynyt, ellei lasketa ”polttoainemittaria” eli akkujen varauksen mittaria. Asteikko oli prosentteina, ja ylsi reilusti yli sadan prosentin. Sen alapuolella oli nähtävissä hetkellinen virran kulutus.

Mikäli olen käsittänyt asiat oikein, seuraavat sähköbussit tulevat alusta asti sellaisiksi rakennettuina, eikä vanhasta bussista muuttamalla tehtyinä. Niiden pitäisi esiintyä Helsingin linjalla 23, ja sepä sattuu olemaan omalla työnantajallani liikennöitävänä tällä hetkellä. Ja kuinka ollakaan, minäkin juuri lopetin ns. lentokenttälinjojen parissa työskentelyn ja laajensin repertuaariani kutakuinkin kaikkiin oman työnantajani linjoihin. Toivottavasti pääsisin joku kerta kertomaan teille ajokokemuksiakin Linkker-sähköbussien parista.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kierros Linkkerillä

  1. Juhana sanoo:

    Näköjään olemme olleet samana päivänä testaamassa ja kuvaamassa näitä kahta konversioautoiksi luokiteltavaa Linkkeriä. Aika hyvin. Kuvani löytyvät kansiosta http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/JNo-foto/2016-03-09/ .

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.