Laturia laiskotti

Pääsiäisen pyhinä ajelin Rautatientorin ja Suutarilan väliä linjalla 70. Olin tulossa toiseksi viimeistä kertaa keskustaan, kun kojetauluun syttyi latauksen merkkivalo, ja ajotietokone kertoi selvällä suomella, että laturi ei lataa.

laturit

Latureita on busseissa nykyään kaksi tai jopa kolme, koska virrankulutus on varsin suurta.

Linja-auton sähköjärjestelmän jännite on 24 volttia, käytännössä kaksi sarjaan kytkettyä 12 voltin akkua. Silloin, kun moottori on käynnissä, kaksi laturia lataa akkuja 28 voltin jännitteellä. Kahta laturia tarvitaan, koska yhden teho ei riittäisi, koska valaistus, lämmityslaitteet, ilmastointi, rahastuslaitteet, linjakilvet, ja uusissa autoissa jopa ovet toimivat sähköllä. Toisaalta kahden laturin taktiikka tuo turvaa, koska toisen laturin (ja akkuihin varastoidun sähkön) varassa pääsee nilkuttamaan varikolle, jos toinen hajoaa.

Ajotietokoneen valikoita selaamalla näkee myös bussin sähköjärjestelmässä vallitsevan jännitteen, ja se oli 28 volttia, joten seuraavaksi tuli mieleen, että vain toista laturia olisi alkanut laiskottaa. Toisaalta, jos laturi ei kykene tuottamaan tarvittavaa määrää virtaa ja tehoa, niin myös jännite tietääkseni alkaa laskea.

Toinen mieleen tullut vaihtoehto oli, että bussissa ei oikeasti ollut mitään vikaa, mutta ajotietokone oli jostakin syystä erehtynyt luulemaan, että laturi oli hajonut.

Rautatientorilla katkaisin autosta kaikki sähköt, ja myös ajotietokone tietenkin pimeni. Lähdin konehuoneen puolelle diagnosoimaan vaivaa. Viereisessä laiturissa ollut 75:n kuljettaja, jonka kanssa olin tullut osan reitistä peräkanaa, tuli myös ihmettelemään, ja vaihdoimme huumorin höystämänä muutaman sanan matkan kulusta.

Laturit saavat käyttövoimansa hihnan välityksellä moottorilta, ja kaikki hihnat vaikuttivat olevan paikoillaan ja tiukalla. Kokeilin kummankin laturin kylkeä, ja ne olivat lämpimiä, mikä myös viittasi siihen, että laturit olivat toimivia, ja että ajotietokone oli keksinyt omiaan.

Laitoin luukun kiinni ja palasin ohjaamoon. Varoitusvaloja ei jäänyt palamaan käynnistyksen jälkeen, joten ajotietokoneen uudelleenkäynnistys oli korjannut tämän ongelman.

Lähdin matkaan muutaman minuutin myöhässä, koska linjan 70 aikatauluhan on kovin kireä sunnuntaisin. Vaikka ei konehuoneen tarkastamisesta juurikaan hyötyä ollut, niin sain ainakin hyvän syyn jaloittelutaukoon kesken pitkän rupeaman.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.