Ensivaikutelmia uusista urista

Siirryin nyt siis taas sijaiskuljettajaksi, eli ajamaan kaikkia varikoltamme käsin liikennöitäviä linjoja. Heti ensimmäisellä viikolla pääsin Kivistön linjoille ja VDL:n rattiin.

HelB 1574 Vestra

HelB 1547; VXT-490, VDL Citea LLE-120, vm. 2015. Vestra, Vantaa, 4.4.2016. Päätepysäkin YTV-aikakauden katos on silmiähivelevän antiikkinen.

Linjoilla 433 ja 443 sai olla tarkkana, että ei mennyt numeroissa sekaisin, kun kummallakin linjalla oli vielä K-versiokin. Ja kyllähän minä niissä sekosinkin sen verran, että unohdin ajosarjapäivitykseen kirjoittaa yhden kierroksen 443:sta, mutta tietääkseni yhtään kierrosta ei jäänyt oikeassa elämässä ajamatta.

Aika rentoa ja rauhallista oli ajella, 443:lla kulki muutamalla sivulla melkeinpä auton täydeltä koululaisia. Vestrantien kunto oli heikohko, ja voin tässä vaiheessa vasta kuvitella, miten paljon hankaluuksia saa osakseen siellä talvella sompaillessaan. Kapea tie, syvät ojat, jyrkkä mutka, jyrkkä alamäki, vastaantulija. Jos huomio herpaantuu, niin ojassahan se VDL pian makaa. Mutta silti tykkäsin.

433:lla puolestaan kuljettiin asfaltilla koko matkan ajan. Siitä ei sen kummempia mielikuvia jäänyt.

VDL, tuo tulppaanien ja tuulimyllyjen maasta tuleva kevytrakennepuukenkä, toimi varsin mainiosti. Perehdytystilaisuudessa ihmeteltiin aikoinaan, kuinka polttoaineenkulutusnäytön saa pysymään auki pidempään kuin muutaman sekunnin. Nyt sitten keksin senkin, eli vaihda näyttöä- ja vahvista tämä valinta -nappuloita pitää painaa yhtäaikaa.

Perehdytyksessä saatu tieto, että etupyörien pitää olla suorassa ennen etuoven avaamista, ei ollut pysynyt päässäni, ja kertaalleen Petaksessa ihmettelin, miksei etuovi auennut. Siinä polttoaineenkulutusnäytössä ei näy varoituksia, joten sitäkään kautta en saanut vinkkiä siitä, mistä oli kyse. Vasta myöhemmin minulla välähti, ja sen jälkeen yritin opetella lisäämään pysäkille pysähtymisen rutiineihin sen, että käännän pyörät lopuksi suoraan.

Aika vähällä määrällä polttoainetta tuommoinen pieni ja kevyt linja-auto helpossa ajossa kyllä kulkee. En ihmettele yhtään, miksi sitä niin monessa firmassa on alettu suosia.

Ajo-ominaisuuksista en uskalla vielä tässäkään vaiheessa sanoa sen enempää kuin että ei se nyt aivan kamalalta tuntunut. Kaasupoljin on nivelöity hieman oudosti, keskeltä, mutta ei minun nilkkani sitä käyttäessä kipeytynyt, kuten olen muilta kuljettajilta kuullut. Jarruihin ja jarrupoljintuntumaan oli hieman tottumista, mutta niinhän se aina aluksi uudella autolla ajaessa on.

Tarkempia kokemuksia linjoista ja automallista tullee ehkä joskus, kunhan pääsen enemmän sinuiksi niiden kanssa.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.