Porhan Lättäretki Nurmekseen, 1. päivä

Lauantaina alkoi Porhan (Pohjois-Suomen rautatieharrastajat) kaksipäiväinen retki Oulusta Nurmekseen Lättähatulla.

Helsingistä Ouluun

Saavuin Ouluun P269:llä, siis Kolarin yöjunalla, joka koostuu sinisistä vaunuista. Tällä kerralla junan kokoonpano oli Sr1 + 9x CEmt + EFit  + Rk + Eipt. Tampereella lisättiin vielä 2 Gd-vaunua. CEmt:t ovat makuuvaunuja ja Rk ravintolavaunu. EFit:ssä on puolet istumapaikkoja ja puolet matkatavaraosastoa ja myös konduktöörin hytti on siinä. Eipt on 1. luokan Ci-vaunusta alennettu 2. luokan päivävaunu, jonka paikoista osa on salonkiosastossa ja osa 1+2-istumajärjestyksellä avo-osastossa. Ci:t taas puolestaan muutettiin Cht-vaunuista.

Omasta hytistäni oli melkoinen matka junan perälle, ja yllätys oli melkoinen, kun ei takaikkunasta näkynytkään autovaunuja, vaikka juna pysähtyi Pasilan autojuna-asemalla. Ravintolavaunussa oli rauhallista eikä vaunujen käytävilläkään monta ihmistä näkynyt, joten ilmeisesti laskettelukausi on tältä talvelta ohi.

Kyllä niitä autovaunuja Tampereella liitettiin mukaan. Minä olin siinä vaiheessa jo niin syvässä unessa kuin yöjunan heilahduksissa, nykäyksissä ja kolinoissa on mahdollista.

Aamulla Oulussa vetovoimaksi vaihtui 2x Dr16, ja junaan lisättiin myös De-aggregaattivaunu, koska nämä Isot vaaleet eivät pysty syöttämään vaunuihin 1500 voltin lämmityssähköä.

Oulusta Nurmekseen

Oulussa oli ennen Lättähatun lähtöä muutama tunti aikaa, joten ajankuluksi kävin kaupungilla bongaamassa linja-autoja. Siinä suhteessa katukuva on muuttunut Koskilinjojen ajoista: Näkyi Kabus jos toinenkin, VDL:iä, jopa yksi Citaro, ja bussien väritys oli muuttunut pirteän pinkiksi, vaikka ihan joka bussissa ei sitä väritystä ollutkaan. Valkoinen Kabus on minulle outo näky.

Lättähattua oli jo jonkinmoinen ihmisjoukko kertynyt odottamaan, kun saavuin paikalle. Porhan Dm7 4142, EFiab 11637 ja Dm7 4204 saapuivat ennen pitkää. Olen esittelyt Lättähattuja aiemmin, joten en niistä kirjoita sen enempää, paitsi että Porhan moottorivaunuilla on erona mm. vessan sijainti ja se, että 4204:ssä on penkkien niskatuet.

Matkaan lähdettiin, ja ensimmäinen pysähdys oli jo Pikkaralassa, jossa noukittiin muutama matkustaja kyytiin tasoristeykseltä.

Vaalassa pysähdyttiin sen aikaa, että kohdattiin vastaan tullut pikajuna, joka olikin säästömallia. Sr1 veti perässään yhtä sinistä ja yhtä kaksikerrosvaunua. Sain ihan hyvän kuvan junakohtauksesta.

image

Kontiomäen viiden suunnan risteysaseman jälkeen siirryttiin rataosuudelle, jossa ei kulje aikataulunmukaista henkilöliikennettä. Kiskot alkoivat kalkattaa, koska niiden päitä ei ole hitsattu yhteen, ja kun vielä Lättähattu kulki niin lujaa kuin nyt Lättähattu voi kulkea, niin tunnelma oli taattu. Voi sitä vauhdin hurmaa. Nautin.

image

Maisemat muuttuivat hiekkakankaasta ja suoalueista kivikko- ja kalliovoittoisiksi, ja juna pysäytettiin käsittääkseni hieman ennen Maanselkää valokuvausta varten. Sain venytellä jäseniäni, kun kapusin junasta ratapenkalle ja takaisin kameran kanssa.

image

Ja sitten sitä jo oltiinkin Nurmeksessa. (Vai Nurmeessa?) Juna jätti meidät Bomban seisakkeelle, ja kävelimme lyhyen matkan samannimiseen kylpylään, jonka ystävällisestä palvelusta jäimme nauttimaan yöksi.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.