Vappu töissä

Olin töissä tänä vappuna.

HelB 1342 Pelimannintie

HelB 1342: LMA-508, Scania CK270 Citywide, vm. 2013. Pelimannintie, 30.4.2016.

Lauantaina tulin silti käyttäneeksi aika paljon alkoholia. Ensimmäisen rupeaman autona nimittäin oli etanolikäyttöinen Scania. Auton kuljettamiseen ei epätavanomainen polttoaine vaikuttanut, mutta etanolia kului kyllä enemmän kuin dieseliä, koska etanolissa on vähemmän energiaa tilavuusyksikköä kohden.

Scanian Citywide-mallissa on paljon samaa kuin sitä edeltäneissä Omnicityssä ja Omnilinkissä. Ainakin peräpää ja kattokanavat ovat melkein täsmälleen samalla tavalla muotoiltuja. Sen sijaan kuljettajan paikalta katsottuna tuuli- ja sivulasi ovat korkeat, kun taas HKL:n 1998-mallisissa Omnicityissä tuulilasi oli henkilöautomaisen matala.

HelB 1129 MKL

HelB 1129, CHP-977, Scania K230, Lahti Scala, vm. 2011. Meilahti, 1.5.2016.

Sunnuntaina ajelin lisäliikennettä. Kaivopuiston ja Eiran seuduille kulkee vappuna paljon ihmisiä, ja HSL on vastannut tähän kysyntäpiikkiin laittamalla kulkuun ylimääräisen linjan 18V. Reitti on sama kuin tavallisella 18:lla, mutta pohjoispäässä käännytään ympäri jo Meilahden sairaalan pihalla.

Muutama ensimmäinen kierros meni rauhallisesti, mutta sitten alkoi vilkastua. 18:n autot täyttyivät jo ennen Meilahtea, ja ajoivat pysäkkien ohi. Niiltä matkustajat keräsi sitten 18V, ja viimeistään Kampissa lisäbussitkin olivat jo tuulilasia myöten täynnä. Myös henkilöautoja oli liikkeellä huomattavasti, eikä 18V:lle varattu ajoaika riittänyt alkuunkaan. Bussit jonoutuivat, ja taukotilassa puhuttiin jopa kahdenkymmenen minuutin myöhästymisistä.

Ruokatauon jälkeen vaihdoin linjalle 18. Viimeksi olen sitä ajanut, kun se päättyi Kruununhakaan, joten oli hieman omituisen tuntuista ajaa Ulvilantietä ympäri vastapäivään. Siinä vaiheessa Kaivopuistosta alkoi jo olla enemmän väkeä pois tulossa kuin sinne menossa, ja kun 18:n aikataulukin on löysähkö, niin Eiran päätepysäkille jäi aikaa katsella piknikkiä pitäviä ja räppikonserttia kuuntelevia ihmisiä. Fredrikinkatu oli täynnä autoja, joten Kampissa olin jo noin 5-10 minuuttia myöhässä, eikä Munkkivuoren päähän taukoa sitten jäänytkään lainkaan.

Pitkä päivä loppui lopulta, juuri kun stressi alkoi käydä ylitsepääsemättömäksi, ja pääsin kotiin lepäämään.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.