Ruuhka-aika työvuorojen kannalta

Tällä hetkellä HSL:n liikenne on järjestetty niin, että ruuhka-aikana liikennevälineitä on liikenteessä enemmän kuin päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Mistä se johtuu? Miten se vaikuttaa linja-autonkuljettajan työaikoihin?

HelB 1122 Aviapolis

Kuva on lähes vuoden vanha, mutta voisi ihan hyvin olla myös tältä päivältä, sillä samassa paikassa samalla autolla olin liikkeellä tänäänkin. Lentokentän seudun mäntymetsät ovat väistyneet ja tilalle on tullut asfalttia, rakennuksia ja kaiken maailman poliksia. HelB 1122, Aviapolis, 18.8.2015.

Ensimmäiseen kysymykseen on helppo vastata. Yhteiskunta toimii nykyisellään niin, että suurin osa ihmisistä käy töissä ja kouluissa arkisin päiväsaikaan. Aamulla siis on paljon matkustajia menossa oppilaitoksiin ja työpaikoille, ja silloin tarvitaan paljon matkustajapaikkoja. Iltapäivällä ruuhkapiikki ei ole yhtä korkea, vaan jakautuu useammalle tunnille, mutta siitä huolimatta kapasiteettia tarvitaan enemmän kuin puolenpäivän aikaan tai illalla.

Käytännössä bussiliikenteessä lisätään autoja ja tihennetään vuoroväliä aamu- ja iltaruuhkien ajaksi. Autoihin tarvitaan tietenkin kuljettajat, joille pitää maksaa palkkaa, eikä auto itsekään aivan ilmaiseksi kulje, vaan polttoainetta kirjaimellisesti palaa. Ruuhkien välisenä aikana autoja ei siis kannata pitää liikenteessä tyhjiä penkkejä kuljettamassa, vaan osa autoista ja kuljettajista ajaa takaisin varikolle.

Kuljettajan kannalta olisi tietenkin mukavaa, jos voisi jatkuvasti tehdä töitä vain muutaman tunnin aamu- tai iltaruuhkan aikana ja saada silti täyttä palkkaa 40 työtunnista viikossa. Koska sekään ei ole järin kustannustehokasta, on jotenkin järjestettävä työajat niin, että ajotunteja kertyy noin kahdeksan päivässä.

Vanhaan HKL-aikaan ajo järjestettiin niin, että kuljettaja ajoi sekä aamu- että iltaruuhkan ajan, ja oli keskellä päivää vapaalla muutamia tunteja. Työaika oli suunnilleen 6:00-10:00 ja samana päivänä vielä noin 14:00-18:00. Ajojen välissä ollut päivätauko oli siis palkatonta aikaa. Nämä ns. ruuhkatyövuorot eivät useinkaan olleet kaikkein pidetyimpiä työvuoroja, koska kahdeksan tunnin työpäivän tekemiseen meni koko päivä aamusta iltaan, ts. työhönsidonnaisuusaika oli pitkä. Niilläkin oli silti omat kannattajansa, koska olivathan ruuhkavuoroja ajavien kuljettajien viikonloput aina vapaat.

Nykyisin kuljettajat ajavat edelleen sekä aamu- että iltaruuhkan ajan, mutta niiden väliselle ajalle on myös annettu ajettavaa. Työajat voivat olla vaikka 6:00-10:00, 10:45-13:15 ja 14:00-18:00 saman päivän aikana, ja toinen tauoista on palkallinen. Tästä kertyy siis työtunteja 10½. Maksimissaan päivän aikana saa teettää 11 tuntia töitä, ja työhönsidonnaisuusajan enimmäispituus on kaupunkiliikenteessä 12 tuntia, eli jos työaika alkaa kello aamukuudelta, sen on päätyttävä viimeistään iltakuudelta.

Koska osa päivistä on pitkiä, työajan tasaamiseksi 40 tuntiin viikossa pitää osan päivistä olla myös lyhyitä. Ne ovat sitten niitä noin 5-6 tunnin pätkiä, joissa ajetaan pelkästään aamu- tai iltaruuhkan aikaan. Sopivasti pitkiä ja pätkiä päiviä yhdistelemällä saadaan jokaiseen bussiin kuljettaja.

Ruuhkatyövuoroja on edelleen olemassa, mutta kyllä ne aika harvinaisia ovat, ja niitä ajavat tietyt kuljettajat. Nykyiset työsopimukset eivät tosin salli pitkää, palkatonta taukoa keskellä päivää, joten päivätauon ajalta maksetaan taukokorvausta.

Joskus, kun työviikkoon ei muulla tavoin saada 40 työtuntia, osa ruuhkatyövuoron päivätauosta muutetaan työajaksi. Tällöin pitäisi periaatteessa kaiketi olla työnantajan käytettävissä, mutta viimeksi, kun tällainen tapaus minun työvuorolistallani oli, kävin vielä varmistamassa asiaa työnjohtajalta, ja sainkin luvan lähteä kotiin. Harvassa taitavat olla ne työpaikat, joissa päivänokosista maksetaan palkkaa.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Ruuhka-aika työvuorojen kannalta

  1. Pertti Salosaari sanoo:

    Onko työvuorolle jokin minimipituus?

    • Rattiriemu sanoo:

      Periaatteessa työvuoro voi olla miten lyhyt vain, mutta käytännössä minimipituus on viisi tuntia, koska työehtosopimus määrää, että työpäivästä on maksettava vähintään viiden tunnin palkka, eikä varmaankaan mikään yritys halua turhaan palkkaa juoksuttaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.