MAN-telimainosbussilla liikenteessä

Oli lämmin aamu, kun olin lähdössä liikenteeseen MAN-merkkisellä autolla. Kaikenlaista pientä hankaluutta esiintyi.

HelB 902 Hakuninmaa

HelB 902: VCZ-330, Man Lion’s City LL, vm. 2009. Hakuninmaa, 24.5.2016.

MANnit osaavat kertoa virhe- ja ongelmatilanteista ajotietokoneen näyttössä, mikä on ihan hyvä idea. Sen sijaan, että jotakin kummallista merkkivaloa pitäisi selailla useiden senttien paksuisesta ohjekirjasta, voi näytöltä lukea ääneen työnjohtajalle ja korjaamolle, mikä bussissa on vikana.

Tuona aamuna näyttö ilmoitti, että jäähdytysnesteen lämpötila on liian alhainen. Soitin siis työnjohtajalle, ja kerroin, että jäähdytysnestetaso on liian alhainen. Tarina kertoo, että suomennoksessa on mennyt jotakin pieleen.

Lisää glygolia ahmittuaan Manteli oli valmis linjaliikenteeseen.

MANnissa on muutakin automatiikkaa. Jos moottorin lämpötila nousee liikaa, vanha konsti on kääntää matkustamon lämmitys päälle, jotta jäähdytysneste kiertäisi laajemmalla alueella lauhtumassa ennen palaamistaan moottoriin. Niinhän siinä kävi, että kun ulkolämpötila nousi riittävästi, niin ajamani auton matkustamoon alkoi pukata lämmintä, koska Saksan insinöörit ovat keksineet automatisoida tuonkin kikka kakkosen.

Pelkästään MANneihin ei liity se seikka, että peileistä on joskus huono näkyvyys ulos. Tuo olikin taas sellainen yksilö, että alimmassakin säädössä oikealta näkyi enimmäkseen taivasta ja pysäkeillä myös etuoven kumitiivisteitä. Eräällä pysäkillä muutama matkustaja päätti kulkea normaalia kulkusuuntaa vasten, siis keskiovesta sisään, ja läheltä piti, etteivät jääneet väliin.

Mannerheimintiellä lähestyin Töölön tullia. Elielinaukiolle menevänä ryhmityin keskikaistalle, ja oikeanpuoleisella kaistalla seisoi autojono odottamassa käännöstä Topeliuksenkadulle. Jonon viimeinen pani vilkun päälle ja vaihtoi keskikaistalle. Nopeusero oli niin suuri, että punainen jarrutushan siitä tuli, ja tämä henkilöautoilijakin vieläpä pysähtyi niille sijoilleen. Samaan aikaan nimittäin oikean kaistan jono lähti liikkeelle, ja kyseinen kottikärry palasi sitten sinne otettuaan minulta vauhdin pois.

Siinä kohtaa tuli kyllä vedettyä aika syvään henkeä. Ammattikuljettaja ei saa provosoitua, vaikka olisi miten huono päivä. Matka jatkui normaaliin tapaan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.