Kesäaikatauluihin

Maanantaina HSL-liikenteessä siirryttiin kesäaikatauluihin. Tässä muutamia havaintoja kuljettajan paikalta koettuna.

Ensimmäinen mieleen tuleva asia on tiukkuus ja kireys. 611:llä oli ruuhka-ajan vuoroja jätetty pois, ja Rautatientorin ja Tikkurilan välisen matkan pitäisi suunnittelijoiden mielestä sujua tunnissa, vaikka matkustajia on auton täydeltä ja liikennettäkin melko paljon. En minä sitten ihan kaikille päätepysäkeille ihan ajoissa ehtinytkään. Lasken toivoni siihen, että juhannuksen jälkeen hiljenisi edes hieman.

HelB 1123 Eira

HelB 1123: CHP-971, Scania K230, Lahti Scala, vm. 2011. Eira, 4.6.2016.

Ruokatauolla kahvipöydässä kollegat kertoivat, että tilanne on vielä huonompi h18:lla. Sieltä on koko päivän ajalta vähennetty yksi vuoro, ja sen myötä aikataulu on muuttanut luonnettaan aivan täysin. Talvikaudella Eiraan jäi hyvinkin pitkiä taukoja, nyt saa lähteä takaisin melkein saman tien. Rasittavalla keskustalinjalla tarvitsisi levähdystaukoja silloin tällöin.

Sekin on vaivana joka aikataulukauden vaihdoksessa, että kaikki Helmi-laitteet ja rahastuslaitteet eivät päivity uusiin aikatauluihin. Helmi-laitetta voi käyttää myös ilman aikataulutietoa, eli niin, että liikennevaloetuudet ja pysäkkinäyttö toimivat, vaikka tällöin tietenkään sen vuoron ohitusaika ei näy pysäkeillä reaaliaikaisena. Rahastuslaitteissa ei kiertotietä ole, vaan täytyy tyytyä ajamaan väärillä vuoroilla ja aikatauluilla. Matkustajalaskenta ja ajoaikojen seuranta ei silloin toimi odotetulla tavalla.

Minun ajamissani autoissa kaikki laitteet olivat ajan tasalla. Silti Helmin ajoaikakello näytti lähes joka sivulla, että olen reilusti myöhässä, pahimmillaan lähes kymmenen minuuttia. Osa myöhästymisestä menee kyllä auton piikkiin, koska Scania K230:n hevosvoimista osa meni ilmastoinnin ja moottorin tuulettimen pyörittämiseen. Sain minä sen Tuusulanväylällä silti kulkemaan yli kuuttakymppiä, vaikka suurimmalle vaihteelle vaihtamisen jälkeen kiihtyvyys putosi lähes nollaan.

Onneksi myös HSL on sössinyt pysäkeille väärää aikataulutietoa, niin ei kukaan matkustajista tainnut tietää, koska minun olisi milläkin pysäkillä pitänyt olla.

Ainoa reitteihin liittynyt muutos, joka täksi kesäksi saatiin, oli linjan 445 kiertotie. Siitä ei mitään erillistä tiedotetta julkaistukaan, vaan matkustajien piti kaivaa tieto kesäaikataulutiedotteesta. Riipiläntie on katkaistu, ja Kanniston sijaan 445 ajaa Viinikanmetsän kautta. Ehkäpä sitäkin kesän ajoihini kuuluu, tosin tällä hetkellä on erikoisuuksina näköpiirissä vain varapohjia ja aamukäynnistyksiä.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.