Polttomoottoripäivä

Tänään oli työvuorolistaan merkitty sähköbussipäivä.

HSL:ssä on meneillään sähköbussikokeilu. Täysin sähköllä kulkevia linja-autoja on jo liikenteessä Espoossa linjalla 11, ja myös Helsingin 55:lle ja 23:lle niitä pitäisi olla tulossa. Linkkerin sähköbussit ladataan pikaisesti päätepysäkeillä.

Linjaa 23 liikennöi minun työnantajani, ja päätepysäkkilatauksen vaatimaan ylimääräiseen aikaan on jo ehditty varautua. Bussien aikataulu on hyvin löysä, ja päätepysäkeille jää reilusti taukoa. Lisäksi osa kuljettajista on valittu sähköbussikuljettajiksi, eli he tulevat ajamaan melkein pelkästään sähköbusseja.

Nyt vain odotellaan, milloin sähköbussit todella tulevat 23:lle. Kuulemma keväällä piti jo jotakin tapahtua, mutta tähän mennessä edes latausasemaa ei ole vielä rakennettu. Totta puhuen en odota kovinkaan ripeää toimintaa, koska tämän seudun liikennehankkeiden aikataulujen pitävyydestä saa osviittaa Länsimetrosta ja Kehäradasta.

Tänäänkin siis pöristelin polttomoottoribussilla 23:lla jokusen kierroksen sähköbussin aikataulun mukaan, vartin taukoja Rautatientorilla vietellen. Siinä ristikkoa täytellessäni ajattelin, että onneksi ruokatunnin jälkeen pääsisin ajamaan linjaa 24 ja hybridibussia, joka sekin kulkee sähköllä osan matkaa.

Hybridibussiemme idea, kerrataan vielä, on siis, että jarrutusvaiheessa bussi kerää talteen liike-energiaa lataamalla akkuja. Samalla bussia saa hidastettua käyttämättä ja kuluttamatta jarrupinnoitteita. Kun lähdetään taas liikkeelle, akkuihin varastoitu energia on apuna bussin kiihdyttämisessä, mikä pienentää polttoaineenkulutusta huomattavasti.

HelB 936: VCZ-337, MAN Lion's City, vm. 2009. Merikatu, Helsinki, 15.7.2016.

HelB 936: VCZ-337, MAN Lion’s City, vm. 2009. Merikatu, Helsinki, 15.7.2016.

Pienoiseksi yllätyksekseni Lasipalatsin pysäkille höristelikin MAN-merkkinen maakaasubussi, jossa edes hidastin ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, ja pyöräjarruja joutui käyttämään melko paljon. Sitä vuoroa normaalisti ajava vakiohybridi oli korjattavana Volvolla, koska siihen oli tullut vika – sähköjärjestelmään.

No, onhan se kyllä niin, että maakaasumoottorissa on sentään sytytystulpat, eli en minä ihan ilman sähköä olisi koko sähköbussityöpäivää selvinnyt.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Polttomoottoripäivä

  1. Juhana sanoo:

    Erään tiedon mukaan 23 ja 55 sähköistyvät aikaisintaan tämän vuoden (2016) syyskuussa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.