1. matkapäivä: Saapuminen

Tämän vuoden kesäloma osui heinä-elokuulle.

Olen käynyt Lontoossa aikojen saatossa kuusi kertaa, ja olen jo mielestäni käynyt vierailemassa kaikissa sen seudun joukkoliikenneaiheisissa käyntikohteissa, ja matkustanut lähiliikenneraideverkostossakin melko paljon. Siksi olinkin jo päättänyt, että seuraavan kerran Isoon-Britanniaan lähtiessäni varaisin matkan johonkin pienempään kaupunkiin, esimerkiksi Manchesterin ja Liverpoolin seudulle.

Sitten sain selville, että Weybridgessä on bussimuseo. Päätin lähteä Lontooseen.

Menomatka sujui tänään Finnairin siivin. Flightradar24-sivuston mukaan menolennolla on käytetty joinakin päivinä Airbus A340- ja A350-sarjan lentokoneita, mutta tänään oli tyytyminen Airbus A321:een. Myös lähestyminen Heathrow’n kentälle sujui hyvin suoraviivaisesti, ja rullatakaan ei tarvinnut muutamaa minuuttia kauempaa. Ainoa kauneusvirhe saapumisessa oli, kun aivan laskun loppuvaiheessa koettiin pieni ”pullahdus” lentoradassa. Varmaksi en voi mennä sanomaan, mutta uskon, että tuulen suunnan äkillisellä muutoksella maanpinnan tasolla oli osuutta asiaa.

Matka hotellille Piccadilly-linjallakin oli ainakin alkumatkasta pomppuinen. Kuljettaja ajoi melko lujaa, ja junan jousituksen ja radan kunnon yhdistelmä sai aikaan melko vauhdikkaan oloista kyytiä. Myös Acton Townin ja Hammersmithin välillä päästiin ajamaan pitkän aikaa niin lujaa kuin mahdollista.

Hotellilla ei ollut huone vielä valmiina, joten jätimme vain laukut säilytykseen. Aulasta huokui neljän tähden hotellin hieno tunnelma, kun henkilökunta parkkeerasi asiakkaiden autoja ja kuljetteli matkalaukkuja.

Päätimme käydä Oxford Streetillä ostoksilla. Vaihdollisen ja tunkkaisen metron sijaan matkustimme sinne bussilla. Lisäplussana oli myös mahdollisuus katsella Hyde Parkin maisemia, ja niitä olikin ruuhkassa seistessä aikaa ihailla. Ennen pitkää edessä oli kuitenkin Marble Arch.

Ostosreissun jälkeen ei meidän linjamme busseja näkynyt missään, joten matkustimme toisella linjalla oikealle suunnalle ja kävelimme loppumatkan.

Kauppoja kierrellessä olikin kulunut aikaa jo sen verran, että kirjauduimme huoneeseen sisään. Aulan hienostuneisuus ei jatkunut huoneeseen asti aivan sillä tasolla kuin olin odottanut. Vastaanottovirkailija oli luvannut huoneen hintaan kuuluvan lähes kaikkea mahdollista, mutta edes loungen ovi ei avainkortilla suostunut aukeamaan. Odottaakohan kotiin lähtiessä myös yllätyslasku aamiaisista?

Ensimmäisen illan ohjelmaksi oli varattu ainakin D-sarjan metrojunien etsiskelyä, olihan arkipäivä ja iltapäiväruuhka-aika. Earl’s Courtin laiturin päästä löytyi hyvä kuvauspaikka, ja onnistuin kuvaamaan noin viisi eri junaa. Oli niitä enemmänkin liikenteessä, mutta muutama onnistui välttämään kameran linssin piiloutumalla toisen junan taakse. Jos kaikki menee niiden aikataulujen mukaan, joita harrastajien keskustelupalstoilla on spekuloitu, on kaikki D:t korvattu uusilla, S-sarjan junilla loppuvuoden aikana.

S-sarjan juna Gloucester Roadin asemalla 28.7.2016.

Ja pitihän sitä vielä matkustaakin D-junalla. District-linjalla matka keskusta-alueen läpi oli tuskaisen hidasta liikennehäiriön vuoksi. Jossakin oli kisko katkennut, mikäli ymmärsin ja kuulin kuulutukset oikein. ”Pikatilli”-linjalla soitteli bändi musiikkia.

Illan viimeisellä kierroksella kävimme kokeilemassa Docklands Light Railway -automaattimetroa muutaman pysäkin matkan. Pimeydessä ei paljon maisemia nähnyt, mutta periaate tuli selväksi. Toiselle linjalle vaihtamisen jälkeen junaamme ajoi DLR:n henkilökunnan jäsen.

Paluumatkalle soviteltiin uuden TfL Rail -brändin mukaisia vanhoja 315- ja 317-luokkien junia, mutta sieltä tulikin vain Abellio Greater Anglia -rautatieyhtiön 321-lähijunia. Kyllä niidenkin moottorit mourusivat mukavasti. Siihen oli kiva lopettaa ensimmäinen matkapäivä. 

Kategoria(t): Matkakertomukset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.