3. matkapäivä: London Transport Museum

Lauantaina, kolmantena matkapäivänä kävin kurkkaamassa London Transport Museumin eli Lontoon liikennelaitoksen museon kirjakauppaa. Tällä kerralla kävin katsomassa myös itse näyttelyn, koska toinen matkaaja ei siellä vielä ollut käynyt.

Covent Garden ja sen metroasema ovat erittäin vilkkaita paikkoja viikonloppuisin. Asemalta on käynti katutasolle vain hisseillä tai portaita, ja liikennelaitos suositteleekin käyttämään myös läheistä Leicester Squaren asemaa, jonne on matkaa vain noin 300 metriä, vaikka sekin on saman linjan varrella.

Nytkin hisseille oli jonottamassa kymmeniä ihmisiä. Opasteet asemalla kertoivat, että jono vetää nopeasti, ovathan hissit tilavia, ja että hissimatka on nopeampi kuin kiivetä 193 porrasta, mutta siitä huolimatta päätimme kävellä ylös. Niin oli päättänyt moni muukin, ja kierreportaihinkin muodostui ruuhkaa, kun ihmiset jäivät välitasanteille levähtelemään.

Joukkoliikennemuseossa ei ollut mitään uutta. Tilat eivät ole kovin suuret, joten täysikokoisia raitiovaunuja, busseja, johdinautoja ja metroja on vain muutama. Lontoon joukkoliikenteen kehityksestä historian hämäristä tähän päivään kerrotaan kuitenkin myös kuvin ja pienemmin esinein.

Museon kirjakaupasta on muodostunut minulle tärkeä käyntikohde, ja tälläkin kerralla ostin sieltä muutaman kirjan. Maanalaisen linjakaavion kehittymisestä Beckin ajan jälkeen oli julkaistu kirja, ja löysin kuin löysinkin sen Kaakkois-Englannin junaliikennettä käsittelevän kirjan, jota olin jo edellisellä käynnillä himoinnut.

Seuraavaksi kävelimme korttelin verran lähemmäksi Thames-jokea, Strand-nimisen kadun varteen. Tarkoituksena oli matkustaa linjalla 15 kulkevilla Routemastereilla, mutta Lontoon keskustassa järjestettiin pyöräilytapahtuma, ja suurin osa bussilinjoista oli poikkeusreititetty. Historialliset bussit eivät kulkeneet lainkaan, joten se suunnitelma piti tältä päivältä unohtaa.

Seuraava idea oli lähteä Piccadilly-linjan pohjoispäähän, Cockfostersiin. Kävelimme siis Charing Crossin metroasemalle, ja kuinka ollakaan, Northern-linjalla oli kiskotöitä, eikä sillä päässyt pysäkkiäkään pohjoisemmaksi. Onneksi kuitenkin metroverkko on tiheä, ja pääsimme oikeaan suuntaan Bakerloo-linjalla, minkä jälkeen jatkoimme Victorialla, kuten olimme alunperin ajatelleet.

Cockfostersista kuljimme bussilla pienen matkan poikittain. Northern-metrolinjan liikennekatkosta tietoisina palasimme keskustan suuntaan Great Northern -junayhtiön kyydillä. Kalustona oli 313-sarjan juna, joka pystyy ottamaan virran sekä radan yläpuolen ilmajohdosta (kuten junat Suomessa) että radan viereltä virtakiskosta (kuten metro Suomessa). Matkan päätepiste oli Moorgate, joka on tunnelissa, joka on rakennettu terästunneliin, kuten metro, mutta tunnelin koko on niin suuri, että normaalikokoinen juna siihen mahtuu.

Illan viimeinen tehtävä oli päästä takaisin hotellille busseilla. Kello oli jo melko paljon, mutta pyöräkilpailun jälkimainingit tuntuivat yhä. Bussit ajelivat poikkeusreittejä, joihin sisältyi mm. u-käännöksiä,  ja kääntyivät takaisin kesken reitin. Siihen pitää yhdistää vielä kännykän akun tyhjeneminen, eli todellisen reitin seuraaminen ei onnistunut, eikä vaihtoehtoisten reittien haku, jotta ymmärtää, että helpolla emme päässeet.

Päivän viimeinen hankaluus oli, että toinen hotellihuoneen avainkorteista oli lakannut toimimasta. Saihan sen respassa koodattua uudelleen, mutta kukapa olisi arvannut, että magneettiraita on niin heikko, ettei se kestä säilytystä matkapuhelimen tai matkakortin kotelossa.

Kategoria(t): Matkakertomukset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.