4. matkapäivä: London Bus Museum

London Bus Museum oli toinen syy, minkä vuoksi päätin tämänkin loman viettää Lontoon seudulla. Se sijaitsee Weybridgessä, joka on Lontoon lounaispuolella, noin puolen tunnin junamatkan päässä keskustasta.

South West Trainsin kalustossa pääosin punainen väri kuvastaa metromaiseta lähiliikennettä, sininen pitemmän matkan lähijunaliikennettä, ja valkoinen pikajunaliikennettä. London Waterloo, 31.7.2016.

South West Trainsin kalustossa pääosin punaiset junat ajavat metromaista lähiliikennettä, siniset pitemmän matkan lähijunaliikennettä, ja valkoiset pikajunaliikennettä. London Waterloo, 31.7.2016.

Menomatkan junaksi osoittautui 455-luokan sähkömoottorijuna, jota voi käyttää vain 750 voltin virtakiskoradoilla. Ulkoväritys on minun mieleeni, koska on käytetty runsaasti voimakkaita värejä, eikä pelkästään valkoista. Sisustuksessa on havaittavissa selvää katurimaisuutta, eli kaupunkiliikenteeseen soveltuvuutta, koska matkustamossa on runsaasti kiinnipitotankoja, eikä penkkien selkänojia voi säätää. Hattuhyllyt sentään on.

Perillä Weybridgessä tuli mieleen, että ehkä joku toinen päivä olisi sittenkin ollut parempi, bussimuseon suuntaan nimittäin kulki busseja vain tunnin välein. Etukäteen en ollut kartasta oikein saanut selville, missä kohtaa museo ja sen sisäänkäynti on, ja kysyinkin neuvoa jalkakäytäville kerääntyneiltä ihmisiltä. Ensin he sanoivat, että pitää mennä liikenneympyrään asti, mutta sitten toinen korjasi, että sisäänkäyntejä on myös lähempänä, ja että matkaa on alle maili (1,6 kilometriä).

Lähdimme kävelemään, ja olimme perillä kahdenkymmenen minuutin päästä. (Jälkikäteen katsoin, että kävelymatka oli 1,5 kilometriä.) Matkalla pyöräkilpailu ohitti meidät, ja yleisön puheista päätellen joku paikallinenkin ajaja oli mukana. Ensin meni kymmenittäin poliisimoottoripyöriä sulkemaan risteyksiä, sitten tuli parin pyöräilijän etujoukko, ja lopulta varsinainen pääjoukko, jonka seassa ajeli lisää moottoripyöriä median edustajia kyydissään, sekä varapyöriä ja varapyöränpyöriä kuljettavia henkilöautoja. Joku kilpailijoista näytti peesaavan varapyörää.

Bussimuseo oli osa laajempaa kokonaisuutta, Brooklands-museota, joka taas on perustettu Brooklandsin moottoriradan maisemiin. Sitä pidetään Britannian moottoriurheilun kehtona, ja siellä on tehty ja keksitty paljon edistysaskeleita sillä saralla. Iso osa museosta esittelikin tätä puolta, mutta olimme liikkeellä sen verran myöhään, ettei siihen ollut kunnolla aikaa tutustua.

British Airways: LH889K, AEC Sparshatts, vm. 1972. Alunperin Intiaan tarkoitettu lentokenttäbussi, joka teki kuitenkin päivätyönsä Britanniassa. Etuovi on erikoinen. Brooklands, Weybridge, Englanti, 31.7.2016.

British Airways: LH889K, AEC Sparshatts, vm. 1972.
Alunperin Intiaan tarkoitettu lentokenttäbussi, joka teki kuitenkin päivätyönsä Britanniassa. Etuovi on erikoinen.
Brooklands, Weybridge, Englanti, 31.7.2016.

Brooklandissa on ollut myös lentokenttä, joten siellä esitellään myös lentokoneita. Isoin yleisömagneetti on tietenkin Concorde, jonka ympärille on tehty mielenkiintoinen esitys, joka alkaa British Airwaysin lentokenttäbussista. Concorden kanssa läheisesti tekemisissä ollut herra kertoi pitkän tarinan lentokoneen historiasta ja tekniikasta, jota minä kuuntelin innolla, vaikka muu yleisö taisikin jo alkaa hieman haukotella, kun polttoainetankkien määrää kerrattiin kolmanteen kertaan koneen trimmauksen yhteydessä.

Concorden ohjaamo.

Concorden ohjaamo.

Sen jälkeen siirryttiin matkustamoon, jota esittelemässä oli Concorden lentoemäntänä toiminut rouva. Peräosassa oli klassikkolentokoneen esittelyä sanoin, kuvin ja esinein, ja kun sen kaiken olimme tutkineet, siirryimme etuosaan, jossa pääsimme istumaan aitoon Concorden penkkiin. Audiovisuaalinen esitys pyörähti käyntiin, ja lentäjä kertoi videolla, kuinka lähtö Lontoosta kohti Amerikkaa sujui. Siinä vaiheessa, kun olisi ollut laskeutumisvalmistelujen aika, soitettiin puhki hieman Queenia, ja lopuksi näimme Concorden viimeisen laskun.

Nykyaikaisemmat autot oli bussimuseossa pakattu tiiviisti ja lähekkäin.

Nykyaikaisemmat autot oli bussimuseossa pakattu tiiviisti ja lähekkäin.

Bussimuseo oli siis se kohde, jonka takia olimme Weybridgeen tulleet. Esillä oli paljon autoyksilöitä aivan varhaisimmista hevoskärryistä alkaen. Useimmista autoista oli kerrottu myös historiaa. Suunnilleen Routemasterin kohdalla näyttely vaihtui saumattomasti kalustohalliksi, jossa bussit olivat lähekkäin toisiaan, enkä ihan jokaista jaksanut tarkasti kiertää.

Peränurkkaan oli siirretty entisöinnin alla oleva AEC NS17 vuodelta 1923. Siitä en valitettavasti ottanut kuvaa.

Paluumatkalla junailin pitemmän kaavan kautta. Britannian rautateiden junalipuissa on yleensä poikkeamisoikeus, mikä tarkoittaa, että junamatkan saa keskeyttää väliasemalla ja jatkaa sitä myöhemmin. Siitä sen sijaan ollaan tarkkoja, että junalippu käytetään tasan tarkkaan alusta loppuun, eli se ei käy laatuun, että ostaa vaikka tarjouslipun A:n ja B:n välille, ja matkustaakin vain A:sta C:hen. Jos jää kiinni, voi pahimmillaan joutua oikeuteen ja saada rikosrekisterimerkinnän.

Meillä oli ihan tavalliset menopaluuliput, joten päätimme jäädä pois jo Wimbledonissa ja tulla käyttämään jäljelle jääneen matkan myöhemmin. Vaihdoimme siinä Croydon Tramlink -raitiovaunun kyytiin, jota en olekaan käyttänyt sen jälkeen, kun uudet Variobahn-vaunut on otettu käyttöön.

Ensimmäinen osuus West Croydoniin taitettiin vanhalla Bombardierin Flexity Swift CR400 -vaunulla. Wimbledonista nousi kyytiin paljon matkustajia, ja kaikki istumapaikat tulivat täyteen. Ensin matkaa tehtiin vanhaa rautatielinjausta pitkin kahdeksankympin vauhdilla, ja lähellä Croydonia vaunu siirtyi katuverkkoon muutaman kilometrin ajaksi. Siellä ajellessa nopeudet ovat tietenkin hiljaisempia.

Jäimme Croydoniin odottamaan Variobahnia, ja odotellessa kuvailimme ohi ajavia busseja. Paikallislinja-autoasema oli remontissa, jonka olisi julisteiden mukaan jo pitänyt valmistua, mutta en ottanut selvää, miksi projekti oli viivästynyt.

Croydon Tramlink 2561, merkiltään Stadler Variobahn, näyttäisi olevan vuorossa 11. Kuvattu West Croydonissa 31.7.2016.

Croydon Tramlink 2561, merkiltään Stadler Variobahn, näyttäisi olevan vuorossa 11. Kuvattu West Croydonissa 31.7.2016.

Lopulta Variobahn ilmestyi kulman takaa, ja pääsimme jatkamaan matkaa. Vaunu tuntui tilavammalta ja pitemmältä kuin CR400, vaikkei se sitä jälkikäteen tarkastellen olekaan (CR400: 30 metriä ja 208 matkustajapaikkaa, Variobahn: 32 metriä ja 206 paikkaa). Jännin paikka tällä matkalla on se, kun siirrytään takaisin rautatien puolelle. Rata laskeutuu melko jyrkästi rautatien syvään maaleikkaukseen, ja sitten on jyrkkä kaarre, kun siirrytään seuraamaan rautatien linjausta jompaan kumpaan suuntaan. Lopulta suuntavilkuilla, jarruvaloilla, ja muilla katuliikenteen vaatimilla ominaisuuksilla varustetu vaunu pysähtyi Elmers Endin rautatieaseman laituriin.

Elmers Endistä palasimme Charing Crossin asemalle Southeastern-junayhtiön 465-junalla, joka minun mielestäni on ihan koomisen näköinen, koska pää on munamaisen pyöreä. Charning Crossista matkustimme vielä kahdella bussilla Kensingtonin kautta hotellille, joten lippujen loppumatka Wimbledonista Waterloohon jäi käyttämättä, ja paluulipusta tuli matkamuisto.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Lontoon ympäristön joukkoliikennemuseoita 2016, Matkakertomukset Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: 4. matkapäivä: London Bus Museum

  1. Pertti Salosaari sanoo:

    Jos muuten lentokoneet kiinnostavat, kannattaa käydä Lontoon RAF-museossa. Lentokoneita esillä hangaari toisensa jälkeen. Vähän siis kuin bussimuseokin, mutta lentokoneille.

    • Rattiriemu sanoo:

      Kyllähän lentokoneetkin ovat osa joukkoliikennettä, eli tietenkin myös ne kiinnostavat, vaikkakaan eivät aivan yhtä paljon kuin maitse kulkevat vehkeet. Tuota RAF-museota on minulle jo kahdeltakin taholta suositeltu, eli taidan ottaa sen seuraavan matkan ohjelmaan mukaan. Kiitos vinkistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.