Ajetut linjat: 14 Eira – Pajamäki

9.5.2005 olen näköjään ollut ajamassa linjaa 14, kun olen napannut kuvan ajopelistäni Eiran päätepysäkillä. Toki ajoin sitä tuohon aikaan melko paljonkin, mutta silti mitään herkullisia, yksittäisiä tapauksia ei muistu mieleen. Siksipä tästä tekstistä tulikin vain yleisluontoinen reitin kuvaus.

helb-231-eira

HKL-Bussiliikenne 231: FFJ-886, Volvo B10BLE CNG, Volvo 8500 (Säffle), vm. 2005. Eira, 9.5.2005.
Kaksiakseliset maakaasu-Volvot olivat 14:n vakiokalustoa, vastaavat kolmiakseliset autot kulkivat 18:lla, 65A:lla ja 66A:lla.

Siihen maailman aikaan lähtöpysäkki oli tosiaan Eiran aikuislukion portaiden edessä. Juuri ja juuri muistan sen ajan, kun siinä oli pysäkkilevennys, ja lähtöä odottanut bussi seisoi pysäköityjen autojen kanssa samassa jonossa. Sitten se muutettiin ajoratapysäkiksi, ainakin osittain siksi, että autoja tupattiin pysäköimään myös pysäkkialueelle. Käytännössä jalkakäytävää levennettiin, ja rakennettiin laituri bussille, joka nyt seisoi siis ajoradalla.

Laiturista tehtiin korotettu, eli laituri oli suunnilleen samalla tasolla matalalattiabussin lattian kanssa. Yleensä tällaisia korotettuja laitureita on vain raitiovaunujen pysäkeillä, ja bussit joutuvat niiden kanssa tekemisiin vain silloin, kun pysäkit ovat yhteisiä ratikoiden kanssa. Tässä tapauksessa pysäkin luona ei ole raitiovaunukiskoja, mutta kyseessä ei ole kuitenkaan ainut tällainen poikkeava pysäkki.

Korotetun laiturin kanssa ja ulospäin aukeavien keskiovien kanssa on joskus ongelmia, jos kuljettaja erehtyy ajamaan liian lähelle kanttikiveä. Ovet saattavat jäädä kiinni laiturikorokkeeseen. Sellaisessa tilanteessa kannattaa ihan ensiksi kokeilla korinnostoa, jolla yleensä saa sen verran maavaraa lisää, että ovet pääsevät pinteestä.

Eirasta kohti Kamppia lähdettiin Laivurinkatua ja Fredrikinkatua. Sekä Tehtaankadun risteyksessä että Viiskulmassa kuljettajan pää pyöri kuin pulu kosiomatkallaan, kun väistettäviä raitiovaunuja ja ajoneuvoja tuli vähän joka suunnasta. Viiskulmassahan oli myös Helsingin ainoan johdinauto- eli trollibussilinjan päätepysäkki.

Viiskulman ja Kampin välillä eri ajosuuntien reitit erosivat toisistaan. Pohjoiseen päin ajettiin suoraan Fredrikinkatua.

Kampissa etelään päin ajettiin Runeberginkatua pitkin. Kampintorin kulmalla oli liikenneympyrän sijaan kolmikaistainen risteys, jossa 14 kääntyi oikealle Malminrinteelle ja 18 jatkoi suoraan. Kummallekin linjalle oli oma Helmi-valopilkku, jotka usein rytmikkäästi vilkkuivat yhtäaikaa, koska peräkanaahan siihenkin aikaan useimmiten ajettiin. Käännös Albertinkadulta Pursimiehenkadulle kohti Viiskulmaa oli tiukka, ja jos siinä sattui olemaan väärin pysäköityjä autoja, ei välttämättä mahtunut kääntymään peruuttamatta.

Kampista pohjoiseen matka jatkui matkustajien vaihtumisen jälkeen Arkadiankatua ja Runeberginkatua pitkin Töölöntorille. Sieltä edelleen Topeliuksenkatua ja Haartmaninkatua ja Tukholmankatua HYKSin ohi, ja Paciuksenkatua alas Munkkiniemen aukiolle. Seuraava reittikatu oli Huopalahdentie, ja seuraava kiinnostava kohde oli Turunväylän risteyksessä. Siellä on edelleenkin havaittavissa ikivihreä, siis liikennevalo, joka ei koskaan vaihdu punaiseksi. Selitys löytyy liikennevaloasetuksesta (6 §), jonka mukaan liikennevaloristeyksen kaikkia ajosuuntia on ohjattava liikennevaloilla, vaikka tietyn suunnan ei tarvitsisikaan koskaan ikinä milloinkaan väistää muuta liikennettä.

Huopalahdentieltä käännyttiin Vanhalle viertotielle, ja reitin lopuksi Pitäjämäentieltä käännyttiin Pajamäentielle. Pajamäki on muuten yksi niitä paikkoja, joissa bussi on mennyt kirjaimellisesti päin seinää.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.