Ympäri käydään, yhteen tullaan

Kuluneen kahden viikon aikana olen tehnyt melko paljon ylitöitä. Ajettavia linjoja on ollut laidasta laitaan, mutta samaa autoa jouduin ajamaan useaan kertaan.

En ole kysellyt, mistä henkilökuntapula johtuu. Kesälomat ovat jo suurimmaksi osaksi ohi, mutta talvilomia ei vielä ole alettu pidellä. Edes linjan 20 liikennöinti ei ole vielä alkanut, joten siltäkään suunnalta tullut yllättävä kuljettajatarve ei vielä vaikuta.

Joka tapauksessa työnjohto on pommittanut kuljettajia puhelimitse pahemmin kuin puhelinmyyjät konsanaan. Minulla on tuntunut jaksamista riittävän, eikä muutakaan tekemistä ole ollut näköpiirissä, joten ylitöitä on ollut helppo ottaa tehtäväksi niin paljon kuin työaikalait ja muut määräykset sallivat.

Helsingin Bussiliikenne 1536: VXT-535, Sania OmniExpress 320LE, vm. 2015.

Helsingin Bussiliikenne 1536: VXT-535, Scania OmniExpress 320LE, vm. 2015. Keimola, 8.9.2016.

Palkkajakson ensimmäinen ylityöpäivä sisälsi mm. linjaa 434, jota en ollut ennen ajanut. Tällä hetkellä siitä ajetaan vasta yhtä pysäkinväliä, mutta olen käsittänyt, että sitä jatkettaisiin pitemmälle Keimolaan sitä mukaa kun alueelle valmistuu uusia taloja. Käytännössä liikenne on hoidettu niin, että muiden Kivistön linjojen bussit käyvät Kivistön asemalle jäävän tauon aikana ajamassa kierroksen 434:ää. Pelkkää 434:sta sisältäviä päiviä ei siis (vielä) ole.

Palkkajakson viimeistä edellinen työpäivä sisälsi mm. linjaa 195. Sitä olen jo aiemminkin käynyt ajamassa, joten siinä sinänsä ei ollut mitään outoa. Sen sijaan kävi niin kivasti, että ajoin sitä samalla autolla kuin tuota 434:sta.

Helsingin Bussiliikenne 1536: VXT-535, Sania OmniExpress 320LE, vm. 2015.

Helsingin Bussiliikenne 1536: VXT-535, Scania OmniExpress 320LE, vm. 2015. Latokaski, 17.9.2016.

Se, että normaalisti Kivistön linjoilla kulkeva auto oli sijoitettu Latokasken linjalle, johtuu siitä, että auton 1536 vakiolinjat 431 ja 434 eivät kulje viikonloppuisin. Silloin tällainen uusi auto voidaan laittaa jollekin muulle linjalle, ja muun linjan vanhoja autoja voi seisottaa varikolla. Autojen sumpliminen edestakaisin vaatii jonkin verran vaivannäköä, mutta se palkitaan, kun liikenteessä olevien autojen keski-ikä laskee, mikä taas on liikennettä tilaavan HSL:n mielestä hyvä juttu, ja liekö jopa rahallisestikin kannattavaa.

Minä en pannut OmniExpressin ajamisesta pahakseni. Juuri aamulla kahvipöydässä muiden kanssa juttelin, että aluksi niitä vierastin, mutta nyt pidän niitä pienistä puutteista huolimatta varsin hyvinä autoina. Otaniemessä juostiin Rantamaratonia, ja liikenne pysäytettiin hetkittäin, mutta onneksi 195:llä on 2,5 tunnin kierrosaika, eikä kiirettä ollut.

Kuljettajapulan arvellaan jatkuvan vuodenvaihteeseen asti, mutta seuraavina viikkoina ei omalle kohdalle ole luvassa yhtä paljon ylitöitä kuin tähän asti, koska henkinen kapasiteetti alkaa jo tulla vastaan. Vaikka joustavuus työnantajaa kohtaan yleensä palkitaan, niin jossakin vaiheessa pitää sanoa ei, ja levätä.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Ympäri käydään, yhteen tullaan

  1. ts sanoo:

    Miten Helb noin yleensä hoitaa rekrytoinnin? Toisin kuin muut suuret hsl-liikennöitsijät, se ei esim. ole hakenut kesäsijaisia työkkärin kautta.

    • Rattiriemu sanoo:

      En ole seurannut rekrytointipolitiikkaa kovinkaan tarkkaan, joten kovin syvällistä vastausta en osaa antaa. Viime aikoinahan Helbillä ei ole edes ollut tarvetta palkata kovinkaan paljon uutta henkilökuntaa.

      Jos palkkaamistarve mahdollisen kilpailutuksessa menestymisen jälkeen tulee, uskoisin, että käytetään ihan samoja keinoja kuin muissakin firmoissa. Osa kuljettajista siirtyy Lonka-sopimuksella hävinneeltä firmalta Helbille, joten siinäkään vaiheessa ei välttämättä tarvitse työvoimatoimistojen palveluihin turvautua.

      Kesän 2016 kesäsijaisia haettiin eräänlaisella sisäisellä haulla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.