Päiväni murmelina

Ajoin torstaina ja perjantaina saman työpäivän, mutta koska kahta samanlaista päivää ei tässä ammatissa näe, niin nekin erosivat toisistaan.

Työpäivien sanotaan tässä yhteydessä olevan samat, kun lähtöajat ovat samat kumpanakin päivänä. Sekä torstaina että perjantaina lähdin samalla bussilla varikon pihalta täsmälleen 14:31 ja palasin sinne kello 18:23. Välissä oli viisi lähtöä linjaa 566.

HKL:llä oli hyvin tavallista, että kuljettaja sai aikataulukauden aikana ajaa korkeintaan kourallista työpäiviä. Arkipäivinä aikaisessa työvuorossa ajettiin tietyt lähdöt, ja iltavuorossa toiset. Vastaavasti oli omat työpäivänsä lauantaille ja sunnuntaille. Vakiomatkustajat ja reitin ja aikataulun ongelmapaikat oppi tuntemaan hyvin, ja ulkomuistissa oli tieto, missä välissä esimerkiksi Rautatientorilla pystyi menemään lähtölaituriin, jotta bussit olisivat oikeassa järjestyksessä. Toisaalta sellaisen voi kokea helposti pitkästyttävänä tai tylsänä, sahata nyt samaa latua päivästä toiseen ja aina täsmälleen samaan kellonaikaankin.

Nykyään tiukasti tehostetussa, kilpailutetussa liikenteessä lähes jokainen kuljettaja ajaa joka päivä eri ajot. Siksi tuollaiset kahden päivän putket ovat harvinaista herkkua.

helb-1005-tikkurila-koko-bussi

HelB 1005: CHL-488, Scania K280, Lahti Scala, vm. 2010. Tikkurila, 27.1.2016. (Kuvituskuva.)

Kahta samanlaista päivää ei ole, kuten sanottua, ja torstaina ja perjantaina tekemällä teinkin työpäivistä erilaiset.

566:tta ajaessa tuli ensimmäisenä päivänä kyydissä olleen kaverin kanssa puhe siitä, olisiko Espoon keskuksesta näppärämpää palata varikolle Tuomarilan vai Muuralan kautta. Muuralan reitti tekee aika pitkän kierroksen Kehälle ja Turunväylälle, mutta vastaavasti siellä pääsee ajamaan hivenen lujempaa.

Niinpä torstaina ajoin yhtä reittiä ja perjantaina toista, mutta näin pienen otoksen perusteella ei pysty vielä tarkasti sanomaan, kumpi todellisuudessa on kätevämpi. Netin reitityspalvelut väittävät, että Tuomarilan kautta ajamalla on muutaman minuutin aiemmin varikolla.

Ruokatauon jälkeen jatkoin ajamista Mäkelänkadun suunnalla. Sielläkin ajo päättyi paikkaan, josta on muutama juoheva reittivaihtoehto takaisin varikolle, koska paras reitti on tällä hetkellä tukittu rakennustyömaalla.

Torstaina ajoin liikennevaloisampaa reittiä. Vantaan liikennevalojen ajoituksen punainen lanka ei mahdu minun kaaliini, ja eteen sattui vielä nosturiauto, jonka kuljettaja ei tuntunut saavan kulkupeliinsä vauhtia sitten ollenkaan. (Ehkä se oli tulossa sieltä rakennustyömaalta, sekään rakennus ei nimittäin tunnu valmistuvan koskaan.)

Perjantaina eräs kyydissä ollut matkustaja oli menossa paikkaan, joka oli liikennevalottoman reitin varrella, ja niinpä päätin ajaa sitä kautta, jotta henkilöltä säästyi vaihdon vaiva. Tällä kerralla eroa hallireittivaihtoehtojen välillä oli vain minuutin verran, ja sen ylimääräisen minuutin käyttämällä sain yhden matkustajan toivottavasti tyytyväiseksi. Samalla stressitasonikin laski torstaihin verrattuna, koska ei tarvinnut nähdä yhtä paljon punaista.

Maanantaina ja tiistainakin olisi ollut luvassa sama työpäivä (mutta eri kuin torstaina ja perjantaina), mutta kävin perjantaina ajojärjestelijän puheilla, ja tiistai muuttui erilaiseksi päiväksi. Ei samassa työpäivässä mitään vikaa olisi ollut, mutta saatiinpa tällekin työvuorolistalleni vähän ylityötunteja.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Päiväni murmelina

  1. She sanoo:

    Ootkos päässyt testaa niitä uusia lippulaitteita? Ois joku blogipostaus niistäki kiva!

    • Rattiriemu sanoo:

      Kävin kouluttautumassa ns. uusien laitteiden käyttöön 2.3.2016. Jonkin verran olen jo Parkeonien kanssa ajanut linjallakin, mutta niin merkittävää kokemuspohjaa ei vielä ole tullut, että käytännön elämästä kirjoittaisin. Varsinkin lippuja olen myynyt niin vähän, että selvää mielipidettä ei ole vielä muodostunut, mutta kyllä sekin teksti vielä jossakin vaiheessa on tulossa.

      Laitteiden kutsumanimen osalta olen sitä mieltä, että yritän välttää niiden kutsumista uusiksi laitteiksi. Kuinka kauan menee, ennen kuin niistä tulee vanhoja laitteita? Toisaalta on sekaannuksen vaara, jos nykyinen Buscom-merkkinen laite hajoaa, ja pyytää tilalle puhelimitse uutta laitetta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.