Vähemmällä enemmän

Polttoaineen säästöön yrityksessämme tähtäävä Vähemmällä enemmän -kampanja aloitettiin vuonna 2015. Silloin esiinnyin firman henkilöstölehdessä ja annoin vinkkejä taloudelliseen ajoon. Kuvituksessa ne tiivistettiin muutamiksi puhekupliksi, joiden avaamisen pidemmiksi teksteiksi aion nyt (viimeinkin) yrittää tehdä.

Vältä turhia pysähdyksiä

volvoLinja-auton, ja oikestaan minkä tahansa ajoneuvon, saaminen liikkeelle on se osa ajamisesta, jossa polttoainetta kuluu kaikkein eniten. Tämän voi kuka tahansa havaita seuraamalla hetkellistä polttoaineenkulutusta: kaasu pohjassa kiihdyttämällä saa mittarin helposti tappiin.

Siksi ainakin omassa ajotyylissäni pyrin välttämään pysähtymistä viimeiseen asti, sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti. Ennakoimalla tulevat liikennetilanteet voi suurimman osan pysähdyksistä välttää.

Esimerkki: Kun lähestyy liikennevaloissa seisovaa autojonoa, ja valo vaihtuu juuri vihreäksi, kannattaa höllätä vauhtia ajoissa, jotta autojono ehtii lähteä liikkeelle, eikä tarvitse pysähtyä jonon jatkoksi.

Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että linja-autonkuljettajan oletetaan pysähtyvän pysäkeillä, joilta joku haluaa kyytiin. Aivan äärimmäisyyksiin asti ei pysähtymistä kannata siis vältellä.

Rullaile ja ennakoi

aygoEdellisen kohdan esimerkissä puhuin, että vauhtia kannattaa höllätä ajoissa. Hiljentäminen kannattaa tehdä rullaamalla.

Väärä vaihtoehto on pitää kaasupoljinta painettua viimeiseen asti, ja jarruttaa vauhti äkisti pois ennen autojonoa. Vaikka pysähdyksen tälläkin tavalla voisi välttää, on polttoainetta silti kulunut turhaan, kun nopeutta on pidetty yllä kauemmin kuin oli tarpeellista.

Oikea vaihtoehto on päästää kaasupoljin niin, että moottorijarrutus ehtii hidastaa bussin nopeuden sopivaksi autojonon päähän mennessä. Kaasupoljin ylhäällä rullatessa polttoainetta ei kulu (melkein) lainkaan. Lisäbonuksena myöskään jarrut eivät kulu yhtä paljon kuin jarrupolkimella hidastamalla.

Ennakointi on koko taloudellisen ajon perusta. Jotta voisi ajaa taloudellisesti, pitää tietää, millainen on liikennetilanne viiden sekunnin päästä ja missä asti ollaan menossa puolen minuutin päästä. Kuljettajan katse kiertää kaukaisuuksissa ja seuraa liikennevaloja heti kun ne näkyvät.

Joskus liikennevalojen väriä pystyy ennakoimaan jo ennen kuin ne näkyvät, esimerkiksi muiden tienkäyttäjien toiminnan perusteella. Jos mutkan takana ovat liikennevalot punaisella, niin voi kyllä olettaa, että niitä lähestyvät autot jarruttavat.

Ei kuitenkaan kannata unohtaa seurata myös lähellä olevia autoja ja liikennettä.

Tasaista menoa

vdlJos punaiset valot tai mikään muukaan ei estä matkantekoa, kannattaa kiihdyttää nopeasti tavoitenopeuteen, joka melko usein on nopeusrajoituksen mukainen, vaikka lyhyillä pysäkinväleillä voi olla pienempikin. Sen jälkeen ajetaan tasaista nopeutta, kunnes on aika alkaa rullata seuraavaan pysähdykseen.

Mikäli mahdollista, niin tavoitenopeus kannattaa valita sellaiseksi, että automaattivaihteisto on juuri vaihtanut suuremmalle vaihteelle. Tällöin moottorin kierrokset pysyvät pieninä ja kulutuskin maltillisena. Tämä menee jo oikeastaan toisen lehtiartikkelissa esiintyneen kuljettajan ”tunne autosi”-puhekuplaan.

Tunne reittisi

scaniaReitin tuntemus on muutakin kuin tieto siitä, mihin missäkin pitää kääntyä, ja millä pysäkeillä pysähtyä.

Kun samaa reittiä sahaa päivästä ja kuukaudesta toiseen, oppii muistamaan, missä järjestyksessä liikennevalot toimivat. Kun niiden toimintaa ennakoi riittävän pitkältä, pystyy oman vauhtinsa sovittamaan niin, että saapuu risteykseen vihreän palaessa.

Samoin maaston muotoja kannattaa käyttää hyödyksi. Jos edessä on alamäki, ei kannata kiihdyttää tavoitenopeuteen, ja sitten alkaa hillitsemään vauhtia jarruttamalla. Parempi on kiihdyttää vähän hitaampaan nopeuteen, ja antaa alamäen tehdä tavoitenopeuteen kiihdyttäminen polttoaineen puolesta.

Vastaavasti jos edessä on ylämäki ja sen päällä pysäkki tai muu pysähdys, ei tavoitenopeutta kannata väkisin pitää yllä viime hetkeen asti, vaan vauhdin voi antaa hiipua ajoissa. Oikeastaan vähän sama juttu kuin rullaile-kohdassa.

Lopuksi

Ennakoiva ja tasainen ajotapa on myös mukavampi matkustajille. Kuten jo jarrujen osalta mainitsinkin, se säästää polttoaineen lisäksi myös linja-auton muuta tekniikkaa. Ja ennen kaikkea se säästää kuljettajan hermoja, kun pystyy jättämään turhan kiireen ja sähläämisen taakseen.

Kyse on hyvin paljon myös keskiarvoista. Vaikka puoli tuntia kököttäisi Sturenkadun ruuhkassa, joka on taloudellisuuden kannalta pahin mahdollinen tilanne, niin ne rupeaman loput 95 kilometriä taloudellisesti ajamalla pääsee kuitenkin melko hyvään tulokseen. Ja vaikka yhdessä rupeamassa menisikin enemmän ajoainetta, niin päivän toinen (ja kolmas) rupeama menee yleensä paremmin. Ei kannata lannistua yhdestä tai muutamasta huonosta tuloksesta.

Kuvina on käytetty omia kulutuslukemiani vuoden 2016 varrelta. Ne eivät ole parhaita mahdollisia tuloksia, vaan sellaisia, joista olen muistiinpanoksi ehtinyt ottaa kuvan.

Voin tarvittaessa myös antaa ohjeita, kuinka ajoneuvojen omat kulutusmittarit saadaan esiin ja nollataan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.