Pitkämatkalaisten pelastamisesta pohdiskeluun

Menneellä viikolla ajoin aamuruuhkan aikaan erästä pääkaupungin sisääntuloväylää etelään. Näin, että pysäkillä seisoi U-linjan bussi hätävilkut päällä, ja pysähdyin sen perään.

korsisaari-36-eduskuntatalo-2048

Korsisaari 36: IYU-936, Irisbus Crossway, vm. 2011. Helsinki, 19.9.2015.

U-linja on HSL-alueen ulkopuolelta tuleva linja, jossa voi matkustaa kilometritariffin lisäksi HSL:n lipuilla HSL:n alueella. Suurin osa niistä menee samaan kategoriaan kuin seutuliikenne, eli ne liikennöivät suunnilleen samalle etäisyydelle Helsingin keskustasta kuin pisimmät seutulinjat, mutta reitin toinen pää vain sattuu olemaan sellaisessa kunnassa, joka ei kuulu HSL:ään. Sen tarkemmin ei U-linjojen määrittelyyn ole tässä yhteydessä tarpeellista mennä.

Pysäkillä odotteli parikymmentä matkustajaa jotakin toista kulkuneuvoa, jolla jatkaa matkaa. Minä satuin paikalle ensimmäisenä, ja kuljettaja tuli puheilleni. Suostuin (tietenkin) ottamaan matkustajat kyytiin, mutta sen tarkemmin ei ollut puhetta, mikä osa U-bussista oli lauennut.

Osalla HSL-alueen ulkopuolelta tulevista matkustajista ei ollut minun bussiini kelpaavaa lippua. Olisi ollut täysin oikeutettua alkaa periä heiltä kertamaksuja, mutta kun kiire jälleen kerran oli painavinaan päälle, niin en ryhtynyt sen enempiä rahastamaan, vaan viittilöin väen sisään.

En ihan joka päivä jaksa olla kovin tarkka lippujen kanssa. Ohjenuoranani on, että kunhan matkustajalla on jonkinlainen lipputuote, josta kilahtaa euroja HSL:n kassaan, niin se saa riittää. Sisäisillä linjoilla on seutuliikennettä helpompi olla tasapuolisesti tarkkana, että kaikilla on myös asianmukainen ja voimassa oleva lippu.

Vapaamatkustajat kyydissäni aloin pohtia HSL:n monopoliasemaa ja liikennekaarta. Jos HSL-alueella kuka tahansa saisi perustaa mitä linjoja tahansa, oltaisiin pian tilanteessa, jossa jopa samaa reittiä kulkevien bussilinjojen liput eivät kelpaisi ristiin. Näinhän jo on kaukoliikenteessä esimerkiksi Helsingin ja Porvoon välillä: Onnibusin liput eivät käy Porvoon liikenteen busseissa, eivätkä Porvoon liikenteen liput (useimmiten) Onnibusissa. Vaihto-oikeudesta toisen suunnan busseihin tai vaikka metroon olisi turha haaveksiakaan.

Aika näyttää, mihin liikennepolitiikka johtaa, enkä kovin selvää mielipidettä asiaan saanut loppumatkan aikana muodostettua.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.