Ajetut linjat: 14B Hernesaari – Meilahden klinikat

Linja 14B oli linjan 14 lyhempi versio, kuten B-kirjain kertoo. Pohjoispäässä sen päätepysäkki oli Meilahden klinikoilla, ja etelässä Hernesaaressa.

9908-mkl

HelB 9908: JCX-981, Volvo B10L CNG, Carrus City U, vm. 1999. Meilahden klinikat, Helsinki, 14.5.2005.

Niihin aikoihin, kun 14B:tä ajoin, ei risteilijöitä käynyt samaan tahtiin kuin nykyisin, eikä kukaan Salattujen elämien näyttelijäkään ollut vielä saanut päähänsä saunottaa ihmisiä. Hernesaaressa oli siis ennen rauhallisempaa ja vähemmän liikennettä. Copterlinen helikopterit sentään toivat hieman elämää, samoin Jääherne-jäähalli.

Pohjoinen päätepysäkki sijaitsi toisiaan Meilahden sairaala-alueella. Vaikka alue onkin kaikille avoin, oli siinä silti oma, mukava tunnelmansa päästä katuverkosta erillään olevan, ison alueen sisään bussin kanssa. Sairaita kulki bussien lisäksi takseilla ja ambulansseilla, silloin tällöin myös helikoptereilla.

Helikopterikenttien välillä 14B kulki samoissa maisemissa kuin 14:kin. Eiran sairaalalta se kääntyi Tehtaankadulle, ja sitten meni Hietalahden telakka-alueen ja Munkkisaaren lämpökeskuksen välitse Hernesaarenrantaan.

Sitä en nyt tähän hätään muista, otettiinko Helmi-järjestelmä käyttöön ennemmin 14:llä vai 14B:llä. Joka tapauksessa eräät kuljettajat käyttivät väärän linjan lähtöketjuja Helmi-laitteessa saadakseen liikennevaloetuuksia, minkä ikävänä sivuvaikutuksena oli, että myös matkustamon näytöt alkoivat näyttää väärän linjan informaatiota.

14B:llä käytettiin paljon Volvo B10L:n maakaasuversiota Carruksen korilla. Hiljaisen kaasumoottorin yhteydessä ZF:n vaihteiston äänimaailma korostui, ja toiset yksilöt olivat niin mainioita naukujia, että olen sellaista jopa äänittänyt joskus.

 

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Ajetut linjat: 14B Hernesaari – Meilahden klinikat

  1. Rööperiläinen sanoo:

    Vuosina 2007-2010 kuljin 14B:llä työmatkoja Töölöstä Hernesaaren telakka-alueen toimistoihin. Vuoden 2012 kesään asti linjaa ajettiin ahdasta Punavuorenkatua ja Perämiehenkatua pitkin kahteen suuntaan. Matkustajana sai ihmetellä kuljettajien ajotaitoja, kun busseilla oli tapana tulla vastakkain tietysti reitin ahtaimmassa kohdassa Telakkapuiston edessä. Tottuneen kuskin tunnisti tavasta, jolla Hernesaareen päin ajaneella autolla ”kurkattiin” Perämiehenkadulle, onko vuoroa tulossa vastaan. Jos oli, odottelivat jotkut kuskit vastaantulevaa vuoroa niin, että molemmat mahtuivat kääntymään. Busseja myös peruuteltiin usein ahtailla rööperin kadulla. Hyvää hahmotuskykyä vaati myös Kampin suuntaan menevän vuoron sompailu Punavuorenkadun alkupäässä. Ainakin kerran Snellun ala-asteen eteen löysästi pysäköity Mersu menetti peilinsä joukkoliikenteen tieltä. Mielenkiintoista sinänsä, että Punavuorenkatu 18:n (keltainen jugend-talo) edessä ollut pysäkkitolppa oli toiveikkaasti paikoillaan aina viime vuoteen saakka.

    Työläisten lisäksi aamuvuorojen vakiomatkustajiin kuuluivat Munkkisaaren neulanvaihtopisteeseen matkalla ollut rytmiryhmä. Usein bussin matkustajat jakautuivat kontrastina unisiin kansalaisiin ja porukkaan, jolla oli vauhti päällä ja bileet käynnissä jo aamusta.

    • Rattiriemu sanoo:

      Kiitos kommentista. Muistan minäkin ajelleeni siellä Punavuorenkadulla ja Perämiehenkadulla, tosin linjalla 16. Joskus piti kääntää bussin peilikin sivuun, jotta mahduin jakeluauton ohi.

  2. Juhana sanoo:

    Kuvassa näkyvä kaasubussi 9908 on toki vuodelta 1999. Painovirhe?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.