Ajetut linjat: 16 Hernesaari – Hakaniemi – Kulosaari – Herttoniemi

Linja 16 oli vuonna 2007 aivan eri näköinen kuin nyt. Silloin sitä muistiinpanojen mukaan ainakin olen ajanut; muistaakseni missään linjavaaleista saamassani ajosarjassa ei sitä linjaa ole ollut, joten kaikki kerrat siellä ovat olleet ylitöitä tai muita poikkeusjärjestelyjä.

Hernesaaresta lähdettiin kuten 14B, mutta Tehtaankadulla reitit erosivat, ja ajettiin Perämiehenkatua ja Punavuorenkatua Fredrikinkadulle, jotka jo edellisen ajetut linjat -artikkelin kommenttiosiossa tulivatkin ilmi ahtaina paikkoina. Ahtaus jatkui käännyttäessä Uudenmaankadulle.

Reitti jatkui Esplanadia pitkin Kauppatorille, ja Senaatintorin ohi ja Kruununhaan läpi Sörnäisten rantatielle. Sen jälkeen tehtiin kiepautus Hakaniemen torin laidalla, ja ajettiin Merihaan tunnelin läpi. Lopuksi vielä jatkettiin Sörnäisten rantatietä ja ajettiin Kulosaaren läpi Herttoniemeen.

Senaikainen 16 jäi mieleen reittinä, jonka ajosuunnat erosivat toisistaan melko paljon:

  • Keskustan päässä mentiin Hernesaaren suuntaan Bulevardin ja Albertinkadun kautta.
  • Kruununhaassa ajettiin Hernesaaren suuntaan suoraan Mariankatua Pohjois-Espalle.
  • Herttoniemestä Kulosaareen mentiin Kipparlahden silmukan kautta, ja Herttoniemen suuntaan Itäväylää.
h16-helb9903

Helsingin Bussiliikenne 9903: XIR-736, vm. 1999, Carrus City U, Volvo B10L-CNG, ZF-automaatti. Hernesaari, Helsinki, 26.4.2005.

Kaivoin vielä esille vuonna 2007 kirjoittamani tekstin, joka käsittelee poikkeusreittiä linjalla 16. Tässä on siitä tiivistelmä (olen poistanut lähinnä reitinvalintaan ja kuulutuksiin yleensä liittyvää asiaa):

Silmät meinasivat pullahtaa pois päästä, kun edellinen kuljettaja toi linjalla 16 auton 9903 vaihtoon Bulevardilta suoraan Erottajankadun ja Mannerheimintien risteyksen yli Eteläesplanadille. Sanoi, että Uudenmaankadulla oli ollut puomit.

Herttoniemeen päästyäni soitin työnjohtoon, eikä siellä tiedetty asiasta mitään. Sanoivat, että heillehän se tieto viimeiseksi tulee.

Ajelin menemään, ja pääsin tapahtumapaikalle. Totesin, että Fredrikinkadulta ei tosiaan päässyt kääntymään Uudenmaankadulle. Huomasin kuitenkin myös, että häiriö johtui betonielementtilastin purkamisesta, ja että korttelin toiselta puolelta pääsisi ajamaan.

Niinpä jatkoin Fredrikinkatua suoraan korttelin verran, käännyin kahdesti oikealle, ensin Bulevardille ja sitten Annankadulle, ja lopuksi vasemmalle omalle reitille Uudenmaankadulle. Näin ei jäänyt Annankadun pysäkki välistä, eikä tarvinnut ajaa laittomasti Bulevardilta suoraan Espalle.

Nyt mahtui kääntymään hyvin Bulevardilta Annankadulle. Mahtui myös kääntymään Annankadulta Uudenmaankadulle.

Tällaisissa poikkeustilanteissa on myös tiedotettava matkustajia, yleensä kuuluttamalla. Sillä välttää ainakin sen, ettei jokainen matkustaja tule erikseen kysymään, että mihinkäs nyt mennään – puolet vain.

Tässä tapauksessa eräskin tiedotus kuului näin: ”Hyvät matkustajat, Uudenmaankadulle ei nyt näköjään pääse kääntymään. Ajetaan pieni lenkki Bulevardin ja Annankadun kautta. Pahoittelen häiriötä.” Ei todellakaan mikään malliesimerkki, mutta asia tuli selväksi.

Oli ihan kiva selvitä tällaisestakin tilanteesta vaikeuksitta.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.