Pienoisrautatiekerhon Joulunäyttely 2016

Pienoisrautatiekerho ry järjestää vuosittain Joulunäyttelyn Rautatientorin nurkalla. Sunnuntaina ehdin töiden jälkeen piipahtaa tämänvuotisessa näyttelyssä. Junia oli tuonut kulkemaan useita eri näytteilleasettajia.

joulunayttelyn-ratikatVR:n kokouskeskuksen puolella oli nähtävänä raitiovaunuja. Kuvassa kiitävä oranssi Valmet-nivelvaunu on muutettu Düwag-pienoismallista tekemällä uudet keula- ja peräkappaleet. Ja tietenkin se on myös maalattu väreihin, joissa Helsingin raitiovaunut jonkin aikaa olivat. Etualalla olevia Artic-raitiovaunuja on saatavana suoraan kaupan hyllyltä.

Samalla pöydällä pyöri myös puutarhakokoluokan junia, joista en saanut kunnollista kuvaa. Näissä mittakaava on useimmiten 1/22,5 tai 1/32.

Huoneen toisella puolella oli N-mittakaavan (1/160) T-Trak-moduulirata. Moduuli on pieni pala pienoisrautatietä, T-Trakin tapauksessa pienin koko on 310 x 300 mm, ja moduuleista voi koota isonkin ratakokonaisuuden, koska moduulien väliset liitoskohdat on standardoitu. T-Trak-moduuleita kuvataan varsin helpoksi rakentaa, koska rakenne on yksinkertainen, esimerkiksi erillisiä jalkoja ei tarvita, vaan rata kootaan pöytien päälle.

Seuraavassa huoneessa oli kokeneiden harrastajien työpaja, jossa he rakentelivat pienoismalleja. Suomen kannalta tilanne on sellainen, että suurimmat pienoisrautatievalmistajat eivät ole tehneet kovinkaan paljon suomalaisia vetureita ja vaunuja, joten ne on pitänyt rakentaa lähes alusta alkaen itse. Osaavimmat pienoisrautatieharrastajat ovat tuottaneet rakennussarjoja, joiden kokoaminen onnistuu vähemmälläkin taidolla ja tiedolla.

Niitä rakennussarjoja olikin sitten myytävänä Rautatiemuseon pop-up-kaupassa, kuten nykyään kuuluu kai tämä asia ilmaista. Myös kirjallisuutta oli myytävänä, ja minähän en sellaisen tilaisuuden ohi useinkaan pääse ostamatta mitään. En nytkään.

joulunayttelyn-3d-tulostetut

Nykypäivän kolmiulotteiset tulostimet ovat tuoneet ihan uusia mahdollisuuksia pienoisrautatieharrastamiseenkin. Tätä puolta esitteli yksi harrastaja, joka oli koonnut yleisön ilokai lattiaratansa, jossa tietokone ohjasi 3D-tulostettua suomalaiskalustoa. Pienoisrautieharrastuksen ei tarvitse olla yksityiskohtaisen, tilaa vievän dioraaman väkertämistä, vaan rata voi varsin hyvin olla laatikoissa silloin, kun ei tee mieli harrastaa. Parasta antia tällä pöydällä olivat mm. Eil-vaunut ja Dm4 kiitojunarunkoineen, koska niistä en kovin paljon pienoismalleja ole aiemmin nähnyt elävänä.

joulunayttelyn-alppirata

Yksi vaihtoehto suomalaismallien puutteeseen on se, että tekee keskieurooppalaistyylisen radan. Alppirautatieharrastajat on hakenut inspiraation radalleen lähinnä Sveitsistä. Heidän ratansa on moduulirakenteinen, eli koostuu yhteen kytkettävistä, pienehköistä paloista. Alppirautatien liikennöintityyli on sellainen, että  junat kulkevat jatkuvasti, joten varsinkin perheen pienimmille löytyy joka hetkellä jotakin nähtävää.

joulunayttelyn-sv11

Ainakin minulle sokerina pohjalla oli Fremo-harrastajien suomalaismoduulirata. Radalla kulkeneesta kalustosta nostan erityisesti esille Sv11-veturin. Kyseessä on Valmetin valmistama yksittäiskappale niiltä ajoilta, kun VR:n dieselveturihankintoja aloiteltiin.

Fremo-radan liikennöintitahti on verkkainen, ja liikennöintitapa on ottanut lähtölupineen mallia oikeasta elämästä. Junien välissä on aikaa turinoidakin hieman, kunhan vain ei unohda, että on liikennettäkin ohjattavana silloin tällöin.

Tällä kerralla tosin ajettiin satunnaisesti, kun saavuin paikalle, mutta illan viimeisen aikataulun mukaisen ajon seuraaminen oli mukavaa. Aikatauluajossa käytettiin apuna normaalia kelloa nopeammin käyvää skaalakelloa, koska kun asemien väliset kilometrit ovat pieniä, niin minuuttienkin täytyy olla.

Niinäkin hetkinä, kun junaa ei ollut näkyvissä, löytyi maisemasta paljon pieniä yksityiskohtia katseltavaksi kastelukannuista ja harjoista lähtien. Joella oli joku kalassa, ja pihalla oli talon isäntä ottanut tauon ruohonleikkuusta.

joulunayttelyn-yksityiskohdat

Ensi vuonna lupaan yrittää ottaa paremman kameran mukaan.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Uncategorized Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.