Erikoisia työvuoroja

Silloin tällöin ajettavaksi osuu työvuoroja, joissa on käytetty tai pääsee käyttämään hyödyksi työehtosopimuksen porsaanreikiä, tai jotka ovat muuten vaan mainitsemisen arvoisia. Lähes kaikki pääkaupunkiseudun suuret liikennöitsijät noudattavat AKT:n linja-autoalan työehtosopimusta (joka on saatavilla kyllä WWW:stäkin, jos jotakuta kiinnostaa).

AKT:n sopimuksessa puhutaan asemapaikasta ja asemapaikkakunnasta. Käytännössä tämä tarkoittaa osoitetta ja kaupunkia, jossa työpaikka on. Siellä mainitaan myös, että mikäli työntekijä ei pääse 10 tunnin aikana ruokailemaan asemapaikkakunnallaan, maksetaan hänelle osapäiväraha.

Minun asemapaikkani on Helsinki, ja työnantajallani on liikennöitävänä linjoja, joiden päätepysäkit ovat Espoossa ja Vantaalla. Silloin tällöin on sellaisiakin työvuoroja, joissa kuljettaja jää auton kanssa pitämään ruokatuntia vieraalle paikkakunnalle, jolloin katurikuljettajan palkkakirstuun kilahtaa päiväraha, vaikka enemmän päiväraha on tilausajopuolen juttuja.

Taustalla on sellainen homma, että päivärahan maksamalla firma pääsee halvemmalla kuin ajattamalla kuljettajan asemapaikkakunnalle, eli käytännössä varikolle, pitämään ruokatuntia ja ajattamalla toisen kuljettajan jatkamaan vuoron ajamista. Päätepysäkin ja varikon välillä ajaessakin palkka nimittäin juoksee, ja polttoainetta palaa.

Eräänä lauantaina juuri sellaisen päivärahatyöpäivän tein, ja tokihan päiväraha maksettiin, vaikka ruokatauon vietin sadan metrin päässä asemapaikkakunnan rajasta. En kokenut olevani vieraalla paikkakunnalla, koska koko pääkaupunkiseutu on minulle yhteenkasvanut kokonaisuus, mutta sopimus on sopimus. Seuraavalla kerralla voisin kokeilla, mitä tapahtuu, jos kävelen rajan yli ja oleskelen ruokatunnin ajan Helsingin puolella.

helb-1524-lassila

HelB 1524: VXT-523, Scania Omniexpress 320LE, vm. 2015. Pohjois-Haagan asema, Lassila, Helsinki, 27.11.2016.

Tessi mainitsee myös, että työtä saa tehdä tauotta 5½ tuntia, ja sen jälkeen on annettava vähintään 3o minuutin tauko. Jos päivän työaika on 5½ – 7 tuntia, tauon saa antaa kahdessa osassa.

Oma työnantajani ei tuota tauon jakamista kovin usein tee, mutta silloin tällöin kuitenkin. Omalle kohdalleni tuollainen työvuoro osui eräänä sunnuntaina, jolloin HSL:n laskelmien mukaan linjalla 40 pitäisi ehtiä Pohjois-Haagan asemalta Elielinaukiolle 21 minuutissa ja linjalla 43 Elielinaukiolta Hakuninmaalle 29 minuutissa. Jos näihin ajoaikoihin pystyy, niin Elielinaukiolle ja Hakuninmaalle jää vartin tauot, jos minuutin nipistää kolmen minuutin asiakaspalveluajasta.

Käytännössä en aivan tavoiteaikoihin ehtinyt, olenhan rauhallisemman ajotyylikoulukunnan kuljettajia, ja siirtymisiin tulolaiturin, taukopaikan ja lähtölaiturin välillä täytyy myös varata aikaa joitakin minuutteja. Onneksi ei ollut paljon matkustajiakaan, jotka muutamia minuutteja myöhässä olevan bussin kuljettajaa olisivat soimanneet.

Tänään sitten ei runkolinjalla päässyt kumpikaan osapuoli ”porsaanrei’istä” hyötymään. Työpäivä alkoi kello 4.29, mikä ei suinkaan ole aikaisin mahdollinen työvuoro, ja päivällä oli mittaa työtunteina laskien 5 h 13 min. Tähän päivään oli annettu ihan oikea 35 minuutin ruokataukokin, joka tosin alkoi 5.48, ja oli sijoitettu vieraalle varikolle. Se lienee kuitenkin ihan oman tarinansa aihe.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.