Ajetut linjat: 17 Merikatu – Itä-Pasila(Messukeskus)

Olenhan minä ajanut myös vanhaa 17:ää. (Kyseessä on siis viimeisintä edellinen 17.) Tässä on muutamia muisteluita sen varrelta.

hpim0510

HKL-Bussiliikenne 26: ZIX-332, Merceds-Benz O405N2, vm. 2000. Messukeskus, Helsinki, 27.12.2004.

Edellisen 17:n päätepysäkki oli Merikadulla, ihan se sama tolppa kuin nykyisellä 24:llä, ja reittikin oli sama Erottajalle asti. Siltä osuudelta ei ole mieleen jäänyt sen kummallisempia muistoja, sitä normaalia ahtautta vain. Joskus odoteltiin jakeluauton perässä pitkiä minuutteja, joskus kierrettiin omin luvin korttelin toiselta puolelta.

Erottajan ja Kaisaniemen välillä ajettiin eri reittiä eri suuntiin. Pasilan suuntaan reittikadut olivat Mannerheimintie, Kaivokatu ja Kaisaniemenkatu. Merikadulle päin sen sijaan ajettiin Vilhonkadulta Rautatientorin laiturialueen kautta Keskuskadulle, ja vielä pieni pätkä Pohjois-Esplanadia ennen Mannerheimintielle kääntymistä.

Keskuskatuhan on nykyään osa kävelykeskustaa, joten siinä on sellainen reittiosuus, jota ei enää ole mahdollista päästä ainakaan linja-autolla ajamaan. (Tällaisista asioista huomaan, että olen tehnyt tätä työtä yllättävän pitkään.) Matematiikastakin hivenen kiinnostuneena ihmisenä minun on pakko mainita kävelykadun Penrose-laatoitus.

Rautatientorin kellotornin juurella oli perinteinen linjojen 17 ja 18 kuljettajanvaihtopysäkki. Siihen aikaan, kun HKL-Bussiliikenteen vuoroaikataulut ja ajopäiväkirjat vilisivät lyhenteitä, tuolle pysäkille oli ihan oma lyhenteensä (R2) erotuksena Rautatientorin laiturialueesta (RT), samoin Ateneumin (R1) ja Mikonkadun (R3) pysäkeille. Tällä pyrittiin varmistamaan sitä, että kuljettaja osasi mennä odottamaan bussia oikealle pysäkille, vaikka olisihan se tieto ollut saatavana myös linjanumeron ja ajosuunnan perusteella, jotka kummatkin mainittiin samassa lapussa kuin nuo pysäkkien koodit.

Hakaniemessä oli Messukeskuksen suunnan pysäkki Siltasaarenkatu 3:n kohdalla. (Vai oliko se 23:lla? Vai oliko se kummallakin?) Syynä oli joka tapauksessa se, että Kauppahallin kohdalta nämä linjat kääntyivät vasemmalle, päin Ympyrätaloa, ja ryhmittyminen Hakaniemen torin pysäkeiltä siihen suuntaan olisi ollut liian vaikeaa.

Hakaniemestä jatkettiin Porthaninkatua ylös, HKL:n pääkonttorin ohitse. (HKL on niistä ajoista kutistunut, mutta pääkonttorilla on edelleen sama osoite.) Siinä minulla oli jonakin aamuna ongelmia Mercedes-Benzin ovien kanssa, jotka eivät tahtoneet mennä kiinni sitten millään. Turvajärjestelmät ja muu sähkötekniikka olivat liikkeelle pääsemistä vastaan, ja siinä minä kökötin avuttomana keskellä raitiovaunukiskoja. Tarpeeksi monta kertaa ovia kiinni houkuteltuani kaikki releet, mikrokytkimet, paineanturit ja venttiilit sun muut sattuivat pääsemään samaan mielentilaan, ja matka jatkui. Yhtään raitiovaunujakaan ei keritty laittamaan poikkeusreitille, koska oli onneksi sunnuntai.

Seuraavat reittikadut olivat Fleminginkatu, Aleksis Kiven katu, Ratapihankatu, Asemapäällkönkatu ja Ratamestarinkatu, jonka pohjoispäässä oli 17:n kääntöpaikka.

Ratamestarinkadulla vastasin ensimmäistä kertaa HKL:n radiopuhelimeen. Se lienee ollut ajoharjoitteluaikaa, koska muistan vanhemman kuljettajan olleen mukana, ja työnjohtajan kysyneen, kumpi meistä ajaa. Asia koski seuraavien päivien ajojani.

Silloin minulla oli jo oma ajosarja, kun eräänä aamuna otin varikolta väärän auton. Kävelin vuoron vakioautolle, koska kukapa itselleen määrätyn auton numeroa tarkistaisi, kun se joka päivä kuitenkin on sama. Oma-alotteisena ihmisenä sain kuin sainkin sen käyntiin, vaikka se oli merkitty risaksi, ja kun muutaman kierroksen päästä sammutin auton Messukeskuksella, niin sinnehän minä jäin starttipiippuun. Korjaamo toi oikean auton paikalle ja kertoi, että laturi siitä oli rikki.

17:llä käytettiin hyvin paljon Mercedes-Benz O405N2 -busseja, jollainen kuvassakin esiintyy. Mersut olivat joko pidettyjä tai vihattuja autoja. Minä pidin. Niiden ominaispiirteistä kirjoittelen joskus toiste.

Linja 17 lakkasi olemasta 10.8.2008. Se korvattiin pääosin ysin ratikalla ja eteläosastaan 24:lla. Nykyäänkin linjanumero on käytössä, mutta eri linjalla.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ajetut linjat: 17 Merikatu – Itä-Pasila(Messukeskus)

  1. Sk sanoo:

    Muistaakseni Hakaniemessä kummallakin linjalla (17 ja 23) oli juurikin pysäkki siinä entisen maxin, nykyisen s-market Hakaniemen kohdalla Pasilan suuntaan mennessä.
    Joitakin vuosiahan 23:lla ehti olla Ruskeasuon suuntaan ajettaessa kaksi Hakaniemi nimistä pysäkkiä, kun reitti siihen suuntaan ajettaessa siirrettiin kiertämään torin ympäri entisen suoremman sijasta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.