Joulunalus

Joulun alla olen ajanut Ylästön metroa suolamyrskyssä. Olen myös ollut enemmän ja vähemmän myöhässä melkein koko ajan, ja joutunut siten soveltamaan eräässä haastattelussa sanomaani asennetta käytäntöön.

helb-1331-ylasto

HelB 1331: JIS-731, Scania K280, Lahti Scala, vm. 2013. Ylästö, 19.12.2016.

Ajoin joulunalusviikon aluksi lyhyttä aamuvuoroa. Työnjohtaja pirautti, ja kysyi, haluaisinko jatkaa päivää ylitöinä, ja antoi muutaman eri vaihtoehdon lisäajoksi. Omaa kalenteria katseltuani tulin tulokseen, että ehtisin käydä ajamassa kierroksen Ylästöön.

Rautatientorilla minua odotti yllätys, nimittäin oranssi linja-auto, enkä nyt tarkoita Vantaan liikenteen bussia. Muutamaan runkolinjan autoon on jo asennettu uudet rahastuslaitteet, mutta jotakin ongelmia niiden kanssa on ollut. Tarkin kuulemani selvitys aiheesta on, että ”bussi ei keskustele pysäkkien kanssa”. Joskus kyllä tuntuu, kun muilla linjoilla uusien laitteiden kanssa ajelen ja ohi mennessäni pysäkkien matkustajainformaatiotauluja katselen, ettei se keskusteluyhteys sielläkään ole auki, koska tauluilla näkyy pelkkiä arvioituja ohitusaikoja. Joka tapauksessa HSL on antanut poikkeusluvan käyttää oransseja linja-autoja muuallakin kuin runkolinjoilla, ja tuona maanantaina nakki napsahti minun kohdalleni.

Yhtäältä tuntui ihan väärältä ajaa väärän värisellä autolla, koska oranssia väriä käyttöön otettaessa oltiin kovin jyrkkiä siinä mielipiteessä, että niitähän ei muualla saa käyttää. Toisaalta noteerasin kyllä herättäväni huomiota, mikä on tyrkystä aina mukavaa.

Seuraavalle kuljettajalle autoa luovuttaessani hän kertoi, että ei se Ylästössä mitenkään tavaton näky ole. Myöhemmin viikolla bongasin sen itsekin uudemman kerran, ja eräs joukkoliikenneharrastaja raportoi minulle sellaisen kyydissä olleensa. Myös Bussi-Eskolla on kokemusta asiasta, ja hän on Ylästön metro -termin isä.

Myös seuraavana päivänä vietin kierroksen verran aikaa Tuusulantien suolamyrskyssä, mutta onneksi sentään tuulilasinpesunestettä riitti. Loppuviikon tapahtumiin virittäytyminen alkoi, kun jo lentoasemalle mennessä jäin reilusti myöhään tavallista suuremman matkustajamäärän ja kertalippurumban vuoksi. Paluumatkallekaan en ehtinyt ajoissa, mutta kyllä vaihtokuljettaja Koskelantiellä oli sentään jaksanut odotella hermostumatta, ja se vaihtosivu on sen verran pitkä, että hän varmasti ehti seuraavalle Rautatientorin lähdölle ajoissa.

helb-814-albertinkatu

HelB 814: GHI-722, Volvo 8700 (B7R), vm. 2008. Alberinkatu, Helsinki, 27.9.2016.

Keskiviikkona oli työvuoroksi merkitty Haagan linjoja, ja siellä harmaita hiuksia on aiheuttanut Kansallismuseon kohdalla oleva tietyö. Aluksi tilanne näytti normaalilta, eli henkilöautot siistissä jonossa bussikaistalla puoli kilometriä ennen tukosta, mutta kun pääsin lähtemään Hesperiankatujen pysäkiltä, liikenne seisahtui täysin kymmeneksi minuutiksi. Haagan suunnan aikataulutus on onneksi sellainen, että päätepysäkeille jää jonkin verran taukoa, joten ensi alkuun kahtakymmentä minuuttia lähennellyt myöhästyminen kutistui kuljettajanvaihtoon mennessä muutamaksi minuutiksi.

Tilanne ei paljon parantunut Kampin puolella. Vaikka mitään erityistä jumipaikkaa ei ollutkaan, oli seuraava vuoro takapuskurissa kiinni Munkkivuoren silmukassa. Liekö se sitten riittänyt syyksi, että päätin olla Kampissa erityisen tarkkana tummiin pukeutuvien, jouluostoksia tekevien ihmisten havainnoimisessa. Oli siinä Muusantorin matkustajilla ihmettelemistä, eikä kannattanut luottaa siihen, että joka toinen vuoro menee keskustan suuntaan ja joka toinen poispäin.

Sen pitkän päivän loppupuolella (6:29 – 18:19, ruokatauko 11:58 – 12:58) takki oli jo aika tyhjänä, mutta kuten työpaikan Intranettiin tehdyssä haastattelussa sanoin, huonokaan päivä ei saisi vaikuttaa ajamiseen eikä asiakaspalveluun.

Loppuviikosta osat sitten vaihtuivat. Pääsin ajelemaan sopivasti toisen samaa reittiä menevän bussin kannassa, ja yhtäkkiä Apollonkadulla sain havainnon edellä menevästä saman linjan vuorosta. Kampin väliaikapisteelle jäi niin paljon aikaa, että moottori piti sammuttaa. Muutenkin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta oli rauhallista ja hiljaista sekä liikenteessä että matkustamossa, ja Helmi-laitteen aikataulukello pysyi etuajan puolella. Matkustajille silloin tällöin kuuluttelemiini hyvän joulun toivotuksiini alkoi tulla oikeaa tunnetta.

Vuorotyöläisellä on välillä arki vapaa ja välillä kuluu pyhä töissä, eikä minullekaan ole suotu enempää kuin normaalit kaksi vapaapäivää tänä jouluna. Siitä huolimatta:

Rauhallista joulua kaikille Rattiriemun seuraajille ja lukijoille!

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Joulunalus

  1. Peter Kangas sanoo:

    Pienoinen painovirhe kuvatekstissä. Alberinkatu vs. Albertinkatu.

    Kiitos blogistasi, mielenkiintoista tarinaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.