Pari pientä tarinaa

Viime aikoina ei ole tapahtunut mitään, mistä voisi kirjoitella pitempää tekstiä. Siksi tyydyn muutamaan lyhyeen juttuun, jotka liittyvät alkometriin ja Mannerheimintiehen.

helb-1019-toolonlahdenkatu

HelB 1019: VHZ-853, Scania K230, Lahti Scala, vm. 2010. Töölönlahdenkatu, 27.9.2016.

Sunnuntaina kohtasin Konalassa poliisin. Hän viittilöi minut pysähtymään, ja työnsi eteeni kuppimallisen alkometrin. En ollut aivan varma toimintatavasta, joten ensihäkellyksen jälkeen sain vain tokaistua, että ”puhalletaanko”. Myöntävää vastausta ja alkoholitonta hönkäystä myöhemmin matkani jatkui viisikymmentä metriä seuraavalle pysäkille, josta kyytin pyrkivät matkustajat olivat seuranneet tapahtumia silmä kovana.

Nyt oli sen verran hiljaista, että minutkin puhallutettiin. On sellaisiakin tapauksia, että linja-autot on viitottu jonon ohi. Oma harminsa on siinä, jos kuljettamon sivuikkuna ei aukea, ja konstaapeli joutuu tulemaan etuoven kautta sisään asti. Tällä kerralla sekin toimi.

Alkuviikosta ajelin viiden kilomerin mittaista Mannerheimitietä lähes päästä päähän (mistä sain aasinsillan vanhaan kuvituskuvaan). Siellä häkeltymystä aiheutti matkustaja, joka kysyi, millä pysäkillä pitäisi jäädä pois, jos on menossa Mannerheimintielle. Muutamaa tarkentavaa kysymystä myöhemmin oikea pysäkki saatiin valittua kahdeksan ehdokkaan joukosta.

Matkustajia neuvoessa jään joskus hieman epätietoiseksi siitä, tarvitseeko heille kertoa, millä pysäkillä jäädä pois. Olenkin yrittänyt ottaa tavakseni kysyä sitä suoraan, tai jos en tule kysyneeksi, niin osoitan oikean pysäkin kaikesta huolimatta. Sitten on vielä nekin tapaukset, joissa matkustaja kysyy jotakin kohdetta, ja jää kuitenkin pois reilusti ennen sitä. Minä sitten huonon kasvomuistini kanssa huhuilen turhaan määränpäässä, että perillä oltaisiin.

Lopuksi vielä jälkikirjoituksia muutamaan viimeisimpään tekstiin.

Palvelukonsepti on nyt kommentoitavana omalla varikollanikin. Kovin paljon säpinää ja kynien suihketta ei julisteen ja sen yhteydessä olevien palautelomakkeiden äärellä näyttänyt olevan.

Linkker- eli sähköbussiliikenne lähti maanantaina 23.1. liikkeelle yhden bussin voimin. Hieman teknisiä ongelmia niissä on ollut, joten näköjään ne viettävät aikaa varikon pihalla vielä jonkin verran enemmän kuin linjalla. Minäkään en halustani huolimatta maanantain startissa tosiaan saanut olla mukana, vaan olin Elielinaukion puolella. Keskiviikko kuitenkin oli toistaiseksi viimeinen EA-päivä, ja tästä lähtien listalla on vain S- eli sähköbussiajosarjoja.

 

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.