Ajetut linjat: 18 Kruununhaka – Kamppi – Munkkivuori

Tänä viikonloppuna intouduin muistelemaan Helsingin linjan 18 varrella sattuneita tapauksia.

im000641

HKL-Bussiliikenne 201: FFJ-861, Volvo 8500 (B10B-CNG), vm. 2002.
Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt Oder 532: FF-O 532, MAN NG313 CNG, vm. 2003.
Liisanpuistikko, Helsinki, 11.1.2014.

Linja 18:han lähti Liisanpuistikosta, ja siihen paikkaan liittyy kiva muisto yli kymmenen vuoden takaa. Frankfurtin (an der Oder) liikennelaitoksen MAN-maakaasumatalalattianivellinja-auto oli viikon verran kokeiltavana Helsingissä, vaikkakaan ei linjalla. Myös minä sain muiden joukkoliikenneharrastajien tavoin kutsun kokeilemaan linja-autoa, ja pääsin rattiinkin.

Bussissa oli Keski-Euroopan olosuhteisiin tehdyt talvirenkaat, jotka Helsingin liukkaissa olosuhteissa eivät pitäneet juuri lainkaan. Lisäksi bussin moottori on perävaunussa ja veto tietenkin taka-akselilla, joten takaosa työntää ”vetoautoa” edellään. Tämä oli, ja on edelleen ainoa kerta, kun olen päässyt tällaisen tuupparinivelen rattiin, joten ajo-ominaisuuksienkin puolesta ajaminen oli hakemista. Täytyykin sanoa, että varsin usein perävaunu lähti yrittämään ohi, mutta ehjänä siitäkin selvittiin.

Liisanpuistikon jälkeen 18:n reitti kiersi Kruununhaassa kuten 17 nykyään, ja sitten ajettiin Rautatientorin ohi Kaivokadulle. Simonkatua ylös Kamppiin ja sieltä kutakuinkin nykyisen 18:n reittiä Munkkivuoreen.

3x18

HelB 207: FFJ-786, Volvo 8500 (B10B-CNG), vm. 2002.
HelB 9809: CCM-147, Carrus City L, Volvo B10B, vm. 1998.
Nordenskiöldinaukio, Helsinki, 7.11.2007.

Nordenskiöldinaukion kohdilta olen kirjannut 7.11.2007 ylös hieman erilaisia muistoja:

Jonoutumista 18:lla. Kehnossa kännykkäkuvassa ajan itse 220:llä noin 10 minuuttia myöhässä ja oikeassa laidassa oleva 9809 noin 20 minuuttia myöhssä. 207 on aikataulussaan.

Kruununhaan päätepysäkille jää taukoa yleensä noin 10 minuuttia, joten itse ajoin sinne asti ja pääsin lähtemään ajallaan, samoin 207:lla ei ollut ongelmia. Sen sijaan 9809:n olisi voinut kääntää takaisin kohti Munkkivuorta joko Rautatientorilla tai Kampissa, riippuen aikataulusta.

Ilman jonoutumista vuorojen kääntämistä ei suositella. Jos kaikki linjan 18 vuorot olisivat 20 minuuttia myöhässä, ja kaikki käännettäisiin Rautatientorilla aikatauluun, Kruununhakaan ei kulkisi lainkaan busseja puoleentoista tuntiin!

Munkkivuoren lenkki ajettiin Kruununhaan-18:n aikaan vain yhteen suuntaan. Vuoroväli tasattiin sillä pysäkillä, josta 18 nykyisin lähtee taivaltamaan kohti Eiraa. Pahimmillaan siihen jäi toistakymmentä minuuttia tasattavaa, eivätkä Ulvilantien varteen menevät matkustajat ymmärrettävästi olleet kovin tyytyväisiä tilanteeseen. Joskus tuli ajettua ylimääräinen tyhjennyskierros.

Tästä yksisuuntaisuudesta kuitenkin juontaa se, että vielä tänäkin päivänä tuntuu kovin väärältä ajaa Ulvilantietä vastapäivään.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.