Työaika täynnä

AKT:n työehtosopimuksessa on useita rajoituksia työpäivän ja sen osien pituuksille. Joskus työnantaja suunnittelee työpäivät niin, että ollaan melko lähellä pisintä mahdollista rupeamaa tai työpäivää, mistä silloin tällöin koituu hankaluuksia.

  • Kuljettaja saa tehdä töitä 5½ tuntia, ennen kuin hänelle on annettava vähintään puolen tunnin tauko.
  • Kuljettaja saa tehdä töitä 11 tuntia päivässä.
  • Kuljettajan työhönsidonnaisuusaika (=työpäivän pituus taukoineen) saa olla enintään 12 tuntia.

Kahvipöytäjutusteluissa on esillä silloin tällöin sekin mielipide, että kun enimmäistyöaika tulee täyteen, pitäisi auto jättää niille sijoilleen, vaikka keskelle Mäkelänkatua, ja lähteä tauolle tai kotiin. En ole kuullut, että käytännön elämässä näin olisi tapahtunut, koska enemmän ruokapaikkoja ja kuljettajan omia autoja on siinä paikassa, jossa työaika on merkitty päättyväksi.

En sano, että lähelle maksimia, tai suorastaan maksimiin asti venytetyt työajat olisivat hyvä juttu. Pitkien rupeamien ja työpäivien loppupuolella kuljettajakin voi olla lähes loppu, ja isojen matkustajamäärien ja massojen linja-autoliikenteessä pienikin herpaantuminen voi olla kohtalokas.

helb-1407-rautatientori

HelB 1407: XVH-473, Scania Omniexpress 320LE, vm. 2014.
PL 288: RSL-381, Volvo 8900 (B8R), vm. 2016.
PL 607: LLR-580, Volvo 8900 (B7R), vm. 2012.
Rautatientori, Helsinki, 12.2.2017.

Eräs tällainen pitkä, yhden tauon työpäivä minulla oli vastikään ajettavanani. Se päättyi kuljettajanvaihtoon linjan varren vaihtopaikalla, mutta ajoa jatkavaa kuljettajaapa ei näkynytkään missään. Kuulutuslaite onneksi toimi, kun kerroin matkustajille tilanteen, ja että selvittelen asiaa.

Työnjohtaja vastasi puhelimeen heti, ja yritti toisella luurilla soittaa vaihtokuljettajalle, joka ei vastannut puhelimeen yhtä ripeästi, tai siis ollenkaan. Melko yleinen käytäntö on, että edellinen kuljettaja jatkaa ajamista seuraavaan sopivaan paikkaan ja aikaan asti. Jossakin välissä pomo oli ehtinyt työpäiväänikin vilkaista, eikä nyt edes ehdottanut ajon jatkamista, koska työaika oli jo lähes tapissa, enkä millään olisi ehtinyt linjan päätepisteeseen, Vantaalle, saati takaisin.

Ratkaisu tilanteeseen oli laittaa varamies pinkomaan paikalle pikkuautolla. Kaiken kaikkiaan noin vartin viivästyksen jälkeen matkustajien matka jatkui pahoittelujen saattelemana ja minä pääsin lähtemään kotiin.

Myöhemmin kuulin, että oikea vaihtokuljettaja oli katsonut väärän päivän työaikoja, mutta ehtinyt kuitenkin pitemmälle linjan varrelle. Sitäpä ei olekaan usein HSL-liikenteessä tapahtunut, että samalla sivulla vaihdetaan kuljettajaa kahteen kertaan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.