Kuljettajanvaihtoautotungosta

Aygonäyttely

Linja-autonkuljettajat kulkevat päivittäin kuljettajanvaihtoihin kuljettajanvaihtoautoilla. Tällainen työvuorojen järjestämistapa on yleistynyt valtavasti verrattuna urani alkuaikoihin, ja välillä kuljettajanvaihtopaikoille muodostuu jopa ruuhkaa kuljettajanvaihtoautoista.

Kuljettajanvaihtoautojen pysäköintiin ei yleensä ole varattu tilaa, ja lähimmät lailliset henkilöautopaikat voivat olla täynnä, tai epämiellyttävän tai pitkän kävelymatkan päässä. Työnantajan etu on, että kuljettajanvaihtoautoiluun kuluu mahdollisimman vähän aikaa, koska palkkakustannukset laskevat, eikä kuljettajakaan pahastune mahdollisimman lähellä bussin ovea olevasta aygosta. Parkkipirkko voisi halutessaan sakottaa kaikkia kolmea ylläolevassa kuvassa olevaa henkilöautoa.

Kun ei olla bussiterminaalissa, kuljettajanvaihtoautoilla kiipeillään melko usein jalkakäytäville, joten renkaat, vanteet ja pölykapselit ovat kovilla. Linja-autopysäkille saa tietyin ehdoin pysäyttää henkilöautonkin siihen nousemista tai siitä poistumista varten, mutta entäs jos bussi, jota kuljettaja odottaa, onkin myöhässä? Missä vaiheessa pysähtyminen muuttuu pysäköinniksi?

Aygotungosta

Toisaalla pääkaupunkiseudulla oli kerran kolme saman liikennöitsijän Aygoa samalla pysäkillä samaan aikaan. Se pani miettimään, miksi me kolme emme olisi voineet tulla paikalle yhdellä autolla, ja kolme poistuvaa kollegaamme lähteä sillä samalla kevyehköllä nelipyörällä.

Toisaalta muistan kyllä sen tapauksen, kun tällainen yhdistetty kuljetus oli järjestetty, ja itse olin toinen tauolle lähtevistä kuljettajista. Se toinen ei huomannut odotella minua ja huristeli menemään, ja minä näin vain perävalot (ainakin muistaakseni se oli semmoinen auto, jossa vielä oli perävalot). Onneksi oltiin tiheän runkoyhteyden varrella, ja pääsin takaisin varikolle omin avuin ja kohtuullisen nopeasti.

Kuljettajanvaihtoautoilujen yhdistämistä on kyllä tehty muissa HSL-alueella liikennöivissä yhtiöissä, ja se on ihan kannatettava ajatus, vaikka en olekaan tehnyt laskelmia, kuinka paljon rahaa säästyisi. En anna huonon kokemukseni häiritä kannatustani.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.