Rengasrikkoko?

HelB 1107 EIR

Se oli se työpäivä, jonka olin ajojärjestelijän kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä vaihtanut alkuperäistä suunnitelmaa pitemmäksi.

Päivä alkoi niin, että päästin toisen kuljettajan ruokatunnille kuuden aikaan aamulla. Hän mainitsi, että voimansiirto jyristää melko voimakkaasti. Sanoin, että kuulostelen asiaa, ja ryhdyn toimiin tarvittaessa.

Alle neljänkympin vauhdissa ei kuulunut juuri mitään, mutta neljänkympin tienoilla alkoi ravistaa kovin kovasti, mutta ravistus loppui, kun lopetti vedättämisen, eli laski kaasupolkimen ylös. Ylämäet selvisi hyvin ajamalla hieman vähemmällä nopeudella.

Töölössä bussi oikea takakulma tuntui pomppaavan ilmaan kovan pamauksen saattelemana. Juuri siihen keskelle risteystä ei autoa voinut pysäyttää, ja parempaan paikkaan siirtyessä kuului toinenkin pamaus. Kumi ei kärynnyt, oikea ulompi takarengas näytti ehjältä, ja tavalla tai toisella hajonneen paineilmajousituksen sihinä kaikui korviin. Tein ratkaisun, että ajoa uskaltaa varovasti jatkaa vielä pari pysäkinväliä, jottei matkustajien tarvitse vaihtaa muihin busseihin.

Pidin mahdollisena, että sisempi takarengas olisi puhjennut, ja niillä tiedoilla aloin soittaa varikolta apua Kamppiin päästyäni. Puhelimeen vastattiin niillä hetkillä, kun minun olisi jo pitänyt lähteä paluumatkalle Eirasta, joten se lähtö oli jo peruuttamattomasti menetetty. Varikolta sanottiin, että kaikki resurssit ovat jo sidottuja, joten paras vaihtoehto on, että vien bussin varovasti varikolle, ja käyn pelastamassa viimeisen lähdön ajetuksi ehjällä autolla.

Varikolla näin, että kummatkin Linkkerit olivat paikalla. Omasta kokemuksesta tiedän, että niillä pystyy varsin hyvin ajamaan yhden sivun melkein mitä tahansa riittävän lyhyttä linjaa, kunhan vain lähtee liikenteeseen täysin akuin. Keskustelin hetken työnjohtajan kanssa, ja yritin kinuta Linkkeriä vara-autokseni, mutta tällä kerralla hiivattikertoimen nostamisen esti se, että sähköbusseissa oli ovivikaa.

Ruokatunnin jälkeen ajoin vielä erästä toista linjaa yli viiden tunnin rupeaman. Tolppavaihdossa kotiin lähtevä kuljettaja sanoi, että voimansiirto jyristää. ”Voi ei, joko taas…”

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.