Arvostelu: Volvo 7700H / B5L

Yleistä

Työnantajallani on kaksi Volvo 7700H -hybridibussia, jotka on otettu käyttöön vuoden 2011 loppupuolella. Olen jo pitkään halunnut päästä niiden rattiin, ja monesti se on ollut jo lähellä, mutta aina joko auto tai kuljettaja on ollut väärässä vuorossa. Sähkölinjapakettiin siirtymiseni myötä ajokokemuksia hybridistä on alkanut kertyä.

Ajaminen

kojetaulu

Kuljettajan paikka

Ajoasento

Volvo 7700 on kokonaan matalalattiainen bussi, takaovellakaan ei ole yhtään porrasta. Tämän vuoksi kuljettajan istumapaikkakin on melko matalalla. Korkeammalta olisi parempi näkyvyys muun liikenteen yli, eikä sisään tulevia matkustajiakaan tarvitsisi tervehtiä ylöspäin.

Näissä kahdessa hybridi-Volvossa on pienempi ja siis mielestäni parempi ratti kuin Vuosaaressa ajamissani 8700-Volvoissa. Ei pienenkään ohjauspyörän käsittely ole parhaalla mahdollisella tasolla, koska ei sitä saa säädettyä itselle mieleiseen asentoon. Melko vaakatasossa se on, ja pystympää asentoa varten sitä pitäisi ottaa niin paljon taaksepäin, että penkistä loppuu säätövara, ja toisaalta silloin polkimetkin karkaisivat liian kauas.

Kuljettajan paikkaa vaivaa tietynlainen ahtaus. Kun ratti on kutakuinkin oikein säädetty, alkaa käydä niin, että ohjaamosta poistuessa ja sinne mennessä polvet kolisevat ratin kanssa samaa matkaa liikkuviin siivekkeisiin.

Hallintalaitteet ja mittaristo

Suurin miinus pienessä ratissa ja vanhemmassa mittaristomallissa on, että ratin kehä peittää nopeusmittarin. Olen tämän asian kanssa jo oppinut elämään: Linjalla 24 käytetyt nopeudet ovat melko pieniä, ja sopivan nopeuden pystyy arvioimaan korvakuulolta. Joskus olen käyttänyt apuna kännykän nopeusmittarisovellusta, tai jopa oikeaa navigointilaitetta.

kojetaulu vasenMuulla tavoin hallintalaitteisto on melko samankaltainen kuin Volvo 8700:ssa. Vasemmalla olevat kytkimet ovat hieman liian takana normaalia käyttöä ajatellen, ja sähkö- tai hybridikäytön valintakytkin on aivan vasemmalla takana, jonne joutuu kurottamaan luonnottomassa asentossa. Ehkä sitä nappulaa ei ole päivittäiseen käyttöön tarkoitettu, mutta kyllä minä sitä päivittäin olen oppinut käyttämään, kun on halu pakolla sammuttaa dieselmoottori.

8700:n tapaan nappuloita ei kojetaulussa ole kovin paljon, mutta lämmityksen ja tuuletuksen ohjaukset löytyvät ajotietokoneen valikoiden syövereistä. Kun tietää, mitä etsii, sieltä löytyy paljon hyödyllistä tietoa ja toimintoja.

8700:n kohdalla kritisoin linjakilpien ohjauslaitteen sijoitusta yläpaneeliin. Volvo 7700:ssa se on kojetaulussa. Tilanne on siis parantunut vuosien varrella.

Näkyvyys

Näkyvyys Volvosta ulos on tavanomaisella tasolla. Erityisen suuria puutteita tai ansioita ei nouse mieleen.

Peileissä suurinta nurinaa aiheuttaa vasemman peilin sijoitus ylös. On valittava, haluaako vetää rullaverhon peilin eteen vai taisteleeko Suomessa kovin usein matalalta paistavan auringon kanssa, kun arvioi, milloin pysäkiltä pääsisi lähtemään. Oikealla puolella on ollut etukulman tienoon näyttävät peilit, mistä on toisinaan isokin apu keskustan ahtailla kaduilla, mutta ne on jo kauan sitten hävitetty kolhimalla liikennemerkkeihin, kuorma-autoihin, pysäkkikatoksiin ja mitä näitä nyt on.

Sisänäkymää tarjoaa vain yksi peili. Täysmataluudesta on siinä mielessä hyötyä, että yhdelläkin peilillä saa näkyviin sekä keski- ja takaovien monttupeilit että muun matkustamon. Taustapeili on sen verran laajakulmainen, että monttupeilit jäävät kovin pieniksi täpliksi, eli siinä mielessä kahta peiliä kaipaisin. Itse monttupeilit (anteeksi tautologia) sen sijaan ovat hyvin säädettävissä ja muutenkin erinomaiset.

Säilytystilat

Hybridibusseissa on varsin huonosti tilaa kuljettajan tavaroille. Rahastuslaukulle ei ole minkäänlaista paikkaa tai koukkua, enkä ole mukitelinettäkään löytänyt. Takille on kyllä henkari, mutta se on aivan ihmeellistä rautalankamallia, johon ei ole helppo pujottaa takkia, varsinkin, kun se on kovin leveä ja taipuisaa sorttia.

Kuljettajan tilan lämmitys ja tuuletus

Kuljettajan paikan lämmitys toimii patterin yhteyteen asennetun puhaltimen avulla. Vielä en ole kovin kylmillä ilmoilla hybridillä ajanut, mutta toistaiseksi on tarjennut ihan mainiosti. Kuumilla ilmoilla viileää puhallusta saisi etupuhaltimen kautta, mutta liekö sitten aika tehnyt tehtävänsä, kun se ei jaksa enää puhaltaa. Vaikka puhallus huutaisi täysillä, ei ilmaa suuttimista tule ilmaa lainkaan.

Välillä etupuhaltimen säätöelektroniikka laittaakin omin päin täyden puhalluksen päälle, vaikka olen nimenomaan määrännyt, että nyt ei puhallusta tarvita ollenkaan, mutta eipä sillä väliä, koska sisään tulevan ilman määrä on joka tapauksessa sama, huusi puhallin tai ei. Lämpötilan säätö onneksi toimii vielä.

Kamerajärjestelmät

Hybridibusseissa on ovikamerat. Kuvanlaatu on varsinkin pimeällä niin kehno, että peileistä näkee paremmin, tosin ei kyllä paljon paremmin.

HelB 1201 SeurasaariAjettavuus

Valaistus

Volvo 7700 -hybridibussin ulkovalaistus ei ole kovin merkittävä tekijä. Busseilla ajellaan linjalla 24, joka on koko matkaltaan valaistu katuvaloin.

Kiihdyttäminen

Volvon hybridibusseihin on käytännön syistä valittu I-Shift-vaihteisto. Kyseessä on tavallinen, käsivalintainen vaihteisto, jonka toiminta on automatisoitu. Käytännön syiksi olen käsittänyt, että tarvitaan käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä oleva kuiva kytkin, jotta diesel- ja sähkömoottori saadaan tarvittaessa mekaanisesti erotettua toisistaan.

Pidän I-Shiftiä kaupunkiliikenteeseen liian hitaana. Se ”arpoo” seuraavaa vaihdetta liian kauan, ja kun päätös on tehty, hieman liian tiheästi välitetyt vaihteet saavat aikaan sen, että joillakin vaihteilla kiihdytetään vain muutamia sekunteja.

Volvo mallimerkinnästäkin jo selviää, että bussissa on vain 5-litrainen dieselmoottori. Se kuulostaa kovin pieneltä, mutta täytyy muistaa, että mukana on sähkömoottori antamassa tarvittaessa lisää kiihtyvyyttä. Hybridi kiihtyy ihan samaa tahtia kuin tavallinen dieselbussikin – kunnes on aika vaihtaa vaihdetta.

Sähkömoottorin tärkein tehtävä hybridibussissa on tönäistä bussi liikkeelle. Sen se tekee lähestulkoon aina, kun akuissa vaan on virtaa, vaikka dieselmoottori kävisikin. Liikkeellelähtö on eniten polttoainetta kuluttava osa ajamisessa, ja juuri sähkömoottorilla starttaamalla hybridibussilla päästään 20 % parannukseen polttoainetaloudessa. Samalla hiilidioksidipäästöt vähenevät 30 % ja typen oksidit yli 40 % vastaavaan dieselbussiin verrattuna.

Sellainenkin hyöty on sähkön käyttämisestä liikkeelle lähtiessä, että kytkintä ei tarvitse luistattaa. Liikkeelle sähköllä, ja sen jälkeen, jos dieselmoottori on käynnissä, niin ohjausjärjestelmä vain sovittaa sen sopiville kierroksille ja laskee kytkinpolkimen suoraan ylös. Samaa kierrosluvun sovittelua käytetään tietenkin normaalien vaihteiden vaihtojen yhteydessä, mikä tuo oman osansa vaihteiston hitauteen.

Jos diesel ei ole käynnissä, kun lähdetään liikkeelle, ohjausjärjestelmä tekee tavallaan mäkistartin, eli vaihde päälle ja kytkin ylös. Senkin takia kuivan kytkimen pitää olla menossa mukana, momentinmuunnin tai nestekytkin ei toimisi tällaisessa tehtävässä yhtä hyvin, jos ollenkaan.

Kaikki edellä lueteltu kytkimensäästöpolitiikka on johtanut siihen, että se kytkin ei edes kestä kovin paljon luistattamista. Työpaikan seinillä oli isoja varoituksia, että autoa ei saa ryömittää pelkällä dieselmoottorilla kytkimen vaurioitusmisriskin takia. Olen minäkin muutamia liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä joutunut tekemään pelkällä dieselmoottorilla, ja silloin huomasin, kuinka paljon sähkömoottori oikeasti onkaan apuna myös suuremmilla nopeuksilla.

Hidastaminen

Myöskään hybridibussin hidastamisesta ja pysäyttämisestä ei voi puhua ilman puhetta hybridibussin tekniikasta.

Hybrideissä ei ole hydraulista tai sähköistä hidastinta, kuten tavallisissa dieselbusseissa, vaan hidastaminen tehdään lataamalla akkuja. Sähkömoottori muutetaan generaattoriksi, ja sen generaattorin pyörittämiseen vaadittava voima otetaan voimansiirtolinjalta, jonka pyöriminen hidastuu, ja sitä myötä myös bussin vauhti hidastuu.

Hidastintoiminto ei ole kovin tehokas, joten liike-energian muuttaminen akkuihin meneväksi virraksi vaatii suunnitelmallisuutta. Koulutuksessa puhuttiin loivista jarrutuksista.

Olen myös joutunut kokeilemaan muutamia jarrutuksia niin, että akku on jo ääriään myöten täynnä. Silloin kaikki liike-energia tuntuu menevän tavallisiin jarruihin lämmöksi, mikä ei ole kovin hyvä asia. Toisaalta onneksi ns. pyöräjarrut ottavat tasaisesti eivätkä pidä ääntä.

Ohjaaminen

Ohjaustehostin toimii sähkön avulla, ja sammutetaan, kun auto on paikallaan. Pysähdyksissä ei siis pienellä ratilla saa pyöriä käännettyä, mikä pitää ottaa huomioon jo siinä, mihin asentoon auton ajaa pysäkille, ja mihin asentoon pyörät jättää liikkeelle lähtöä varten.

Jousitus

Jousituksesta ei ole mitään erityistä sanomista. Aika lailla samat asiat pätevät kuin 8700:n kohdalla.

Matkustajapalvelu

Niiaus

Niiaus on, kuten 8700:ssakin, melko vähän niiaava.

Ovet

keskioviVolvo 7700:ssa kaikki ovet aukeavat sisäänpäin. 24:n varrella on joitakin korkeita pysäkkejä, ja niiden viereen ajamisessa sisään aukevat ovet ovat iso hyöty, koska bussin saa aivan laiturin viereen.

Ovien yläpuolella oleva valaistus on heikko. Toisessa yksilössä edes poistumiseen turvallisuutta tuovat spottivalot eivät toimi, joten peileistä tai ovikameroista ei oikein näe poistujia.

Toimintahäiriöitä ovissa on ollut huomattavasti vähemmän kuin Vuosaaren Volvo 8700 -sarjassa. Sorsa ei rääy yhtään yhtä usein.

Valaistus

Sisävalaistus on jaoteltu niin, että oikea ja vasen puoli toimivat erikseen. Valittavana on sekä kirkas että himmeä asento.

Volvon automatiikkoihin on lisätty se, että kun moottorin sammuttaa, palamaan jää vain oikeanpuoleinen valaistus puolella teholla, olivatpa valokytkimet missä asennossa tahansa.

sikaosastoMatkustaminen

Istuimet

Istuimina on tämän ikäkauden Volvolle tyypilliset, Volvon omat penkit, ainakin selkänojan tekstien perusteella. Osa istumapaikoista, esimerkiksi takarivi on valettu auton rakenteisiin.

Takaosan istuinjärjestely on tuttu jo HKL:n Volvo 7000 -autoista. Korkean tekniikkatornin takia osa paikoista on sijoitettu varsin ylös, ja takarivillä on vain kolme paikkaa.

Näkyvyys ulos ja lämmitys ja tuuletus

Kovin paljon matkustuskokemuksia ei minulla Volvo 7700H:sta ole. Siksi pidättäydynkin sanomasta näistä asioista mitään.

Lopuksi

Puutteistaan huolimatta pidän Volvo 7700H -hybridilinja-autoa mukavana autona. Uutuudenviehätys ei omalta osaltani ole vielä päässyt haihtumaan.

Kategoria(t): Autovertailut Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Arvostelu: Volvo 7700H / B5L

  1. Nimetön sanoo:

    Nuo istuimet lienevät Ster 6MV istuimia? Tavallaan Volvon omia, koska noiden nettisivujen mukaan Ster ei niitä myy kuin Volvolle. Näyttäisi samalla valmistajalla olevan myös istuimia joita se ei myy kuin Solarikselle. Tässä lisää tietoa siitä istuimesta jos on sama: http://www.ster.com.pl/index.php/en/products/city/6mv.html

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.