Hybridibussin ajotekniikka

Olen nyt ajellut hybridibusseja työkseni lähes päivittäin lähes puolen vuoden ajan. Sinä aikana niiden metkut ovat tulleet tutuiksi, ja kokemusteni perusteella päätin kirjoittaa tekstin siitä, millä keinoin olen saanut polttoaineenkulutuslukemiani pienennettyä.

Hybridillä pääsee yllättävän pitkiä matkoja sähkömoottorilla.

Muutamaan kertaan on käynyt niin hyvä tuuri, ettei minun ole tarvinnut pysähtyä Erottajan pysäkillä Seurasaareen ajaessani, ja kun vielä liikennevalotkin sattuivat toimimaan sopivasti, niin dieselmoottori heräsi vasta Kaivokadun risteyksessä. Sen jälkeen olivatkin akut sitten niin tyhjät, että seuraavan kerran diesel sammui vasta Hietaniemessä.

Sähköajo Tarkk’ampujankadun pysäkiltä Merikadun päätepysäkille on mahdollista päivittäin. Korkeavuorenkadun alamäki on sen verran jyrkkä ja pitkä, että sen jälkeen akut ovat lähes ääriään myöten täynnä, ja jos saa vielä pidettyä kakkosvaihteen päällä Tehtaankadun risteyksessä, niin vähän enemmän voi yrittää pitää vauhtia Kapteeninkadun eteläpäässä.

Toiset kuljettajat kertovat päässeensä samoilla sähköillä takaisin Kapteeninpuiston pysäkillekin. Loppujen lopuksi kuitenkin sähkömoottori on hyvä renki, mutta huono isäntä. Tarkoitan sitä, että hauskaahan se on yrittää päästä mahdollisimman pitkälle pelkällä sähköllä, mutta oikeasti sähkömoottori on mukana polttoaineen säästämistä varten, eivätkä pitkät sähköosuudet välttämättä ole polttoainetta säästävin ajotapa.

Volvon hybridibussilla pääsee kaupunkiliikenteessä uskomattoman tuntuisiin kulutuslukemiin. Eräänä kevätiltana mittari pysähtyi lukemaan 22 l / 100 km.

Tässä muutamia vinkkejä taloudelliseen ajamiseen hybridibussilla.

Sähkö ei ole ilmaista. Siksi kannattaa pitää mielessä normaali taloudellisen ajon ohje: Vältä pysähtymistä.

Helposti voi tulla tunne, että sähkö vaan ilmestyy jostakin. Todellisuus on kuitenkin, että akkuja täytetään bussin liike-energialla jarrutusten aikana. Se liike-energia on kerääntynyt edellisessä kiihdytyksessä, useimmiten dieselmoottorin avulla.

Ajotyyli 1: kiihdytys 50 km/h:iin, liikennevaloissa akkujen lataus jarruttamalla, pysähdys, ja liikkeelle lähtö sähköllä. Ajotyyli 2: kiihdytys 35 km/h:iin, liikennevalo ehtii vaihtua vihreäksi, tasaisella nopeudella valojen läpi. Minä väitän, että tyyli 2 kuluttaa vähemmän polttoainetta, vaikka dieselmoottori ei sammu hetkeksikään.

Vältä rajuja kiihdytyksiä.

Liikkeelle lähdön lisäksi sähkömoottori auttaa myös suuremmissa nopeuksissa, kun kaasupolkimella pyytää tehokkaampaa kiihdytystä. Se kuitenkin vain turhaan tyhjentää akkuja ja pahimmillaan vähentää seuraavaan liikkeellelähtöön käytettävää kapasiteettia.

Akkuja ladataan jarrutusten lisäksi myös matkan aikana. Rajusti kiihdyttäminen ei vie yhtä paljon polttoainetta kuin tavallisella dieselbussilla, mutta siihen käytetyn sähkön joutuu dieselmoottori tekemään, kun taas ajetaan tasaista nopeutta. Rajun kiihdytyksen jälkeen hybridibussi vie enemmän löpöä kuin vastaava dieselbussi.

Mitä täydemmät akut ovat, sitä vähemmän ”matkalataamiseen” menee energiaa ja dieseliä.  Riittävän täysillä akuilla päästään tilanteeseen, että moottorijarrutus ja rullaus tehdään nollakulutuksella.

Tunne reittisi.

Hietaniemenkadun päästä on hyvä lähteä sähköllä kohti Marian sairaalaa. Pienessä myötämäessä I-Shift vaihtaa kakkoselle, ja liikennevalojen ajoituskin on sellainen, että sähköllä saattaa hyvässä lykyssä päästä jopa Marian sairaalan pysäkille asti. (Kulutus 0 l / 100 km.)

Mutta sitten on edessä Rautatiekadun ruuhka. Dieselmoottori pörähtää käyntiin, ja käy tyhjäkäynnillä koko matkan Arkadiankadulle asti. (Kulutus ”ääretön” l / 100 km.)

Eikö olisi parempi ajaa Hietaniemenkadulta Marian sairaalalle dieselillä (30 l / 100 km), ja madella ruuhkassa sähköllä (0 l / 100 km)? Tätä vaihtoehtoa tukisi ainakin kulutuslukemien keskiarvo.

Ryömitä sähköllä.

Paikallaan seistessä polttoaineenkulutus kilometriä kohti on suurimmillaan. Siksi esimerkiksi ruuhkissa ja liikennevaloissa dieselmoottori olisi hyvä saada sammutettua.

Kun jono hiljalleen etenee, käsittele kaasupoljinta varovasti niin, ettei diesel lähde käyntiin. Ei haittaa, vaikka jono hieman karkaisikin, koska pysähtyyhän se kuitenkin uudestaan jossakin vaiheessa.

Hybridibussiarvostelun jälkeen sain palautetta, että sähköajokytkintä ei ole tarkoitettu kuljettajien käytettäväksi, koska se lyhentää hybridiakkujen käyttöikää. Siksi viimeiseksi vinkiksi täytyykin sanoa, että sähköajokytkimen käyttö ei ole suotavaa.

Kaksi viime viikkoa on ollut niin ruuhkaista, ettei pieniä kulutuslukemia ole tullut. Kun on 40 minuuttia myöhässä, eli käytännössä väärässä päässä linjaa aikatauluun verraten, polttoaineen säästäminen ei enää ole korkein prioriteetti.

Tänään, perjantaina, on Kaivopuistossa lentonäytös, ja minähän tietenkin joudun sen kaiken kaaoksen keskelle. Saapa nähdä miten minun käy ja saako kahden viikon ruuhkainen työvuorojakso arvoisensa päätöksen.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.