SLHS:n kesäretken 2. päivä: Vaasa – Oulu

Toisen matkapäivän aloitti pitkä ajomatka Vaasasta Ouluun.

Sunnuntain käyntikohde oli Oulun automuseo, jota ylläpitää Oulun seudun mobilistit. Rakennus on rakennettu 1980-luvun puolenvälin tienoilla, ja sen arkkitehtuurissa on otettu mallia T-Fordin pinnapyörästä. Museon yhteydessä toimii myös suosittu lounaskahvila.

Museon näyttely on jaettu kolmeen osaan: pysyvän ja vaihtuvan näyttelyn lisäksi on vuosittain vaihtuva teemanäyttely, jonka teema tänä vuonna on tietenkin Suomi 100 vuotta. Ajoneuvojen lisäksi on esillä myös pienesineistöä.

Vomag

Ainakin minua kiinnostivat eniten tietenkin näyttelyn raskaat ajoneuvot. Erikoisin siinä suhteessa taisi olla Vomag P 20 (Vogtlandische Maschinenfabrik AG), joka on valmistettu vuonna 1919. Kauppahuone Mannermaa Kestilästä kuljetti autolla tavaraa Limingasta ja Oulusta, ja mukaan otettiin myös matkustajia.

Kemijoki Oy Sisu

Toisessa päässä hallia oli Sisu vuodelta 1961. Kemijoki Oy tilasi sen erittäin raskaiden kuljetusten vetäjäksi, ajoneuvon kokonaispaino on 38 tonnia, ja kuorman kanssa yhdistelmän paino saattoi nousta jopa 180 tonniin. Tällaisen kumipyöräisen dieselveturin (kuten joku ajoneuvon luonteen hienosti ilmaisi) käyttö vaatikin erikoisluvan liikenneministeriöltä, vaikka etupäässä sen käyttöalue lienee ollut vain voimalaitosten työmailla ja niiden lähialueilla.

MAB-29 Oulun automuseo

Näyttelyyn tutustumisen jälkeen saimme kyytiä Siipi-Wiima-nokkabussilla (Sisu LD 60 SU, Wiima M59, vuodelta 1959). Alunperin se on ollut Suomen armeijan käytössä Hämeen lennostossa. 15 vuoden käytön jälkeen se muutettiin matkailuautoksi, ja vain muutamien vuosien matkailujen jälkeen 1970-luvun lopulla takaisin bussiksi. Viimeisin perusteellinen kunnostus on tehty vuosituhannen alussa.

Ylivoimaisesti suurin osa Siipi-Wiimoista, eli Wiiman M59-korimallin busseista on lättänokkaisia, vaikka moottori tietenkin on useimmiten sijainnut edessä. M59 on harvinaisuus nokkabussina, jonka moottori on sijoitettu eteen, auton varsinaisen koritilan ulkopuolelle. En osannut kuvitella, että vielä joskus pääsisin sellaisella matkaamaan.

Nokkabusien tapaan Sisussa on ns. suorahampainen vaihteisto, ei synkronointia. Sen tarkemmin en mene teknisiin yksityiskohtiin, mutta synkronoimattoman vaihteiston käyttö kaksoispoljentoineen ja välikaasuineen vaatii tarkkaa kierroskorvaa. Minulta se ei varmaankan sujuisi tuhoamatta muutamaa vaihdelaatikkoa harjoitteluvaiheessa.

OCP-400 Oulun automuseon varasto

Bussi vei meidät automuseon varastolle. Se on sellaista, jota ei normaali kävijä pääse näkemään. Varastollakin oli ainakin kolme bussia:ONL-8 Oulun automuseon varasto

  • ONL-8: Scania BF110, Wiima M68, vm. 1971. Koskilinjojen ja Veljekset Pohjolan käytössä olleessa bussissa oli myös kookas, National-merkkinen kassakone.
  • OCP-400: Volvo B58, Wiima M68, vm. 1975. Päivätyönsä tämä korkeammin sivulasein varustettu M68LUX teki Karhun liikenteen riveissä.
  • LCJ-412: Scania BF86S, Lahti 10, vm. 1977. Bussin historia on Lapissa, joka on rekisterikilvestäkin pääteltävissä, tarkemmin sanoen Pikakuljetus Rovaniemi -nimisessä yrityksessä. Sieltä se päätyi Nevakivelle, ja nyt on siis Oulun seudun mobilistien tallissa.

Varastokäynnin jälkeen oli jälleen minun ajovuoroni. Lähdimme kiertämään Oulua, ja katselmoimaan entisiä ja nykyisiä bussitallien paikkoja. Suurin nähtävyys minulle taisi olla nykyisen työnantajani entinen bussi Koskilinjojen pihalla. Autojen siirto ison bussikonsernin yksiköstä toiseen on minulle vielä uutta ja ihmeellistä omakohtaisesti koettuna.

Iltasightseeingin varsinen opas oli joutunut perumaan osallistumisensa, joten suunnistaminen oli silloin tällöin hieman hakevan tuntuista, mutta kaikki paikat löysimme, mitkä pitikin. Jäykän vaihteiston ja tunnottomien polkimien käyttöön alon jo hieman harjaantua, ja aloimme päästä samalle aaltopituudelle. Rakkaus ajokkia kohtaan ei juuri kasvanut, mutta toisaalta inho ei enää syventynytkään. Sen jälkeen olikin jo aika ajaa hotellille.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset, SLHS:n kesäretki 2017 Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.