SLHS:n kesäretken 3. päivä: Oulu – Jyväskylä

Maanantai oli kolmas retkipäivä, ja sen aikana vierailimme kahden hieman pienemmän liikennöitsijän luona.

Ensimmäinen oli Helander & Knit, joka on toiminut Kestilässä vuodesta 1928 alkaen. Koulukuljetuksia ja kunnan sisäisiä vakiovuoroja liikennöivän yrityksen toimintakenttää on kaventanut kuntaliitos, kun Kestilästä tuli osa uutta Siikalatvan kuntaa vuonna 2009, sekä kilpailutus.

Pihalle oli meitä varten ajettu museobussi, tarkemmin sanoen Scania B86S / Lahti 10 vuodelta 1976, jonka alkuperäinen rekisterikilpi on OCX-545. Sillä lähdimmekin käymään läheisessä sota-aiheisessa museossa, josta en museon isännän pyynnöstä kerro tätä enempää.

Porukkamme oli niin suuri, että sillä aikaa, kun minun puoliskoni oli museolla, toinen puoli kävi katsomassa, kuinka vanhoja autonrenkaita muutetaan mm. räjäytystöissä käytettäviksi matoiksi. Oma puoliskoni ei sillä tehtaalla käynytkään ajan puutteen vuoksi, mutta pois lähtiessä ohi ajaessa sain kyllä kuulla tärkeimmät faktat.

Helander & Knitille palattuamme joimme kahvia kauniisti entisöidyssä hirsitalossa. Aina silloin tällöin kesäretkien varikkovierailuilla tulee tällaisia tilanteita, että pääsee toisten ihmisten kotiin kahvittelemaan, ja aina se tuntuu jotenkin erityiseltä, kun on tottunut korjaamohallin rasvamontun päälle levitettyihin pöytiin ja termoskannuihin, ja sitten saakin ihan aitoa pannukahvia ja ihan aidon ihmisen leipomaa pullaa, joka kuulemma oli erityisen hyvää. Suuri kiitos vieraanvaraisuudesta heille!

Isäntämme otti vielä ennen lähtöämme esille harvinaisemman bussimallin 1980-luvulta. Kyseessä oli Heinola-Karossilla kuorma-auton alustalle tehty ”myöhäis-bulldog”. Kun bussitehtailta ei enää saanut aitoa bulldogia, jossa moottori on etuakselin päällä, ja etuakseli aivan edessä, piti tyytyä kuorma-auton päälle tehtyyn bussin koriin. Bulldogin ajo-ominaisuudethan ovat huonoilla teillä aivan omiaan. OPO-748 on siis Scania S82 / Heinola-Karossi, vm. 1988.

Sitten siirryimme Kiuruvedelle, jossa meidät otettiin vastaan yrityksessä nimeltä Rytkönen & Co. Perheyritys on aloittanut vuonna 1932, ja liikennöinyt linja-autoilla jo ennen sotia. Nykyiselle paikalleen yritys siirtyi vuonna 1955, ja se harjoitti myös huoltoasematoimintaa. Nykyään henkilökuntaa on 20 henkilöä, ja busseja noin 10 isoa ja 15 pientä. Myös täällä kilpailutus on ollut vahvasti vaikuttamassa toimintaan 1990-luvulta alkaen, ja Rytkönen onkin siirtynyt vuosien varrella entistä enemmän tilausajoja hoitamaan.

Rytkösen luona ei saatu museobussikyytiä, mutta huumorin sävyttämä kertomus liikennöitsijän historiasta ja sitä seurannut vapaamuotoinen keskustelu on kyllä parempi vaihtoehto. Museobussi on aina hieno ilmestys, mutta pelkkänä bussina se jää ikään kuin vajaaksi. Museobussiin liittyvät tarinat ovat tämän harrastuksen suola, tai ainakin yksi suoloista.

Rytkösen jälkeen jatkoimme pieniä maanteitä kohti Jyväskylää, nelostien ruuhkia ja työmaita vältellen. Pysähdyspaikkana oli Keiteleen Lossisaari, joka sekin peittosi ABC:t ja vastaavat mennen tullen.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset, SLHS:n kesäretki 2017 Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: SLHS:n kesäretken 3. päivä: Oulu – Jyväskylä

  1. lukija sanoo:

    Hyvä ja mielenkiintoinen blogi!

    Tähän kirjoitusvirheeseen on kuitenkin pakko puuttua…

    ”Museobussiin liittyvät tarinat ovat tämän harrastuksen suola, tai ainakin eräs suolista.”
    Ennemminkin yksi suoloista. 😉

    • Rattiriemu sanoo:

      Kiitos kehuista ja korjauksesta. 🙂

      Näköjään kielikorvani oli mennyt tukkoon, tai sitten sanaleikin kiilto silmissäni sumensi sanavaraston. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.