SLHS:n kesäretken 4. päivä: Jyväskylä – Helsinki

Viimeinen matkapäivä oli tiistai, jonka aamuna tutustuimme BUS 2017 -näyttelyyn Jyväskylän Paviljongissa. Oli sadepäivä, mihin nähden näyttelyn pitäminen sisätiloissa oli mukava juttu. Liekö sitten ollut jo matkaväsymystä ilmassa, mutta en jaksanut perehtyä kovin tarkasti mihinkään osastoon.

Itseäni kiinnosti eniten Scanian uusi kaupunkiliikennemalli, nimeltään Suburban LE, joka ilmeisesti korvaa OmniExpress 320:n. Pidän sitä kuitenkin enemmän Scanian oman Citywiden seuraajana, vaikka kyllä OE:stä on otettu Suburbaniin kavennettu keula, jonka ansiosta polttoaineenkulutusta saadaan vähennettyä noin yhdellä prosentilla.

Työtehoseuran osastolla oli osallistavaa toimintaa, kun kävijät pääsivät ihmettelemään bussin kuolleita kulmia. Bussin eteen oli koottu liikennekartioita, ja kysyttiin, mitkä niistä jäävät kuljettajalta piiloon. Oma arvaukseni ei mennyt oikein, mutta puolustuksekseni sanon, että kartiot olivat niin matalia, että se haittasi arviointiani. Lohdutuspalkintoja jaettiin kuitenkin.

Ja tietenkinhän Jyväskylässä oli myös SLHS:n osasto, jossa oli esillä Ecobus, jonka olimme tavanneet jo Punkalaitumella. Tämä prototyyppi valmistui vuonna 1994 ja oli monella tapaa ainutlaatuinen bussi, ja aikaansa edellä. Tuote ei kuitenkaan kiinnostanut liikennöitsijöitä niin paljon, että olisi saatu riittävä määrä tilauksia, joten koekäyttöjen jälkeen bussi palasi VTT:lle, joka luovutti sen SLHS:lle vuonna 2007. Tällä hetkellä bussissa on dieselmoottori, mutta myös nestekaasun käyttäminen polttoaineena on mahdollista moottoria vaihtamalla.

Jyväskylästä jatkettiin nelostietä etelään, ja tutustuttiin erään yksityishenkilön hallussa olevaan museobussien kokoelmaan. Siellä teimme retken Savonlinjan vuodelta 1978 olevalla Volvo B57 / Kutter 7:lla, joka viimeisinä aikoinaan kuljetti yleisöä kesäteatteriin Imatran liepeillä. Seiska-Kuttereita ei ole säästynyt kovin monta, joten harvinaista kyytiä oli tämäkin.

Muihinkin museobusseihin tutustuimme, pihalla oli myös käsittääkseni maailman ainut säilynyt Kutter 6, joka tosin ei enää ole linja-auto, vaan jonkinlainen ralliautonkuljetusauto. Kuutos-Kutterin keulan muodot ovat samat kuin seiskassakin, mutta sivulasit ovat matalammat.

Tämän jälkeen olikin sitten aika sanoa heipat lehmillekin, ja aloittaa kotimatka.

 

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Matkakertomukset, SLHS:n kesäretki 2017 Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.